Susan Sto Helit Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Vi skal flytte inn i nytt hus om et års tid, og har nå fått valget på veggplater. Vi kan bare velge en type, som vi da vil få i alle rom. Valgene er glatte vegger av gips, eller profilerte huntonittplater som ser ut som panel. Er det noen som har noen forslag til hva vi bør velge, og hvorfor? Det ene koster noe mer enn det andre, men det synes jeg ikke skal være avgjørende for veggene vi skal leve med i mange år framover.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 Vi skal flytte inn i nytt hus om et års tid, og har nå fått valget på veggplater. Vi kan bare velge en type, som vi da vil få i alle rom. Valgene er glatte vegger av gips, eller profilerte huntonittplater som ser ut som panel. Er det noen som har noen forslag til hva vi bør velge, og hvorfor? Det ene koster noe mer enn det andre, men det synes jeg ikke skal være avgjørende for veggene vi skal leve med i mange år framover. Vi valgte gipsplater i vårt hus fordi det er rent naturmateriale og gir ingen avgasser. Dessuten er det brannsikkert, gips ulmer ikke eller brenner ikke! Gipsplater krever at man er flink å sparkle i skjøtene hvis man skal male på dem, (hvis ikke dere får slike som settes sammen med lister mellom skjøtene) Det blir en veldig fin overflatefinish dersom grunnarbeidet er bra. Man kan også kle de med tapet. Et aber med gipsplater er at de ikke tåler altfor tøff bruk. Det kan bli hull i veggen hvis man skyver møblene uforsiktig hardt mot veggen. Man kan heller ikke bruke skruer i de annet enn der det er spikerslag, og da må man bore hull først. Men man kan bruke knappenåler eller litt tykkere tavlenåler å henge opp bilder med. Det er enkelt, det! Jeg kjenner ikke til fordeler og ulemper med huntonittplater.
Susan Sto Helit Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2007 Vi valgte gipsplater i vårt hus fordi det er rent naturmateriale og gir ingen avgasser. Dessuten er det brannsikkert, gips ulmer ikke eller brenner ikke! Gipsplater krever at man er flink å sparkle i skjøtene hvis man skal male på dem, (hvis ikke dere får slike som settes sammen med lister mellom skjøtene) Det blir en veldig fin overflatefinish dersom grunnarbeidet er bra. Man kan også kle de med tapet. Et aber med gipsplater er at de ikke tåler altfor tøff bruk. Det kan bli hull i veggen hvis man skyver møblene uforsiktig hardt mot veggen. Man kan heller ikke bruke skruer i de annet enn der det er spikerslag, og da må man bore hull først. Men man kan bruke knappenåler eller litt tykkere tavlenåler å henge opp bilder med. Det er enkelt, det! Jeg kjenner ikke til fordeler og ulemper med huntonittplater. Takk for svar. Jeg vet ikke hvordan skjøtingen vil bli gjort, men vi slipper uansett å gjøre jobben selv.
Hobgoblin Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Jeg kjenner heller ikke så godt til huntonitt, men mener at dette også er brannhemmende. Gipsplater er som Gjest sier lette å ødelegge. Dersom det borres/ skrus i samme område flere ganger, kan gipsen "smuldre". Dermed må platen byttes for å få feste.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Jeg kjenner heller ikke så godt til huntonitt, men mener at dette også er brannhemmende. Gipsplater er som Gjest sier lette å ødelegge. Dersom det borres/ skrus i samme område flere ganger, kan gipsen "smuldre". Dermed må platen byttes for å få feste. gipsplater helt klart. vil ha glatte slette vegger i huset mitt og muligheten for å sette opp tapet. panelplater kommer ikke i mitt hus, men dette er ene og alene pga av at det ikke passer med stilen min. så mitt råd må være å tenke gjennom hvilken stil du vil ha i huset ditt, hvilke møbler har du/skal kjøpe? viktig å tenke på helhelten i huset når du velger gulv og vegg materialer.
Susan Sto Helit Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2007 Det ser ut til at det blir gips. Synes det er litt fint med denne panel-etterligningen, men tror kanskje ikke det passer i alle rom. Liker å ha muligheten til å evt. sette opp tapet senere. Og jeg regner med vi kan skifte en og en veggplate, dersom vi skulle finne på å ødelegge en.
Hobgoblin Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Det ser ut til at det blir gips. Synes det er litt fint med denne panel-etterligningen, men tror kanskje ikke det passer i alle rom. Liker å ha muligheten til å evt. sette opp tapet senere. Og jeg regner med vi kan skifte en og en veggplate, dersom vi skulle finne på å ødelegge en. Om man er forsiktig, går det greit å skifte en og en gipsplate. I verste fall ødelegger man "naboplatene", og må skifte dem og. jeg er helt enig i at glatte og slette vegger er penest, men gips er noe herk...
Elbereth Skrevet 5. juni 2007 #8 Skrevet 5. juni 2007 Litt dumt at dere må velge bare en sort plater til hele huset. Panelmønster passer liksom ikke over alt... Jeg har gipsplater på kontoret, og det tåler som nevnt omtrent ingen ting. Man kan sette opp små bilder med nåler. Med litt tunge bilder må det nok bores og brukes plugger, evt ekspansjonsskruer for å få det til å holde. I huset vårt har vi huntonittplater med panelmønster på to soverom, og vi er kjempefornøyd med det. Våre var ferdig malte da vi satte dem opp. De er harde, så det kan ikke brukes tegnestifter til å sette opp bilder, men så er det ikke lett å få hakk i dem heller da. Ellers i huset har vi panel, og sponplater der vi har tapet.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2007 #9 Skrevet 5. juni 2007 Gips er da ikke noe herk? Det går jo fint å sparkle hvis noe skulle skje, men jeg har alltid bott i hus med gipsvegger og det har aldri vært noe problem. Men det er klart - det kommer jo an på hvor hardhent livsstil man har såklart. Huntonitplater er stygt og ekkelt. F.eks når du henger opp et bilde, så får du for alltid en stor kul der når du tar ut spikeren/skruen. Da er det ikke bare å sparkle over, men du må faktisk skjære bort kulen først. Dessuten så føles disse platene "hule" det blir ikke noe "tyngde" i veggene. Kallt o sterilt. Jeg jobber med interiør, og interiørkonsultasjon, og har besøkt mange hus med slike plater, og min mening er at man ikke tenker særlig langsiktig når man velger huntonitplater - da det ser veldig stygt ut ved f.eks et salg, hvis man har hatt ting oppe på veggene. Og det er alltid den naturlige/ekte tingen som er finest - ønsker du paneleffekt, så sats på ekte panel. Har du gips, kan du jo velge om du vill male eller f.eks tapetsere veggene. Denne muligheten har du ikke med huntonitplater. Lykke til.
Gjest HB Skrevet 5. juni 2007 #10 Skrevet 5. juni 2007 Ville absolutt valgt gipsplater fordi det gir deg størst valgfrihet med hva du gjør utenpå. Dersom det er vegger du vet du skal henge tunge ting på (f.eks. kontor/bibliotek med vegghengte bokhyller) kan du jo be om pris på å få montert spikerslag (som oftes en finerplate) bak gipsplaten. Hilsen Lille meg
Susan Sto Helit Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 5. juni 2007 Ville absolutt valgt gipsplater fordi det gir deg størst valgfrihet med hva du gjør utenpå. Dersom det er vegger du vet du skal henge tunge ting på (f.eks. kontor/bibliotek med vegghengte bokhyller) kan du jo be om pris på å få montert spikerslag (som oftes en finerplate) bak gipsplaten. Hilsen Lille meg Vi har desverre ikke mulighet til å be om pris på noe ekstra. Ref. at vi må ha det samme i alle rom.
Cathie Skrevet 5. juni 2007 #12 Skrevet 5. juni 2007 Vi har en mix av "ekte" panel, huntonitt plater, og gips i huset vårt. Hvis jeg bare skulle velge en av de hadde jeg nok gått for gips, og heller evt satt på huntonitt/panel i ettertid hvis du skulle synes det blir for ensformig! Panelmønster i hele huset hadde jeg ikke orket, selv om jeg har en del av det! Forresten er jeg mer fornøyd med huntonittplatene enn panelen, siden panelen begever seg så utrolig fælt, og sprekker så det blir stygge striper som kommer til syne etter at det er malt!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 6. juni 2007 #13 Skrevet 6. juni 2007 Hadde nok valgt gips. Hadde heller ikke taklet "panel", altså huntonitt over hele huset. Vi har huntonitt på to vegger i stua, og er kjempefornøyd med det. Søsteren min har helt slette vegger i stua si, noe ala slette gipsvegger, og det er kjempefint.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2007 #14 Skrevet 6. juni 2007 Hmmm, virker som om utseende på veggene er det viktigste til de aller fleste her. Er det ikke også viktig med brannsikkert materiale som attpåtil er miljøvennlig/ikke alergiframkallende mot de som skal bo i huset?
Susan Sto Helit Skrevet 6. juni 2007 Forfatter #15 Skrevet 6. juni 2007 Hmmm, virker som om utseende på veggene er det viktigste til de aller fleste her. Er det ikke også viktig med brannsikkert materiale som attpåtil er miljøvennlig/ikke alergiframkallende mot de som skal bo i huset? Mener du at Gips ikke er det? Vi valgte å betale en god slump ekstra for å få slett gips på alle vegger nå. Tror ikke vi kommer til å angre. (Men det finner vi vel ut.)
Cathie Skrevet 6. juni 2007 #16 Skrevet 6. juni 2007 Mener du at Gips ikke er det? Vi valgte å betale en god slump ekstra for å få slett gips på alle vegger nå. Tror ikke vi kommer til å angre. (Men det finner vi vel ut.) Gips er nok det jo, det er hvertfall brannhemmende! Og det skal vel litt til at det er noe allergifremkallende eller miljøbelastende. Trepanel er muligens miljøbelastende, men allergi greiene var jeg ikke helt med på...
Hu i Svingen Skrevet 6. juni 2007 #17 Skrevet 6. juni 2007 Gips! Hvis jeg vil ha paneleffekt legger jeg panel. Akkurat som hvis jeg vil ha tregulv - da legger jeg ikke laminat. *snobb*
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #18 Skrevet 7. juni 2007 Mener du at Gips ikke er det? Vi valgte å betale en god slump ekstra for å få slett gips på alle vegger nå. Tror ikke vi kommer til å angre. (Men det finner vi vel ut.) Jo jeg mener og vet at gips er brannhemmende! Men det jeg mente å si er at diskusjonene her har dreid seg om utseende og at slike faktorer som brann og miljø ikke er tatt godt nok i betraktning.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #19 Skrevet 7. juni 2007 Mener du at Gips ikke er det? Vi valgte å betale en god slump ekstra for å få slett gips på alle vegger nå. Tror ikke vi kommer til å angre. (Men det finner vi vel ut.) Dessuten har vi gips på alle våre vegger i hele huset og alle veggene er malt hvit. Trodde jeg skulle bli lei det, men etter 14 dager så jeg ikke veggene i det hele tatt. Nå ser jeg dekorasjonen og gardinene. Det er fordelen med å male hvitt, man kan bruke hvilke farger man vil. Skift gardinene, bytt gulvteppe og noen puter, og vips, har du en ny stue! Vi har forresten gipsplater både i gulv og tak. Men de er dekket med panel og parkett. Om sommeren er huset kjølig, om vinteren varmt. Lykke til!
Susan Sto Helit Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #20 Skrevet 7. juni 2007 Jo jeg mener og vet at gips er brannhemmende! Men det jeg mente å si er at diskusjonene her har dreid seg om utseende og at slike faktorer som brann og miljø ikke er tatt godt nok i betraktning. Det kan jo være for at gips og huntonitt er ganske "like" materialer i den sammenheng. Begge anbefales brukt i forhold til innemiljø/allergi. Mitt inntrykk er at de fleste fagpersoner (Har lest rundt på nettet, og spurt kjentfolk.) mente dette var mest en smaksak, og at vårt valg derfor i hovedsak var et estetisk et.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå