Lisemor Skrevet 31. mars 2002 #1 Skrevet 31. mars 2002 Har en datter på snart 5 år.Hun er veldig hissig,frekk osv. Jeg er sta selv og holder et nei for et nei (selv om det virker som om hun ikke vet hva ordet betyr) Hun krangler hver kveld om at det er feigt at hun må sove alene,at vi voksne får vere oppe lenger osv.Hvor har hun det fra? Å kle seg går treeeeeeeegt.Begynner å hyle og skrike når jeg sier for 3 gang at hun må kle seg-tar av og til og bare kler henne men da er hun langsur. Kjempesnill i barnehage og hos andre (heldigvis) og så helt vrang da hun kommer hjem. Slår meg-jeg slår igjenn.Forhandler om at enten skal hun ditt eller datt,der jeg svarer at hun har ingen valg der. Hun får sefølgelig velge noe selv men da er det jeg som kommer med 2-3 alternativ og ikke henne. Jeg forstår ikke at ei så lita tulle kan vere så hissig,sta og frekk med meg (litt samboer og faren også) Hva skal jeg gjøre? Staheten er en fordel når hun blir voksen men et helvete for meg i mellomtiden.12
Gjest svenskbrud Skrevet 31. mars 2002 #2 Skrevet 31. mars 2002 Känner igen detta från min egen lilla rödhätta! Det att hon är snäll och lugn på "dagis" och hispig och bråkig med dig kan bero på att hon vill "straffa" dig för att du lämnar henne på morgonen och går iväg och gör kul saker (i hennes ögon). Jag tycker att du gör det enda rätta, var envis och har du sagt nej så är det nej. En liten metod som jag och barnens far har är att när de är sura och motsträviga så säger vi som så: om Ni gör som VI vill, så får Ni göra som Ni vill... ex städa rummet så får ni gå ut sedan... Klä på dig detta så får du välja själv imorgon... litet tips till: om din dotter blir så pass orolig i kroppen att hon börjar slå dig (som du skrev) slå för allt i världen INTE tillbaka!!! Det ser hon som att det är OK att slåss! Håll fast henne (krama henne och håll armarna), förklara för henne att man inte får slåss och fråga henne varför hon är så arg på mamma.. LYCKA TILL, du är på rätt väg! Kramar från Sverige!
Gjest Tiit Skrevet 1. april 2002 #3 Skrevet 1. april 2002 Jeg har også ei lita knerte på 4, og kjenner igjen staheta som du beskriver. Det kan være vanskelig å bruke hodet og hjertet rett når man skal være veiledere inn i verden for slike små. Kanskje er man også nødt å snu litt på ting for å se om en har låst seg fast i et handlingsmønster som ikke fungerer, men som forsterker den atferden man ikke ønsker. Kanskje er det slik at når barna blir mer oppmerksomme på sin egen vilje og påvirkning, så er det vi foreldre som kommer i trassalderen?? Vi vil ha det slik det var før, da vi bestemte alt for de føyelige små som sjelden eller aldri protesterte. Kanskje har vi ikke tid til "gjøre selv" som tar sååååååå lang tid. Jeg er rett som det er i trassalderen, og har mest lyst til å legge meg ned å hyyyyyle... Et faktum som gjelder like mye for både barn og voksne: En kan ikke bestemme seg for at andre mennesker skal forandre seg, en kan bare forandre på seg selv, og derigjennom kanskje bevirke en forandring i relasjonen mellom en selv og andre. 4-5 åringer forholder seg gjerne til lek, og forstår ting gjennom lek. Mye man vil gjennomføre, feks av-og-påkledning kan gjøres gjennom lek. Man må gjøre seg fortjent til respekt fra sine barn, ikke kreve det. Jeg holder med deg i å være bestemt, bestemt og vennlig. Sinne skaper som oftest blokkering i relasjonen, men kan også være helt på sin plass. Å slå barn tilbake når de slår en, mener jeg er helt galt, og også veldig dumt i forhold til at barnet skal forstå at HUN IKKE SKAL SLÅ. Hvorfor gjør mamma det da? Lykke til til alle oss med barn. Det er krevende, men utrolig spennende!! Ikke sant?!?1212[ Dette Innlegg er endret av: Tiit den 2002-04-01 22:49 ]
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #4 Skrevet 22. desember 2022 Lisemor skrev (På 31.3.2002 den 23.23): Har en datter på snart 5 år.Hun er veldig hissig,frekk osv. Jeg er sta selv og holder et nei for et nei (selv om det virker som om hun ikke vet hva ordet betyr) Hun krangler hver kveld om at det er feigt at hun må sove alene,at vi voksne får vere oppe lenger osv.Hvor har hun det fra? Å kle seg går treeeeeeeegt.Begynner å hyle og skrike når jeg sier for 3 gang at hun må kle seg-tar av og til og bare kler henne men da er hun langsur. Kjempesnill i barnehage og hos andre (heldigvis) og så helt vrang da hun kommer hjem. Slår meg-jeg slår igjenn.Forhandler om at enten skal hun ditt eller datt,der jeg svarer at hun har ingen valg der. Hun får sefølgelig velge noe selv men da er det jeg som kommer med 2-3 alternativ og ikke henne. Jeg forstår ikke at ei så lita tulle kan vere så hissig,sta og frekk med meg (litt samboer og faren også) Hva skal jeg gjøre? Staheten er en fordel når hun blir voksen men et helvete for meg i mellomtiden.12 Gi henne trygge rammer. Frekk er fordi hun er trygg på dere. Lykke til! Anonymkode: 9df93...fc0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #5 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gi henne trygge rammer. Frekk er fordi hun er trygg på dere. Lykke til! Anonymkode: 9df93...fc0 'Barnet' er rundt 26 år nå... Anonymkode: fa84d...fbc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå