Gjest vimse Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Jeg har hel torsk jeg gjerne skulle brukt opp, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den... Mannen har aldeles ikke lyst på denne fisken, men jeg synes jeg må bruke den, er det noen som har en litt sprek oppskrift? Vi spiser endel fisk, men da gjerne ovnsbakt, grillet eller i fiskesuppe, og man blir litt lei av det også etterhvert... Noen gode ideer?
Gjest Gjest_pulverheksa_* Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 En av mine favoritter er å dampe torsk i folie med kinakål med en saus av soyasaus, litt sesamolje, finhakket hvitløk og litt hakket chili og en dæsj sitronsaft.
Arkana Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 Jeg kan jo foreslå det vi selv skal ha til middag i dag, som selv vi ikke-fiskeglade liker. Det er torskefilet bakt i folie med salt, pepper, litt smør, sitronskiver og strimlet purre. Stekes ved 200 grader i ca 20 minutter. Serveres med poteter, grønnsaker og hjemmelaget aïoli (hvitløksmajones).
NullHull Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Dette er også godt: RØD KARRITORSK (CA 2 PORSJ) 250 g torskefilé 3/4 boks herm. tomater (knuste) 1-2 ts rød karripasta (fra glass) 1 fedd hvitløk 1/2 ts salt Garnering: 1 hardkokt egg hakket persille Hell tomatene i en vid panne og tilsett karripasta, hvitløk og salt og la det koke sammen noen min. Legg i fiskestykker og la det småkoke til fisken er klar. Smak av med salt om nødvendig. Hakk egg og persille og strø dette over fisken før servering. Ris og salat er godt til . Jeg pleier også å ha i litt sorte oliven, eller også store salat-kapers, om du liker det.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Plukkfisk! Det eneste fiskemåltidet jeg savner som vegetarianer.
Chelsea Skrevet 6. juni 2007 #6 Skrevet 6. juni 2007 Dette har jeg servert til ikke-fiske-elskede og baconet gjør at de ikke rynker på nesen! BACONKLEDD BREIFLABB MED PURRESAUS OG POTETSTAPPE Breiflabb evt. torsk til 4 pers. (Jeg husker aldri hvor mye det skal være pr. pers. så jeg må alltid spørre i butikken!) 1 pakke bacon i skiver Bacon surres rundt fiskestykkene og festes med tannpirkere Stykkene stekes i pannen til baconet er passe stekt og settes deretter i ovnen i ildfast form i ca. 5 min på 200°C Saus: 1 purre hakket 1 ss smør 2 dl fiskekraft/bujong 2 dl matfløte 2 ts sennep etter smak 2 never hakket persille (kan sløyfes) Litt sitron Salt og pepper etter smak Smør og fiskekraft kokes sammen med purre til denne er mør før resten tilsettes. Sausen jevnes med maisena hvis den blir for tynn. Smakes til med sitron, salt og pepper. Potetstappe: Poteter kokes møre og moses. Ha i 3-4 ss smør, margarin eller lettsmør (alt går har jeg funnet ut) Ha i ca. 1 dl matfløte Smak til med salt og pepper Jeg pleier å smaksette potetmosen med enten hvitløk eller persille, spørs hva man liker. Siden jeg alltid tar denne oppskriften på feelingen er det vanskelig å vite om jeg har klart å gjengi dette på papiret, håper det! Det fine med denne retten er at skal man ha gjester kan man lage i stand alt på forhånd og bare vente med å sette fisken inn i ovnen, varme opp sausen og potetstappen og dermed kunne snakke med gjestene eller spise forett i fred og ro. Genialt for meg iallefall!
Gjest vimse Skrevet 6. juni 2007 #7 Skrevet 6. juni 2007 (endret) Tusen takk! Karritorsken og baconfisken skal definitivt prøves- han elsker både karri og bacon Men jeg har ikke brukt karripasta før, er det veldig mye smak i den? Gjest: Plukkfisk er digg, men er jeg sær som sier jeg synes sei er best til det? Arkana: Jeg bruker mye nesten den varianten du forklarer selv, men jeg putter gjerne i noe marinerte hvitløk eller soltørkede tomater for å piffe det opp litt, men jeg synes det blir litt kjedelig i lengden, selv om det er veldig godt. Endret 6. juni 2007 av vimse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå