Gå til innhold

Tar man med seg postkassa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi flyttet hit vi bor nå overtok vi postkassa til hun vi kjøpte av. Men jeg mistenker at hun lot den bli igjen fordi den var bulkete, fæl, ja sikkert 15 år gammel.

Nå skal vi flytte, og lurer på om vi må la vår forholdsvis nye postkasse henge igjen. Ser at andre som har flyttet herfra har tatt med seg sine, men hva er vanlig?

Vi bor et sted med postkassestativ, om det har noe å si.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg tror man skal la postkasser være igjen? Sjekk prospektet for å være sikker.

Skrevet

hvis postkassa er i tre og er håndmalt med navn osv da? vil at dette avtales nærmere kjøper/selger i mellom. Vil du ha med postkassa di får du sikkert det.

Skrevet

Man har jo avtalefrihet, så selvsagt kan man jo avtale at man tar den med seg. Bare å la det fremgå klart i salgsoppgaven/poengtere det på visning det.

(eller at selger tar med seg sin personlige malte postkasse, og henger opp en "blank" vanlig postkasse, som ny eier kan sette sitt navn på)

Skrevet

Her hvor jeg bor tar man med seg postkassen når man flytter. Men det sikkert ulik praksis?

Somregel er navnene skrevet på kassen med spritusj eller malt på.

Skrevet
(eller at selger tar med seg sin personlige malte postkasse, og henger opp en "blank" vanlig postkasse, som ny eier kan sette sitt navn på)

Dette er sikkert det vanligste, om man har en "uvanlig" postkasse. Som kjøper hadde jeg blitt lite lykkelig over å overta en postkasse i tre, komplett med påmalt navn og barnetegninger på, f.eks... :ler:

Skrevet

Takk for svar, da lar jeg den henge. Selv om navnene våre står med sprittusj på utsiden. Tipper vi kjøper ny dit vi flytter, gidder ikke overta en postkasse som sikkert også er full av navn i sprittusj.

Vi har kontraktsmøte i morgen, men jeg gidder nok ikke ta opp dette med postkasse der. SÅ viktig er det ikke. :ler:

Skrevet

Våre forrige eieres postkasse stod igjen, med både deres og de forrige eierne før dem igjen sine navn skrevet på med tusj. Ble litt mye, så vi bytter hele greia og får tak i en med bare våre navn på. :) Har forøvrig aldri hørt om at postkassa skal tas med, med unntak av tilfeller hvor det er en svært spesiell og personlig postkasse og man da gjør en avtale om at denne blir igjen.

Skrevet

Postkassa henger vanligvis igjen. Så dersom jeg hadde kjøpt en egen ville jeg hengt opp den, tatt vare på den gamle, og hengt opp den gamle igjen når jeg flyttet.

Gjest Gjest
Skrevet

Hele greia er at det skal være en postkasse på stativet når ny eier flytter inn. Det spiller ingen rolle hvilken postkasse det er - dere kan trygt ta med dere deres håndmalte trekasse eller nye metallkasse eller hva det nå måtte være. Men da må dere kjøpe en ny en til nestemann. Det er ikke så himla dyrt for en postkasse da...

Skrevet (endret)

Fra link over:

Ifølge avhendingsloven skal blant annet all innredning som er fastmontert eller spesialtilpasset bygningen eller rommene følge med, med mindre annet er avtalt.

Dersom ikke noe annet er avklart, skal også dette følge med boligen:

klippet i listen

• Postkasse

Endret av Snuppelure
Skrevet
Så dersom jeg hadde kjøpt en egen ville jeg hengt opp den, tatt vare på den gamle, og hengt opp den gamle igjen når jeg flyttet.

Vi kjøpte egen da vi flyttet inn, men ikke snakk om at jeg gadd å ta vare på den gammle til den dagen vi flytta ut igjen. Vi kjøpte ikke noen fancy postkasse, så det er overhode ikke noe pes å la den henge igjen. (Noe jeg selvsagt kommer til å gjøre, om noen enda ikke har fått med seg at jeg skal det! ;) )

Det er ikke så himla dyrt for en postkasse da...

I know. Det var ikke det som var greia. Det var bare det at den er relativt ny med våre navn skriblet i stort på den. Tenkte at det kunne være greit å ta den med, om det var noe man gjorde. Men det gjør man jo ikke, så den får henge. :Nikke:

Gjest DyneTryne
Skrevet
hvis postkassa er i tre og er håndmalt med navn osv da? vil at dette avtales nærmere kjøper/selger i mellom. Vil du ha med postkassa di får du sikkert det.

Dette innlegget minnet meg plutselig på en tråd som handlet om noen som skulle selge hus med 3 troll malt på. Eller fikk jeg deja vu? Husker noen?

Gjest DyneTryne
Skrevet

Ja den ja! Takk, men jeg trodde det var mye mer krangling i den enn det var :-( Skuff hehe.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes så absolutt at alle som flytter til nytt sted, bør være forberedt på å kjøpe seg en postkasse jeg!

Jeg har en kjempefin postkasse, med personlig preg, som jeg fikk av en venn, som jeg vil ta med meg hvis jeg en gang flytter, hvis det er sånn at overtakerne har krav på at det henger en postkasse klar, så kan jeg vel kjøpe en til dem. Skal ikke være vanskelig jeg!

Er vant til at folk tar med seg kassen sin jeg, hvis de synes den er fin eller navnet er klusset inni den...

Det er så mange merkelige "regler" blant folk. La en sliten, matt og fæl postkasse henge igjen til nestemann... Eller kjøpe en splitter ny som man aldri selv får brukt. Vettu meg hva!

"Den koster da så lite" tenker du.. Jada, derfor kan postkasseløse folk som kommer til nytt sted, kjøpe en!

Hvor mye koster forresten den billigste kassen man kan få tak i, med plass til endel aviser og reklame? Og hvor kjøpes disse?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor mye koster forresten den billigste kassen man kan få tak i, med plass til endel aviser og reklame? Og hvor kjøpes disse?

149,- på Clas Ohlson.

Så dette er en big deal når du selger bolig... :sprettoy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...