Gå til innhold

AKTVITØR

Fremhevede innlegg

Gjest Tut og kjør
Skrevet

Hva gjør du på sykehjemmet for å "underholde" de eldre?

Hilsen en ufaglært aktivitør. :sol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt ann på beboerne, det. En "fasit" for sykehjem er ikke mulig å lage. Gruppeaktiviteter er gjerne sangstund,trim, lesestund, minnestund, baking, ulike hobbyaktiviteter, tur, piknik, konsert 8 et tips e rå ta kontakt med den lokale musikkskolen, de stiller ofte opp og lager små huskonserter) etc etc.

Men mange orker ikke og har ikke intresse av slike fellesaktiviteter. Svært mange setter umåte stor pris på en hyggelig samtale i fred og ro, tid til å minnes et langt liv, se i fotoalbum, snakke om det som ligger på hjertet, bli sett og hørt som menneske og ikke bare som gammel og syk.

Er det demente det er snakk om faller gjerne gruppeaktivitetene litt ut. Det mange har behov for er ADL-aktiviteter som tar sikte på å bevare funskjonivå lengts mulig. Men slik trening må foregå under tilrettelagte forhold, med god tid og riktig instruksjon.

Ellers kan jeg absolutt anbefale fysisk aktivitet. Det gjør underverker både for kropp og sjel, og er et viktig bidrag ift livskvalitet. Og for sengeliggende er mobilisering alfa og omega for å unngå trykkskader og opprettholde sirkulasjon. Om det ikke er et opplegg for fast trening og snuing, sørg for å få det på plass for de beboerne som trenger det!

Hva med individuelle planer? Eksisterer det der du jobber?

Det skal på plass også innen eldreomsorgen nå, og kan være et godt utgangspunkt for aktivisering.

Aktivitet er mer enn bingo og salmesang ( lit flåsete sagt, jeg vet det. Men det er det mange legger i aktivisering for eldre...).Se muligheter, bruk tiden effektivt mens du er på jobb og ha et mål for hva du gjør!

Gjest Tut og kjør
Skrevet
Det kommer helt ann på beboerne, det. En "fasit" for sykehjem er ikke mulig å lage. Gruppeaktiviteter er gjerne sangstund,trim, lesestund, minnestund, baking, ulike hobbyaktiviteter, tur, piknik, konsert 8 et tips e rå ta kontakt med den lokale musikkskolen, de stiller ofte opp og lager små huskonserter) etc etc.

Men mange orker ikke og har ikke intresse av slike fellesaktiviteter. Svært mange setter umåte stor pris på en hyggelig samtale i fred og ro, tid til å minnes et langt liv, se i fotoalbum, snakke om det som ligger på hjertet, bli sett og hørt som menneske og ikke bare som gammel og syk.

Er det demente det er snakk om faller gjerne gruppeaktivitetene litt ut. Det mange har behov for er ADL-aktiviteter som tar sikte på å bevare funskjonivå lengts mulig. Men slik trening må foregå under tilrettelagte forhold, med god tid og riktig instruksjon.

Ellers kan jeg absolutt anbefale fysisk aktivitet. Det gjør underverker både for kropp og sjel, og er et viktig bidrag ift livskvalitet. Og for sengeliggende er mobilisering alfa og omega for å unngå trykkskader og opprettholde sirkulasjon. Om det ikke er et opplegg for fast trening og snuing, sørg for å få det på plass for de beboerne som trenger det!

Hva med individuelle planer? Eksisterer det der du jobber?

Det skal på plass også innen eldreomsorgen nå, og kan være et godt utgangspunkt for aktivisering.

Aktivitet er mer enn bingo og salmesang ( lit flåsete sagt, jeg vet det. Men det er det mange legger i aktivisering for eldre...).Se muligheter, bruk tiden effektivt mens du er på jobb og ha et mål for hva du gjør!

¨Kan jeg sende deg en PM?

Skrevet

Send i vei..;-)

Gjest Gjest
Skrevet

Jobber på sykehjem og har oppdaget en fin aktivitet.Sitter i ring og kaster ballong til hverandre.Dette er flott trening for kroppen,enkelt og greit og kan fremkalle latter og god stemning.Det krever ikke mye av hverken "aktivitøren" eller de som aktiviseres.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer helt an på funksjonsnivået til brukerne, noen ganger er det mange oppegående mennesker, andre ganger er det mange skrale. Så man må legge opp aktivitetene etter det. Her er det jeg har pleid å gjøre:

- Høytlesing fra bok

- Kaste ballong/liten ball (som nevnt ovenfor)

- Krakkegym (alle har en liten krakk, så skal de gjøre forskjellig med den, f.eks løfte den opp og ned fra gulvet, sette seg på den osv. Så det krever nokså kroppslig friske brukere)

- Allsang (meget populært)

- Fotoalbumtitting. Hjemmet vårt har fotoalbum fra hjemmet, så enten så ser vi på de, for det er ofte noen de kjenner som har vært der tidligere, eller så ser vi på brukernes egne fotoalbum. Noen pårørende er utrolig flinke og har laget mimrealbum, da er det lettere for oss å kunne snakke om de tingene som er på bildet også, siden det står forklaring. Så kan brukerne fortelle oss f.eks hvem det er og hvilket forhold de har, og hvis de ikke husker det så står det slik at vi kan hjelpe de litt på vei :)

- Gåtur på butikken (tar med meg noen som er litt spreke + noen i rullestol, så kjøper vi is til alle) eller gåtur rundt huset.

- Vaffelsteiking/svelesteiking - da lager vi alt på stua med hjelp fra brukerne - de har jo tross alt mange års erfaring

- Hudpleie/håndpleie (tar en runde med deilig håndkrem, neglesaks og fil og pleier hendene deres mens vi prater)

Vi er også så heldig å ha et sanserom som vi kan bruke for å aktivisere personer, med massasjestol, massasjeoljer, vannseng, ting som henger i taket, lyslamper, forskjellige kremmer, krydder som de kan lukte på, puter med forskjellige ting inni som de kan klemme på.. Krydderluktgjettelek er ofte veldig populært, så spør jeg hva de forbinder med det krydderet, og da er de ofte tilbake i gamle dager.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva gjør du på sykehjemmet for å "underholde" de eldre?

Hilsen en ufaglært aktivitør. :sol:

Stakkars eldre...

Du kan bruke din fantasi og fornuft til å finne på interessante og utfordrende oppgaver? Om det er mulig innenfor de gitte begrensinger som er tilstede.

Stakkars eldre, mange av dem er intelligente og vil vel bare bli slitne dersom ansatte rundt dem kommer med mer eller mindre smarte og lite gjennomtenkte forslag. Da er det lett for de eldre å stagnere når bingo og det å rydde av bordet er dagens høydare.

Gjest Gjest
Skrevet
Det kommer helt an på funksjonsnivået til brukerne, noen ganger er det mange oppegående mennesker, andre ganger er det mange skrale. Så man må legge opp aktivitetene etter det. Her er det jeg har pleid å gjøre:

- Høytlesing fra bok

- Kaste ballong/liten ball (som nevnt ovenfor)

- Krakkegym (alle har en liten krakk, så skal de gjøre forskjellig med den, f.eks løfte den opp og ned fra gulvet, sette seg på den osv. Så det krever nokså kroppslig friske brukere)

- Allsang (meget populært)

- Fotoalbumtitting. Hjemmet vårt har fotoalbum fra hjemmet, så enten så ser vi på de, for det er ofte noen de kjenner som har vært der tidligere, eller så ser vi på brukernes egne fotoalbum. Noen pårørende er utrolig flinke og har laget mimrealbum, da er det lettere for oss å kunne snakke om de tingene som er på bildet også, siden det står forklaring. Så kan brukerne fortelle oss f.eks hvem det er og hvilket forhold de har, og hvis de ikke husker det så står det slik at vi kan hjelpe de litt på vei :)

- Gåtur på butikken (tar med meg noen som er litt spreke + noen i rullestol, så kjøper vi is til alle) eller gåtur rundt huset.

- Vaffelsteiking/svelesteiking - da lager vi alt på stua med hjelp fra brukerne - de har jo tross alt mange års erfaring

- Hudpleie/håndpleie (tar en runde med deilig håndkrem, neglesaks og fil og pleier hendene deres mens vi prater)

Vi er også så heldig å ha et sanserom som vi kan bruke for å aktivisere personer, med massasjestol, massasjeoljer, vannseng, ting som henger i taket, lyslamper, forskjellige kremmer, krydder som de kan lukte på, puter med forskjellige ting inni som de kan klemme på.. Krydderluktgjettelek er ofte veldig populært, så spør jeg hva de forbinder med det krydderet, og da er de ofte tilbake i gamle dager.

Jeg nekter å tro at intelligente og fornuftige eldre mennesker som har havnet på sykehjem/aldershjem vil synes at dette er interessant og morsomt.

Jeg håper jeg og mine venner finner andre løsninger enn å måtte bli stuck med pleiepersonale som kommer fra helvete.

Skrevet (endret)

Da mormor var midlertidig på sykehjem for noen uker siden, prøvde hun å engasjere medbeboerne gjennom å diskutere politikk og nyheter. Men det eneste folk var interessert i var å snakke om sykdommer og barnebarn. (i den rekkefølgen). Men interessenivået kan jo selvfølgelig skyldes lite mental stimulig, slik at man faller litt utenfor og ikke har noe annet å snakke om enn sykdom og barnebarn. Den eneste aktiviteten/underholdningen var noen fra frelsesarmeen som kom for å synge salmer. Kjipt å bli gammel.

Men skal vi se... Mange eldre er glade i håndarbeid. Hva om det ble kjøpt inn garn og sysaker til håndarbeid? Så kunne det lages basar hvor familie og andre interesserte kom for å kjøpe tingene. Inntektene kunne gå til mer materiale og andre aktiviteter, eller et veldedig formål som de eldre bestemmer selv, f.eks ved hjelp av avstemning.

Mange eldre som var unge rundt krigen er glad i filmer som handler om den tidsepoken. Hva med en filmkveld?

Noen turer, til dem som orker det. F.eks til Hadeland Glassverk, Plantasjen, biblioteket og slikt.

Fast turgruppe en gang i uka, kanskje med mål mot en cafe i nærheten.

Bokopplesing, f.eks fra en lokal skoleklasse eller lydboksamling i fellesstua.

Musikkveld, hvor noen synger eller spiller instrument for de eldre.

Endret av Pax
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg nekter å tro at intelligente og fornuftige eldre mennesker som har havnet på sykehjem/aldershjem vil synes at dette er interessant og morsomt.

Jeg håper jeg og mine venner finner andre løsninger enn å måtte bli stuck med pleiepersonale som kommer fra helvete.

'

Jeg jobber på en avdeling som har blitt oversvømt av demente, så vi kan ikke bruke den fine arbeidsstua som vi brukte for 10-20 år siden lengre. Vi hadde potetåker, vi hadde snikkarbud, og vi lagde masse fine ting for salg. Når folk ikke vet navnet på barna sine, knapt hva de selv heter, hva slags aktiviteter forventer du at vi skal tilby?

Jeg jobber også på et privat hjem og jeg kan jo ta for meg aktivitetene vi gjør der og:

- Temakvelder (land som tema; quiz, mat, diskusjon)

- Moteshow der brukerene deltar (Seniorshop eller vi finner klær fra forskjellige epoker og mimrer)

- Kortspill/poker

- Sangstund

- Arbeidsstue

- Diskuterer ukens nyheter

- Quiz

- Dans

Jeg kommer ikke på alt..

Dette er en utopi på det kommunale hjemmet jeg jobber på, selv om gjennomsnittsalderen på det private er mye høyere, så er de mer klare i hodet og sprekere i kroppen. Rett og slett fordi de ALDRI kunne tenke seg på et kommunalt hjem fordi de oversvømmes av demente.. Eldre blir bare sprekere og sprekere, men jeg synes at flere og flere blir demente?

Det viktigste er aktivitør gjør er å legge opp aktiviteter etter brukerenes funksjonsnivå, og selv om aktivitetene virker meningsløse nå, så er det ikke sikkert de er det når dere er 90+ og demente..

Gjest Gjest
Skrevet
'

Eldre blir bare sprekere og sprekere, men jeg synes at flere og flere blir demente?

Det viktigste er aktivitør gjør er å legge opp aktiviteter etter brukerenes funksjonsnivå, og selv om aktivitetene virker meningsløse nå, så er det ikke sikkert de er det når dere er 90+ og demente..

Folk flest er ikke demente, det er et mindretall som er det.

Den store gruppen ikke-demente, altså de oppegående i hodet-personene over 70 år er ikke plutselig blitt dumme bare fordi de er blitt eldre. De som kan gå liker dans. De liker sang. De liker kvalitetsmusikk (ikke Åge Samuelsen wanna-bees).

Problemet til mange klarhodete eldre i dag er pleiepersonalt - og ofte må de eldre tilpasse seg personalt og ikke motsatt. Hva slags liv er det?

Skrevet

Den store gruppen ikke-demente, altså de oppegående i hodet-personene over 70 år er ikke plutselig blitt dumme bare fordi de er blitt eldre. De som kan gå liker dans. De liker sang. De liker kvalitetsmusikk (ikke Åge Samuelsen wanna-bees).

Problemet til mange klarhodete eldre i dag er pleiepersonalt - og ofte må de eldre tilpasse seg personalt og ikke motsatt. Hva slags liv er det?

Eldre over 70 år som er oppegående i hodet og kan gå, er det svært få av på sykehjem, nettopp fordi de ikke trenger det. De bor hjemme eller i omsorgsbolig.

Skrevet

Men de fleste på sykehjem er demente eller har helseplager som i svært stor grad påvirker deres funskjonsnivå. Det er derfor de er på sykehjem.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...