Malama Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Ja, hvor mye mer koster det å få tatt passbilde hos fotograf, og er det verd det? Jeg og min kjære skal avsted å bestille nye pass, så det gjelder altså for voksne, ikke barn (jeg vet det kan være noe vanskeligere å få barn til å sitte pent stille i en boks...)
Gjest Deception Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 Jeg hadde så masse om og men forrige gang med å få godkjente bilder, så jeg ville anbefalt fotobutikk først som sist. Pannen må være synlig, og det ene øret.
Chica Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 Jeg tok passbilde hos studentsamskipnaden, der fikk jeg sett bildet før de framkalte det. Det kostet 70 kr.
Hobgoblin Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Jeg hadde så masse om og men forrige gang med å få godkjente bilder, så jeg ville anbefalt fotobutikk først som sist. Pannen må være synlig, og det ene øret. Jeg tok i automat, og har et vilt uttrykk i ansiktet på bildet, siden jeg prøvde å forsikre meg om at øret var synlig. Egentlig er det rart at jeg slipper inn på flyet, så gal som jeg ser ut på bildet! Anbefaler derfor fotobutikk, da er det fotografen som skal sørge for at alt som skal synes blir med på bildet.
Malama Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2007 Pannen må være synlig, og det ene øret. Hmm??? Det stemmer ikke med de reglene jeg sitter med forran meg, som er skrevet ut fra politiets hjemmeside. Det står at hake, panne og begge kjinn må være synlige (likevel viser eksepler på godkjente bilder en panne som er så godt som skjult bak pannelugg og en annen panne som er delvis skjult bak relgiøst hodeplagg. Problemet så vidt jeg ser det, er brillene mine. Sist jeg tok "passbilde", bare til bruk på togkortet mitt, så fikk jeg refleksjoner i brilleglassene. Så ikke det på skjermen før de ble skrevet ut. Men ingen refleksjon i brilleglass er krav for passfoto.
Gjest Deception Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Jeg sjekket ikke de eksakte reglene før jeg skrev, men måtte kassere et sett med bilder fordi jeg hadde rett pannelugg til brynene. Jeg måtte ta luggen til side, og ser ut som en eller annen filmstjerne fra femtitallet på passbildet. Det kunne vært verre, dog. En fotobutikk burde kunne fikse det slik at du unngår refleksjon fra brilleglassene.
Chica Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Tok av meg brillene for å være sikker jeg. tror fotobutikkene tar rundt 100kr. Heller det enn fotoautomat, jeg blunker på 90% av bildene, så ville uansett vært billigere med fotobutikk-bilde.
Malama Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 5. juni 2007 Ja, det bør de (det burde sikkert la seg ordne i automaten også, sånnsett, men det var listt styr) Så mye lettere om jeg hadde brukt linser... De andre kravene synes jeg ser enkel nok ut (selv om jeg aldri har gjen munn på slike bilder da, men ettersom smilene mine bare ser dumme ut kan jeg likegodt lukke den.) Håret mitt dekker dog normalt sett ørene kanskje, men det er jo bare å putte det bak øret, det gjør jeg jo mange gnager i timen uansett. Men, for å få et øre skikkelig synlig må bildet tas litt fra siden, og reglene sier klart at det skal tas rett forfra, så det med synlig øre tror jeg kanskje er gamle regler (det er nye, skjerpede regler, ifølge politets nettside, når de ble "nye" er jeg mer usikker på da...) Det er refleksjonen som er det eneste jeg tenker på... resten burde være greit nok. Spørsmålet er are om vi klarer å få det til i den boksen utn refleksjon, eller om jeg bør finne en fotobutikk som gjør denslags (gjør alle det? Det må vel kanskje være en som driver som fotograf, ikke "bare" fotobutikk, eller?) Svært dårlig kjent med fotobutikkene her i byen ja...
Malama Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2007 Tok av meg brillene for å være sikker jeg. tror fotobutikkene tar rundt 100kr. Heller det enn fotoautomat, jeg blunker på 90% av bildene, så ville uansett vært billigere med fotobutikk-bilde. Får jo se bildet og prøve igjen så mange ganger man vil inni de automatene da (i alle fall den jeg brukte sist, men likevel la jeg ikke merke til refleksjonen da, var mer opptatt av å smile relativt naturlig (as if...) jeg...)
Hobgoblin Skrevet 5. juni 2007 #10 Skrevet 5. juni 2007 Problemet så vidt jeg ser det, er brillene mine. Sist jeg tok "passbilde", bare til bruk på togkortet mitt, så fikk jeg refleksjoner i brilleglassene. Så ikke det på skjermen før de ble skrevet ut. Men ingen refleksjon i brilleglass er krav for passfoto. Mulig det med øret er gamle regler. Men pappa ble nødt til måtte ta av seg brillene på sitt nye passbilde, hvilket er idiotisk, siden han aldri noensinne kommer til å gå uten briller...
Gjest Tweek Skrevet 5. juni 2007 #11 Skrevet 5. juni 2007 Jeg gjorde det selv, og det funka fint. Sto foran døren som er hvit og tok bildet.
Malama Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 5. juni 2007 Mulig det med øret er gamle regler. Men pappa ble nødt til måtte ta av seg brillene på sitt nye passbilde, hvilket er idiotisk, siden han aldri noensinne kommer til å gå uten briller... Det er dumt ja. Jeg kommer heller aldri til å gå uten briller, derfor vil jeg ta passbilde med briller. Reglene sier hetl klart at briller er ok, så lenge de ikke har farget glass (altså ikke solbriller, men såpass skjønte jeg da av meg selv...) og ikke innfatningen skjuler noe av øyenne, og altså at det ikke er refleksjon i glassene... Og det med refleksjon fikk jeg på det siste passbildet mitt. Får det jo ellers aldri på bilder så vidt jeg vet, men på de bildet på togkortet ser jeg helt snål ut, pga refleksjonen i brilleglasset.
Gjest Advena Skrevet 5. juni 2007 #13 Skrevet 5. juni 2007 Jeg viser verken av ørene, og bare deler av pannen. Tok det i en fotoboks, hvor jeg fikk velge åssen bilde jeg ville ha av 4 mulige. Bildet er godkjent, og jeg har det i passet mitt.
Malama Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2007 endte opp med å ta det i en automat, for min kjære hadde allerede gått til en automat og ba meg møte ham der. Jeg fikk tilslutt et som ble uten så mye refleksjoner, bare litt i selve innfatninga (fikk det til ved å se LITT nedover. Selvsagt likevel slik at bildet er tatt "rett forfra") Dessverre ser jeg litt "trist" ut på det bildet, for jeg var ikke helt klar for at det ble tatt, og det viste seg å være det siste (jeg trodde jeg hadde ett til i alle fall) så det ble sånn, og det ble godkjent på passkontoret ("litt refleksjon ja, men øynene synes klart, så det er ikke noe problem" sa hun) Litt styr, men det gikk da. Da er det bare å vente på passet i posten...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå