Gå til innhold

Sønnen min vil bli døpt men jeg er ikke religious

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 10.5 år, og nå har han snakket ganske lenge om at han ønsket seg døpt. Han var ikke døpt som spedbarn fordi det er ikke vanlig i kulturen min å gjøre det når foreldrene er ikke aktiv katolikk eller i kirke menighet. Jeg er fremdeles ikke interessert i det, men skjønner at dette er viktig for sønnen min, og vil gjerne at han skal får det. Han sier han har lyst å gjøre det privat.

Er det noen som har råd til meg hvordan jeg kan går fram?

Takk på forhand! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er vel bare å ta kontakt med en menighet det, så skal nok det la seg ordne.

Skrevet
Sønnen min er 10.5 år, og nå har han snakket ganske lenge om at han ønsket seg døpt. Han var ikke døpt som spedbarn fordi det er ikke vanlig i kulturen min å gjøre det når foreldrene er ikke aktiv katolikk eller i kirke menighet. Jeg er fremdeles ikke interessert i det, men skjønner at dette er viktig for sønnen min, og vil gjerne at han skal får det. Han sier han har lyst å gjøre det privat.

Er det noen som har råd til meg hvordan jeg kan går fram?

Takk på forhand! :)

Vent til han blir 18, så kan han ordne det selv?

Skrevet
Det er vel bare å ta kontakt med en menighet det, så skal nok det la seg ordne.

Vel, han har ikke fadder, det er det eneste jeg tenkte på, jeg kjenne ingen som jeg kunne spør heller som er kristen og er i menighet til en kirke.

Skrevet

Det var min tanke, men jeg ser at dette plage han. Han har snakket mye om det i noen år nå.

Skrevet
Det var min tanke, men jeg ser at dette plage han. Han har snakket mye om det i noen år nå.

Så fint at du gjør dette for sønnen din da!

Ang fadder: Har dere ikke venner som er kristne? De trenger ikke nødvendigvis å være aktive kirkegjengere for å være fadder, men medl av statskirken , dersom det er der han skal døpes. Hvordan det er i den katolske kirken, vet jeg ikke, men mangel på faddere kan umulig stoppe han fra å døpe seg! Da er det noe som er riv ruskende galt vertfall :ler:

:vinke:

Skrevet
Så fint at du gjør dette for sønnen din da!

Ang fadder: Har dere ikke venner som er kristne? De trenger ikke nødvendigvis å være aktive kirkegjengere for å være fadder, men medl av statskirken , dersom det er der han skal døpes. Hvordan det er i den katolske kirken, vet jeg ikke, men mangel på faddere kan umulig stoppe han fra å døpe seg! Da er det noe som er riv ruskende galt vertfall :ler:

:vinke:

Takk!

Ja, kanskje jeg kjenner noen. Kan i hvert fall spør litt rundt. Takk for informasjon! :)

Skrevet

Han trenger bare å være 15 for å være religiøst uavhengig av foreldrene. Men synes jo det er noe foreldre bør bidra med før den tid, dersom det er viktig for barnet.

Skrevet

Tror jeg ville bedt ham vente til han var 15.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

at du ikke er innterert i det har ingen betydning om han ønsker og døpe seg vil det være galt av deg og stå i veien for det.

men jeg synes at man burde være eldre en 10 år før man tar den avgjørelsen.

Gjest lillelou
Skrevet

Har du spurt han om grunnen til at han så gjerne vil bli døpt? Kan det være at han blir ertet på noe vis? Jeg kan ihvertfall huske at der rådet en del fikse opfatninger rundt det å ikke være døpt da jeg var liten-deriblant at man var fortapt, eller ikke hadde navn eller nesten ikke eksisterte fordi man ikke var døpt.

Ellers tror jeg også jeg ville bedt han vente til han var 15. Det er en del grunnleggende ting man bør ta stilling til før man gjør noe såpass seriøst som å la seg døpe, og uten å kjenne sønnen din tror jeg likevel ikke en tiåring er klar for det.

Gjest Gjest
Skrevet

Han trenger bare være 15 år. Og hvis han en gang vil konfimere seg så må han døpes først. Dette kan gjøres i konfimasjonsåret.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor ønsker han å døpe seg da?

Jeg husker flere begynte å snakke om å ville døpe seg i den alderen, for å kunne konfirmere seg noen år senere. Og hvorfor ønsket de å konfirmere seg? Jo, de så hvor mye gaver man fikk hvis man konfirmerte seg.

Ofte er man ikke så gjennomtenkt i den alderen...

Hva vet han egentlig om kristendommen? Mine foreldre er ikke kristne og jeg er ikke døpt. Men mine foreldre var veldig bevisst på at jeg selv skulle kunne ta et valg ang dette, samt få en innføring i kristendommen som er viktig for å forså den norske kulturen. Så jeg ble som barn sendt i kirken på trosopplæring. Jeg kunne da selv ta standpunkt til om jeg var troende, og som 15-åring hadde jeg fortsatt ikke noe ønske om å bli døpt, et standpunkt jeg har holdt fram til idag.

Så jeg synes du skal ta med sønnen din i kirka og la han få snakke med prest og andre der, så han vet hva han faktisk gjør ved å døpe seg. Det er ikke noe man skal gjøre bare fordi "alle andre gjør det".

Og selv om du ikke er kristen er det viktig at du støtter opp om ham i det valget han eventuelt gjør. I ettertid synes jeg det er imponerende hvordan mine foreldre faktisk tok oss med til kirka, selv om de selv ikke var kristne. Men de ønsket altså at vi skulle ta et valg sev, og da måtte vi selv vite hva vi valgte bort ved ikke å være kristne.

Skrevet

Hvorfor ikke la han begynne med dåpsundervisning? For han er jo så gammel at han må igjennom det før han kan døpes.

Skrevet
men jeg synes at man burde være eldre en 10 år før man tar den avgjørelsen.

Hvorfor det? Haugevis av foreldre døper små babyer som ikke har noen som helst mulighet eller evne til å ta standpunkt til dette.

Om en 10åring har ønsket å bli døpt i flere år, så kan dette være svært viktig for barnet. Man kan ha en veldig sterk tro selv om man ikke er voksen.

Skrevet

Enig med darkness i at man ikke skal undervurdere barns tro. Jeg ville støttet ham i hans valg om å bli døpt. En venninne av meg døpte seg i smug da hun var 16 fordi hun trodde at foreldrene ikke ville støtte henne. Det synes jeg er litt trist, foreldrene bør være med på en så viktig dag.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg kjenner ikke den katolske dåpsliturgien, men i statskirken skal foreldrene bekrefte at de ønsker at barnet skal tilhøre den korsfestede og oppståtte Kristus og tro på ham (fritt etter hukommelsen). Mange ikke-troende foreldre lover det uten å nøle, mens andre ikke er komfortable med å komme med slike løfter når de ikke har en tro. Et alternativ kan jo være at dere tar kontakt med presten, legger fram barnets ærend og ber om en velsignelse eller noe sånt? Da står barnet for det selv, inntil det blir gammelt nok til å kunne døpes uten at dere trenger å stå inne for innholdet i dåpen.

Skrevet

hei

jeg vil bare si angaende di som snakker om og vente, at i folge norsk lov skal foreldrene høre barna i slike spørsmål nar di er 12 det betyr slik jeg har forståt det at man ma ha veldig gode gruner for og nekte barna og døpe seg da eller ga in i et livsynssamfun

en annen ting er det med løfte jeg syns du kan høre va kirken mener om det eller menighetene du tenker pa, det er ike sikert du trenger ig avkege et løfte om barnet vil sel

i den katolske kirke er det vel ogsa flere komunioner opover som det heter

hilsen

Skrevet
Hvorfor ønsker han å døpe seg da?

Jeg husker flere begynte å snakke om å ville døpe seg i den alderen, for å kunne konfirmere seg noen år senere. Og hvorfor ønsket de å konfirmere seg? Jo, de så hvor mye gaver man fikk hvis man konfirmerte seg.

Ofte er man ikke så gjennomtenkt i den alderen...

Hva vet han egentlig om kristendommen? Mine foreldre er ikke kristne og jeg er ikke døpt. Men mine foreldre var veldig bevisst på at jeg selv skulle kunne ta et valg ang dette, samt få en innføring i kristendommen som er viktig for å forså den norske kulturen. Så jeg ble som barn sendt i kirken på trosopplæring. Jeg kunne da selv ta standpunkt til om jeg var troende, og som 15-åring hadde jeg fortsatt ikke noe ønske om å bli døpt, et standpunkt jeg har holdt fram til idag.

Så jeg synes du skal ta med sønnen din i kirka og la han få snakke med prest og andre der, så han vet hva han faktisk gjør ved å døpe seg. Det er ikke noe man skal gjøre bare fordi "alle andre gjør det".

Og selv om du ikke er kristen er det viktig at du støtter opp om ham i det valget han eventuelt gjør. I ettertid synes jeg det er imponerende hvordan mine foreldre faktisk tok oss med til kirka, selv om de selv ikke var kristne. Men de ønsket altså at vi skulle ta et valg sev, og da måtte vi selv vite hva vi valgte bort ved ikke å være kristne.

hei

jo en ting er og ta med i kirken en annen ting er og sende pa trosoplering da vis man vil at barna skal velge sel mener jeg man ike skal knyte det op i en oplering i en spesiel tro og norsk kultur bestar jo av sa mye mer en det

det er jo bare og ike frita for kristendomen i skolen det sa lerer man va den star for, og opsoke trosamfun og vere tilstede ved forskjelige handlinger er greit for og se va di star for men jeg tar lit avstand fra trosoplering siden jeg mener at det er noe man skal fine ut av sel om man skal ha den tanke gangen ma man jo og sende barna pa trosoplering i bade moskeer og andre trosamfun for at di skal se va de velger bort da

hilsen

Skrevet

Sette pris på alle tilbakemeldinger.

Sønnen min er intelligent og en tenkende type. Han har sagt selv at grunnen til han vil bli døpt er fordi han vil komme inn Gud's rike. Akkurat de ordene har han brukt faktisk!

Jeg tror at jeg skal i hvert fall tar kontakt med presten og presentere problemstilling. Kanskje presten kan til og med tar en samtale med sønnen min.

Tusen takk for alle som bidra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...