brumma* Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 Jeg synes man får mest ut av dem ved å lese i riktig rekkefølge. Det er ny "hovedhistorie" i hver bok, men man følger jo Harry Hole og hans liv. Det blir også henvist til personer i livet til HH etterhvert (som jeg tror man ikke får noen videre forklaring på). Det er også én bihistorie som fortsetter i flere av bøkene. Inget must, men jeg anbefaler å begynne med begynnelsen!
Eføy Skrevet 22. oktober 2007 #3 Skrevet 22. oktober 2007 Noen som kan svare meg på hvilken bok som er den første, andre osv?
Gjest Deception Skrevet 22. oktober 2007 #4 Skrevet 22. oktober 2007 Flaggermusmannen er visstnok den første. Selv har jeg lest dem i vilkårlig rekkefølge, og det funker også. Jeg startet med Frelseren, leste deretter Marekors, Sorgenfri, og holder nå på med Flaggermusmannen. For å fortsette den absurde rekkefølgen, tror jeg Snømannen blir neste bok for min del.
Eføy Skrevet 22. oktober 2007 #5 Skrevet 22. oktober 2007 Flott. Takk for svar. Du har gjort noe ala det samme jeg gjorde med Liza marklund sine bøker om Annika Bengtson du..Funka for min del, men tenkte jeg skulle starte med første boka denne gangen
Gjest Lea Skrevet 22. oktober 2007 #6 Skrevet 22. oktober 2007 Hvis du finner den nyeste boka (Snømannen) og titter helt fremst i den, så finner du bøkene i stigende rekkefølge. Det er et par novellesamlinger e.l. der også, bare så du vet det. Anbefaler absolutt å begynne med den første, men det er ikke noe must.
brumma* Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 1. Flaggermusmannen 2. Kakkerlakkene 3. Rødstrupe 4. Sorgenfri 5. Marekors 6. Frelseren 7. Snømannen Gled deg til masse spennende lesing!
pilutta Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 Ja, skulle nesten ønske at jeg også kunne hatt den lista med god krim å se fram til.... Har fulgt HH lenge, og vil ha mer. Nå! Og nå som det ikke er mer Harry Potter i vente heller, får jeg finne meg noe annet å bli opphengt i
Kayli Skrevet 23. oktober 2007 #9 Skrevet 23. oktober 2007 Ja, skulle nesten ønske at jeg også kunne hatt den lista med god krim å se fram til.... Har fulgt HH lenge, og vil ha mer. Nå! Signerer!
Chans Skrevet 24. oktober 2007 #11 Skrevet 24. oktober 2007 Bøkene kan leses uavhengig av hverandre, men bør leses i rekkefølge dersom du har tenkt å lese flere enn én. Rekkefølgen er som følger: "Flaggermusmannen" (ganske bra) "Kakkerlakkene" (ganske bra) "Rødstrupe" (kjempebra) "Sorgenfri" (bra) "Marekors" (kjempebra) "Frelseren" (bra) "Snømannen" (denne har jeg ikke lest ennå). Denne listen inneholder bare bøkene om Harry Hole, forresten. Nesbø har skrevet en novellesamling og noe annet også. I tillegg til de frittstående kriminalsakene Harry Hole hanskes med i hver enkelt bok, er det en større sammenheng (Holes alkoholproblemer, hans berømmelse (som starter med den første boken og refereres til stadig vekk i de senere), og våpensmuglingssaken samt hans usjarmerende kollega) som utvikles over hele forfatterskapet så langt. Leser du en av de senere bøkene vil du få vite hva som skjer i de første... Skjønner? Det blir som å følge med på en TV-serie, bare mye bedre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå