Gå til innhold

Gynekologbesøk

Fremhevede innlegg

Gjest Hanna
Skrevet

Når er det vanlig at man går til gynekolog for første gang?

Jeg går på p pillen men har aldri blitt undersøkt.

Er 22 år nå, og gruer meg fryktelig til min første undersøkelse. Vet det er barnslig, men føler ikke for at en mann skal undersøke meg nedentil...

Må man ha gynekologisk undersøkelse før man forsøker å bli gravid?

Håper noen tar seg bryet med å svare på dette, da jeg er veldig usikker...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

En gynekologisk undersøkelse er ikke så ille, og det er nok snart på tide at du tar en. Det kan være greit å få vite om at ser bra ut der nede. Dersom du ikke vil at en mann skal undersøke deg synes jeg du skal gå til en kvinne i stedet. Det føles kanskje tryggere også...

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i det med mannlig gyno, valgte selv en kvinnelig da jeg følte det var mer tryggere på en måte.

Rart du ikke ble undersøkt da du fikk p-piller, det skal man vel egentlig for å sjekke om alt er bra der nede. Hhmmm!!!

Selvfølgelig er det ikke det morsomste i verden å dra til en gyno, men det er en veldig lettelse når du er ferdig å går ut døren.

Så ikke vent for lenge med å bestille time, om du har hatt fler forskjellige sex-partnere vet men ikke om man kan være smittet av noe, feks. chlamydia. Det er ikke sikkert man merker og kan vel i værste fall føre til sterilitet om man ikke får behandling.

Tenk på at du ikke er den første som ligger i stolen og du er ikke forskjellig fra alle andre!

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Du burde vel ha blitt undersøkt når du fikk deg p-piller....

Synes du burde gjøre det nå. Bare for å sjekke at alt er i orden.

Å gå til gynekolog er ikke så ille. Eller jeg har bare gått til fastlegen min, og tatt gynekologisk undersøkelse der.

Gå til en kvinne hvis du føler det ubehagelig med en kvinne. Jeg foretrakk en mann fordi jeg har hørt så mye om at kvinner er mer uvørne, og ikke så forsiktige. På en måte som de tenker: jeg har det samme der nede, og hey, jeg vet det ikke gjør vondt så ikke sær så feig nå da.

En mann vil være mer forsiktig.

Uansett, jeg synes det ikke er ille å gå til en mann. Det er tross alt bare en jobb for de, de tenker nok ikke så mye over det!

Lykke til!

Skrevet

Første gang jeg tok en slik undersøkelse var på sykehus hos en kvinnelig gynekolog. For å si det på denne måten: Hun skremte vettet av meg. Makan til lite hensynsfull lege skal du jammen lete lenge etter. Kan tenke meg hun var i midten av 30-årene........

Så det at det er en kvinnelig gyn gjør ikke meg noe mindre nervøs ....... :(

Nei - min mannlige fastlege er svært hensynsfull og flott. Der foregår alle undersøkelser nå!

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Synes mannlige leger er bdre å ta GU enn kvinnelige jeg, for de kvinnelige er så røffe. menn er faktisk mer forsiktige når de undersøker! det er i allefall min erfaring. Men det er ikke noe festlig uansett... :tunge1: Men det er nødvendig og veldig betryggende.

Skrevet

Er faktisk helt enig med de som ikke liker kvinnelige gynekologer! Hun jeg var med var hardhendt og det gjorde kjempevondt. Selv om du har det samme underlivet selv trenger hun ikke å "bare stappe inn og vide ut"!

Har vært til tre eller fire menn og det var.............om ikke akkurat en glede............. helt greit!

Gjest Anonymous
Skrevet

har noen av dere noengang vært tiltrukket av din mannlige gynokolog og/eller flørtet med ham? :wink:

Skrevet

Du, gjest! Dette er litt på kanten å skrive her. Hva med å flytte dine fantasier / følelser over til seksualitetforumet ?

Her prøver folk å snakke om alvorlige ting som leger og undersøkelser, så ikke skrem mer enn nødvendig med slike kommentarer!

Diva :briller:(selvutnevnt KG-moral-politi i kveld....)

Skrevet

Alle kvinnelige gyno. er ikke like harhendte! Min er ikke det, men jeg har også hørt at de kan være mer harhendte enn mannlige.

Det synes jeg er merkelig, siden de vet extra godt hvor følsomme og ømtårlig vi er i det området!

Men jeg synes du skal prøve en kvinnelig gyno. først, er hun grusom kan du bytte til en mannlig.

Da er det ikke så ille, for da vet du hva det dreier seg om.

Har du ingen venninner som kan anbefale deg en gyno da!?

Eller hva med moren din.

Iallefall det er viktig å få sjekket seg.

Skrevet

jeg har bare prøvd en gynekolog og hun var jente og kjempeproff til å være praktikant og skikkelig ehm mykhendt :briller:

Gjest Duchess
Skrevet

Da jeg dro til gynekologen første gang som 18 åring fikk jeg beskjed om at jeg var seint ute.

Jeg har opplevd èn kvinnelig gynekolog som var fryktelig hardhendt, og en kvinnelig som var helt topp.

Hadde nok fortsatt hos sistnevnte hvis det ikke hadde vært for at hun jobber på en privatlinikk og jeg må ut med 850,- pr.besøk.

Så nå bruker jeg en mannlig en, en eldre kar.

Og nei så absolutt IKKE, jeg tenner ikke på han. :roll:

Skrevet

Har også en mannlig, de er ofte mer forsiktige, og er fornøyd med ham. Husk at en mannlig gynekolog er like profesjonell som en kvinnelig, med svææært få unntak. Men allikevel, misliker du tanken på en mannlig, skal du selvfølgelig velge en kvinne. Hadde min første da jeg var 18.

Skrevet

Så snart man blir seksuelt aktiv, må man gå til gynekologen - men er jeg. Det er greit å sjekke at ting er som de skal være, at man ike pådrar seg noe, sopp eller andre ting. Jeg ser fordelen av at man kan fåp både p-piller og soppmidler reseptfritt ogf uten undersøkelser, men ulempen er da at 22-åringer som er seksuelt aktive aldri har hatt en GU. Og det er ikke bra. Man skal ta kreftprøver også - hvert tredje år - minst.

Når det gjelder kvinnelige leger, har jeg funnet en bra en nå, men jeg støtter mange her som sier at de kvinnelige kan være litt røffere. "Dette må vi gjennom alle samme og er ikke noe farlig"-holdningen er utbredt. Mannlige er mer varsomme. Men dette er generelt, jeg har også vært hos en anerkjent mannlig professor som jeg trodde skulle rive meg opp, og tok prøver av livmoren - uten bedøvelse. Så...

Men alle må undersøkes en gang i året.

Skrevet

Alle MÅ IKKE undersøkes en gang i året. Dersom man lever et stabilt liv med en og samme partner, holder det helt fint med en GU hvor man tar celleprøve hvert 3.år. Dersom man bytter partner og/eller lever et litt "villere" liv, er det selvsagt at man går oftere, både av hensyn til seg selv og ev. partnere.

Men som sagt - lever du i et stabilt forhold og har en fast seksualpartner, trenger du ikke å ta GU en gang i året. Når man blir rundt de 40 er det mulig at legen vil anbefale GU oftere enn hvert 3.år, men det kan man jo selv når den tid kommer, høre med sin egen lege om.

Skrevet

Celleforandringer - som er veldig vanlig - har ingenting med antall sexpartnere å gjøre. Heller ikke soppinfeksjoner.

Skrevet

Selve undersøkelsen går lekende lett men jeg har litt mer problemer med selve situajsonen. Føler meg ganskeukonfortabel. :briller:

Skrevet

Kan hende jeg misforstod deg Tusenfryd, men p-piller kan man altså ikke få uten resept!

bare til opplysning.....

Skrevet
Jeg går på p pillen men har aldri blitt undersøkt.

Er 22 år nå, og gruer meg fryktelig til min første undersøkelse. Vet det er barnslig, men føler ikke for at en mann skal undersøke meg nedentil...

Hei Hanna. Jeg kjenner meg igjen i din historie. Jeg hadde også "den store skrekken" for dette, og utsatte og utsatte... Da jeg begynnte i ny jobb, fikk jeg tilbud om bedrifts-helsetjeneste, og da følte jeg at jeg bare måtte kaste meg ut i det.

Alle jenter opplever sikkert ting forskjellig, men for min del var ikke dette på langt nær så "ille" som jeg hadde forestilt meg. Jeg hadde en meget profesjonell, kvinnelig lege, som trinn for trinn forklarte meg hva hun gjorde.

Nå går jeg en gang i året. Det er absolutt på tide at du tar en tur. Det er veldig godt å få bekreftet at man er frisk. Og skulle det være "noe", er det en fordel å oppdage det så fort som mulig. Tenk også på evt. sex-partnere, og ansvaret du har ovenfor de(n).

Hva med å ta med deg en du stoler på? Eller bestille time sammen med en annen venninde. Kanskje litt mer betryggende å vite at du har noen du kjenner i rommet ved siden av?

Lykke til!!!

Gjest Anonymous
Skrevet
Kan hende jeg misforstod deg Tusenfryd, men p-piller kan man altså ikke få uten resept!

bare til opplysning.....

bare til opplysing; jo det kan man definintivt..

jeg kjenner maaange som ikke har hatt GU, men går på piller.. !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...