Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 9 år (10 i september), klagde idag på at hun hadde så vondt på den ene brystvorten. Når jeg kjente etter så var det en hard kul der, som jeg antar er en kjertel. Er ikke dette tidlig? Selv fikk jeg ikke bryster før jeg var 16 år! Jeg ble overrasket og var ikke forberedt på den samtalen nå ikveld når hun skulle legge seg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var selv ikke mer enn 10 år da jeg begynte å utvikle bryster. Det er slett ikke uvanlig. :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei dessverre. Jeg var i samme alder da "det" begynte på meg. Det var nok du som var "sen".

Så ung som hun er så er det vel fremdeles en stund til det blir seksual undervisning på skolen så jeg håper du setter deg ned med henne og forteller henne hva som skjer nå. Det var det ingen som gjorde med meg ...

Jeg kan trøste deg med at jeg var 13-14 da jeg fikk mensen - altså ikke like tidlig med det som med puppene. Så det ene drar ikke nødvendigvis med seg det andre.

Skrevet

jeg hadde en liten kul der fra den alderen, men den vokste ikke noe særlig før ungdomskolen

Skrevet

Ganske vanlig. En i minn klasse (etnisk norsk jente) fikk mensen i 3. klasse.

Skrevet

Både jeg og min datter fikk bryster tidlig, vi fikk også mensen begge to da vi var 11 år.

Jeg mener å ha lest et eller annet sted at jentene følger som regel moren i utvikling, i vårt tilfelle stemte det for min mor fikk også mensen i samme alder.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var 11 år og puppene kom vel noe før (begynte ihvertfall). Min mor fikk også mensen som 11-åring, søsteren min da hun var tolv. Søsteren min gikk på veksthormonsprøyter på den tiden, så det var nok muligens med på å forsinke det litt

Gjest Mayamor
Skrevet

Vanlig og vanlig, men ikke uvanlig heller: da jeg var 10 år begyndte jeg å utvikle meg. Takk og lov var jeg ikke den eneste jenten i klassen. Det var en til - av 14 jenter. ;)

Skrevet

Jeg pratet lenge med henne igår kveld, og hun syntes selv at det var skikkelig dumt at hun skulle få pupper nå. Men jeg sa det kunne ta laaang tid selv om hun har litt vondt nå. Men at kroppen forbereder seg liksom.

Hun hadde en venninne på besøk i går og de lekte med dukker i flere timer på rommet hennes...

Så spranget var litt stort ja.. Men har skjønt da at det ikke er uvanlig.

Takker for svar.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde synlige bryster på 10 års dagen min (sjekket gamle bilder i går), men fikk ikke mesen før jeg var 12. Så alt kommer ikke i "samme rekkefølge" på alle..

Skrevet

Det er helt vanlig. Jeg er lærer for en gjeng tiåringer. Vi har nettopp hatt om emnet pubertet, og vi har hatt et par "jentesnakk-timer" der jeg og jentene har snakket om pupper og mensen. Mange av jentene har begge deler.

Gjest Emera
Skrevet
Vanlig og vanlig, men ikke uvanlig heller: da jeg var 10 år begyndte jeg å utvikle meg. Takk og lov var jeg ikke den eneste jenten i klassen. Det var en til - av 14 jenter. ;)

Akkurat som hos oss. Jeg var en av de to, og lite fornøyd med det... Og nå ser jeg at datteren min på ti så smått har begynt å forandre seg i kroppen. Ingen ømme kjertler ennå, men det kommer nok snart. Og hun har, akkurat som jeg fikk, fått litt valpefett (ja, det er dette jeg kaller valpefett, ikke det som 17-åringer på en diett av pizza, skolebrød og cola har). Dette fettet som brukes opp igjennom pubertetsperioden helt av seg selv.

Gjest Emera
Skrevet
Hun hadde en venninne på besøk i går og de lekte med dukker i flere timer på rommet hennes...

Ja, de er jo bare barn, med kropper som har begynt på en lang vei mot voksen. Jeg synes det er så rart, jenta mi er på vei inn i puperteten. Og så har hun blinkejoggesko... Hvilke motsetninger.

Gjest Peachbud
Skrevet

Helt normalt, og ikke spesielt tidlig vil jeg tro. Jeg fikk også bryster i 9-10 årsalderen. Fikk mensen da jeg var 12.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Det er ikke så tidlig det. Min datter begynte da hun var rundt 9 år. Husk det tar laaang tid å utvikle bryster. Nå er hun snart 11 og man kan se at hun har begynt så vidt å få "kuler". De er ikke plutselig store selv om de utvikler seg. De er jo bare barn enda. ;)

Helt vanlig og kjempeflott at barn ikke blir tidlig "store".

Jeg trodde at min datter ville begynne å "skjule" seg eller kanskje bli flau (fordi jeg gjorde det). Men hun tenker ikke over det engang ser det ut som. Hun går enda naken og henter klær mens jeg og pappaen sitter her.

Skrevet

Jeg fikk mensen når jeg var 10, og puppene kom før det. Så nei, er ikke uvanlig (som de andre har sagt). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...