Gå til innhold

Når voksne mobber.

Anbefalte innlegg

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

For å gjøre en lang historie kort, jeg overhørte i dag min venninne bli regelrett mobbet av to av sine naboer, som igjen er to bekjente av meg som jeg omgås regelmessig.

Mobbingen var veldig stygg, og kunne ikke misforstås!

Venninnen innrømmet etter litt press fra meg at dette har pågått helt siden de flyttet inn i nabolaget for mange år siden.

Venninnen ba meg om å ikke lage noen sak ut av dette, selv om hun og mannen vurderer å flytte på grunn av mobbingen, men jeg har veldig lyst til å la mobberne få vite at jeg kjenner til det de gjør, og at jeg finner slik oppførsel uaksptabel.

Og nå er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre.

Grunnen til at jeg ikke har lyst til å overse mobbingen, er hovedsaklig at begge mobberne jobber med barn og ungdom, deriblant mine barn!

Hva mener dere? Jeg vil respektere venninnen, men samtidig vil jeg at mobberne skal stoppes.

Er det noen som har et tips om hvordan jeg kan gå fram for å få til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du tøff nok kan du jo ta de så det synger neste gang de prøver seg når du er i nærheten. Faren er at de blir mere skjult i mobbingen eller også kanskje starter mot deg.

Du kan ta det meget saklig, legge det fram på en velbegrunnet måte hvorfor adferden deres er helt uakseptabel og kanskje tar de det til etteretning.

Du kan støtte din venninne, kanskje kan hun klare å heve seg over deg.

Uansett er det jo helt på trynet at voksne oppfører seg slik mot hverandre.

Skrevet

Takk for svar Wildy.

Støtte venninnen min gjør jeg uansett!

Jeg har ikke problemer med å synge ut til dem, men føler at jeg må respektere at venninnen min ikke vil at jeg skal blande henne inn.

Jeg vet at de ikke vil prøve seg på meg, men jeg er redd venninnen vil få det enda verre om jeg blander henne inn ved å si at jeg overhørte dem.

Jeg var på besøk hos venninnen da dette skjedde. Jeg satt "gjemt" bak en levegg, mens venninnen holdt på med noe ute på plenen og var godt synlig for dem.

De stilte seg rett utenfor hekken der hun sto, og snakket med høye stemmer for at hun skulle høre alt de sa.

De kritiserte alt som hadde med familien hennes å gjøre. Alt fra husfargen, til hagen, barna, mannen, klærne osv. Deretter begynte de å snakke om hva de skulle gjøre for å drive familien bort derfra, supplert med høye latterbrøl. Og de forslagene var direkte ondskapsfulle! Det var alt fra utfrysning til tagging på husvegg...

Jeg tror jeg har bestemt meg for hva jeg skal gjøre, jeg må bare tenke over konsekvensene først...

Gjest Gjest
Skrevet

:hår: Det er jo hårreisende at voksne oppfører seg slik! Hva slags mobbing er det snakk om? Det er viktig å ta tak i det på et vis, men hvordan avhenger jo av situasjonene mobbingen forgår i og hvordan den foregår.

:klem: til deg og venninna di.

Skrevet

Vet du. Når du har overhørt dette selv, og ikke "bare" fått det referert, så mener jeg absolutt at du bør ta tak i det. Og ikke bare for venninnen din sin skyld. Sannsynligheten for at de gjør dette mot andre også mener jeg er stor. Og mobbing kan ikke aksepteres. Noen sinne.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan jo ta de for deg en for en og forklare at du overhørte det de sa og håper at de viser et bedre menneskesyn i jobben sin enn de gjør med sine naboer........

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Jeg hadde sagt i fra... ansikt til ansikt.

Ja, jeg hadde turt det. Hadde ikke kostet meg noe...

Gjest Frøken Titt
Skrevet
:hår: Det er jo hårreisende at voksne oppfører seg slik! Hva slags mobbing er det snakk om?

Jeg syns ikke det er så veldig hårreisende? Folk mobber og baksnakker, og det i alle aldre.

Gjest Silmarill
Skrevet

For noen folk :forvirret:

Hva gjør veninnen din når de holder på sånn? Lar hun dem bare slærve høylytt om henne, eller sier hun i fra til dem om hva hun mener om dette?

Jeg hadde blandet meg inn, men forstår også hvorfor du vurderer å ikke gjøre det!

Skrevet
:hår: Det er jo hårreisende at voksne oppfører seg slik! Hva slags mobbing er det snakk om? Det er viktig å ta tak i det på et vis, men hvordan avhenger jo av situasjonene mobbingen forgår i og hvordan den foregår.

:klem: til deg og venninna di.

Mobbingen foregår stort sett i samtaler dem i mellom når de vet hun hører på. Og det dreier seg om hva som er galt med familien, og hva konkret de skal gjøre for å drive dem vekk fra nabolaget.

Vet du. Når du har overhørt dette selv, og ikke "bare" fått det referert, så mener jeg absolutt at du bør ta tak i det. Og ikke bare for venninnen din sin skyld. Sannsynligheten for at de gjør dette mot andre også mener jeg er stor. Og mobbing kan ikke aksepteres. Noen sinne.

Det er også grunnen til at jeg ønsker å la dem vite at jeg vet.

Du kan jo ta de for deg en for en og forklare at du overhørte det de sa og håper at de viser et bedre menneskesyn i jobben sin enn de gjør med sine naboer........

Jeg hadde sagt i fra... ansikt til ansikt.

Ja, jeg hadde turt det. Hadde ikke kostet meg noe...

Jeg tør det også, men er redd for hvilke konsekvenser det vil få for venninnen min og familien hennes.

Jeg syns ikke det er så veldig hårreisende? Folk mobber og baksnakker, og det i alle aldre.

Det kommer vel an på hva en legger i ordet hårreisende... For meg betyr det opprørende, og jeg opplevde det som hårreisende.

For noen folk :forvirret:

Hva gjør veninnen din når de holder på sånn? Lar hun dem bare slærve høylytt om henne, eller sier hun i fra til dem om hva hun mener om dette?

Jeg hadde blandet meg inn, men forstår også hvorfor du vurderer å ikke gjøre det!

Venninnen har sagt i fra, men resultatet ble at de trappet opp mobbingen. Først var det bare utfrysning og spydige kommentarer direkte til henne, mens det nå har blitt til ufine samtaler de to kvinnene seg i mellom mens hun hører på.

Det er derfor hun ikke vil gjøre noe mer med det. Hun er redd det vil bli verre.

Jeg har bestemt meg for hva jeg skal gjøre, jeg må bare avklare det med venninnen og hennes mann, og min mann først.

Skrevet

Jeg håper du finner en løsning på det! Dette er ikke akseptabelt fra voksne. Og særlig ikke når de jober med barn. Hvilket eksempel er det de setter da?

Etterpåklokaskap er den beste klokskap, men skulle ønske det var meg som satt bak leveggen. Da skulle jeg ha vist meg for dem og passet på at de forstod at jeg hadde hørt alt hva de sa. Jeg er ikke redd for konfrontasjoner, men skjønner godt at du ikke vil gjøre vond verre for veninnen din.

Håper det ikke går utover barna deres.

Lykke til :vinke:

Skrevet

Hva i himmelens navn har gjort at de to damene ikke liker venninnen din? Tror jeg hadde konfrontert dem med dette, og truet med å fortelle i nabolaget hva som foregår om de ikke bedret seg.

Skrevet
Hva i himmelens navn har gjort at de to damene ikke liker venninnen din? Tror jeg hadde konfrontert dem med dette, og truet med å fortelle i nabolaget hva som foregår om de ikke bedret seg.

:Nikke:

Skrevet

Jeg kan ikke svare for dem, men jeg kan gjette...

Venninnen min nekter å sladre, og jeg har aldri hørt henne si et vondt ord om noen.

Min gjetting er altså jantelovens "du skal ikke tro du er noe bedre enn oss", fordi hun ikke vil sladre.

Jeg vet at selvom de to kvinnene ikke er noen utpregete sladderkjerringer selv, liker de av og til å høre siste nytt...

Skrevet
Jeg var på besøk hos venninnen da dette skjedde. Jeg satt "gjemt" bak en levegg, mens venninnen holdt på med noe ute på plenen og var godt synlig for dem.

De stilte seg rett utenfor hekken der hun sto, og snakket med høye stemmer for at hun skulle høre alt de sa.

De kritiserte alt som hadde med familien hennes å gjøre. Alt fra husfargen, til hagen, barna, mannen, klærne osv. Deretter begynte de å snakke om hva de skulle gjøre for å drive familien bort derfra, supplert med høye latterbrøl. Og de forslagene var direkte ondskapsfulle! Det var alt fra utfrysning til tagging på husvegg...

Jeg tror jeg har bestemt meg for hva jeg skal gjøre, jeg må bare tenke over konsekvensene først...

:sjokk: Går det virkelig ann??!?!?

Det er ikke en lokalavis der du bor, hvor du kan skrive et leserbrev eller noe da? Tror jeg ville skrevet et krasst brev og, evt kjøpt avisen, og lagt i postkassa til disse 2 damene den aktuelle dagen det sto på trykk. Gjerne uthevet med gul postit lapp på siden og markert med markeringspenn i tillegg.

Skriver du under med navn så er du min helt!! :jepp:

Gjest synseren
Skrevet

Jeg kunne nok taklet mobbingen og heller fokusert på det som er viktig i min hverdag.

Men når de jobber med barna dine, da er det urovekkende. Hva om de hører hva som blir sagt? De kan jo bli ødelagt for livet. De forstår jo ikke at mobberen er syk.

Ville kanskje gått til sjefen til mobberne og gjort h*n klar over hva som foregikk og si at du er bekymra for barna dine. Vet ikke noen bedre løsning enn det.

Gjest Gjest_Chanell_*
Skrevet

Dere kan jo stille dere bak en hekk eller noe å ta opp samtalen de imellom når de baksnakker, så kan ho jo annmelde de for ærekrenkelse hvist de farer med løgner, å direkte hakking.

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg hadde stilt meg midt på plenen og høylytt forklart hva jeg mente om mobbingen. Og hadde de kommet med et kny hadde jeg trasket rett til sjefen demmes og sagt at der de jobber kunne jeg ikke hatt barna mine. For sånne mennesker evner seg dessverre ikke til å oppdra barn som jeg ønsker skal bli omsorgsfulle, åpne mennesker.

Gjest synseren
Skrevet
Jeg hadde stilt meg midt på plenen og høylytt forklart hva jeg mente om mobbingen. Og hadde de kommet med et kny hadde jeg trasket rett til sjefen demmes og sagt at der de jobber kunne jeg ikke hatt barna mine. For sånne mennesker evner seg dessverre ikke til å oppdra barn som jeg ønsker skal bli omsorgsfulle, åpne mennesker.

Min erfaring er at mobberne er kroniske kverrulanter som er best å overse. Det jeg skrev i innlegget over, betyr ikke at jeg sydes det er lett å overse mobbere. Men du vil tjene på det i lengden om du overser det. Da blir de ganske fort leie, antar jeg.

Gjest lillebøll
Skrevet
Min erfaring er at mobberne er kroniske kverrulanter som er best å overse. Det jeg skrev i innlegget over, betyr ikke at jeg sydes det er lett å overse mobbere. Men du vil tjene på det i lengden om du overser det. Da blir de ganske fort leie, antar jeg.

Nå virker det jo som om disse ikke blir så fort leie.

Jeg hadde ikke hørt på at min venninne ble behandlet på denne måten, nei. Og hadde nok invitert meg på et besøk til en av disse og fortelt hva jeg mente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...