teklype Skrevet 4. juni 2007 #1 Skrevet 4. juni 2007 Hva koster det egentlig å pusse opp et kjøkken? Hvor mye må vi regne med, liksom? Skjønner at det varierer voldsomt. Kjøkkenet er lite, men jeg liker å lage mat og vil ha praktiske, holdbare løsninger. Hva koster en IKEA-løsning (veldig skeptisk til ikea, har mest lyst på noe annet... men lommeboka må vel være med på avgjørelsene også...)? Og en løsning fra andre leverandører? Holder det med 30 000? 50 000? 70 000? Eller enda mer? Takk for svar
Gjest KATTAstrofe Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 IKEA har et eget kjøkkenprogram du kan laste ned og bygge kjøkkenet ut fra dine egne mål. Der får du også opp priser. Vi har et stort kjøkken, og ut fra tegningen vi gjorde fant vi ut at det vil koste oss 40 000 å totalrenovere kjøkkenet, inkl hvitevarer. Da er ikke arbeidspenger regnet med, heller ikke rørlegger osv. Vi har forøvrig glatte, hvite fronter fra før, så vi bare bytter bare ut håndtak og benkeplate. Foreldrene mine skal pusse opp sitt medium store kjøkken og har vel beregnet rundt 150 000 kroner til dette, så prisen kommer helt an på hvilke løsninger og hvilken leverandør man velger.
Gjest Lea Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 Ingen grunn til å være skeptisk til IKEA-kjøkkenet i alle fall. Kvaliteten er det ikke noe å si på og det har et greit utvalg, selv om du selvfølgelig får et kjøkken som ligner på mange andres. Vi betalte i overkant av 50 000 for vår kjøkkeninnredning (3,5 + 3,5 meter med innredning) inkludert oppvaskmaskin, micro, koketopp og kombiskap. Om kjøkkenet er ganske lite, så holder det muligens med 20-30 000 om du ikke skal ha med hvitevarer. I tillegg kommer selvsagt maling,, evt, fliser på vegg, gulv m.m.
Titta Skrevet 4. juni 2007 #4 Skrevet 4. juni 2007 Hva det koster på IKEA husker jeg ikke (vi vurderte det men landet på noe annet). Vi kjøpte Bolett-kjøkken og betalte ca 72.000,- Det inkluderte: - 3 doble + 1 enkelt overskap + en bok/vinhylle ved siden av det enkel overskapet - en vanlig skuffeseksjon og en med kolonialskuffer - to single underskap + et sånt lite skap ved siden av komfyren til kjøkkenhåndkler og bakeplater - hjørneskap til gryter og slikt (sånn med snurregreie inni slik at en kommer til overalt i skapet) - integrert komfyr og oppfaskmaskin - vask - avtrekksvifte Vi valgte helt midt på treet hvitevarer (Bosh, men ikke noen veldig fancy utgaver) men avtrekksviften var en ganske dyr modell. Frontene vi valgte var av de dyreste de hadde. Samme kjøkken med eikefronter hadde kommet på ca 7000,- mindre, mens litt kjipe hvite (helt uten profiler og slikt) lå rundt 7000,- under der igjen. Montering fikk vi gratis pga. meldlemskap i et boligbyggerlag. Vi fikk veldig god service. De kom hjem til oss og tok mål av kjøkkenet og på bakgrunn av det tegnet konsulenten flere forlag til hvordan vi kunne gjøre det. Var så i møte med henne noen dager senere hvor vi gjorde noen endringer. Alt helt uforpliktende.
teklype Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2007 Tusen takk Nå er det litt lettere å vite hvordan ting ligger an, det er jo aldri noen priser på nett. Hvis flere har erfaringer setter jeg pris på å høre det også.
Gjest Vampyra Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Jeg renoverte leiligheten vår i høst, og hvis jeg ikke tar med gulvet brukte vi 30-40 000 inkl hvitevarer på vårt kjøkken. Vi kjøpte kjøkkeninnredning fra IKEA til 20 000 kr, hvitevarene står for resten av kostnaden (de kjøpte vi hos en annen leverandør) Vi har et lite kjøkken (2,30 *2,30 kanskje?) men har satt det opp i en U med overskap på kortsiden og den ene langsiden (har vindu på siste langside). Vi valgte heltre benkeplate i eik (vi var dessverre uheldige med kvaliten på denne). Så dersom du ikke trenger hvitevarer, eller kjøper billigere en vi gjorde får du et kjempefint kjøkken ned til 20-30 000 (vi har forøvrig relativt dyre veggfliser også)
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Hvor mye må man regne med for andre ting som montering og rørlegger da?
Gjest Vampyra Skrevet 5. juni 2007 #8 Skrevet 5. juni 2007 Hvor mye må man regne med for andre ting som montering og rørlegger da? Hmm rørleggerarbeidet tok pappa seg av, så det er jeg ikke sikker på. Jeg kan kanskje høre med han hva han tror? Men ellers gjorde vi all montering selv. Ikea tar en fast sum per del, tror det står på nettsidene deres, så da er det bare å regne ut!
Gjest Vampyra Skrevet 5. juni 2007 #9 Skrevet 5. juni 2007 Nå har jeg forhørt meg litt og prisene varierer veldig i forhold til hvor mye som skal gjøres og hvilke deler som benyttes. Men man kan vel anta at det kommer på rundt 3-5 000 kr. Og så kommer naturligvis vask, blandebatteri og de "synlige" tingene ved siden. (de tar vel +- 500 kr i timen)
mumrik Skrevet 7. juni 2007 #10 Skrevet 7. juni 2007 Hva koster det egentlig å pusse opp et kjøkken? Hvor mye må vi regne med, liksom? Skjønner at det varierer voldsomt. Kjøkkenet er lite, men jeg liker å lage mat og vil ha praktiske, holdbare løsninger. Hva koster en IKEA-løsning (veldig skeptisk til ikea, har mest lyst på noe annet... men lommeboka må vel være med på avgjørelsene også...)? Og en løsning fra andre leverandører? Holder det med 30 000? 50 000? 70 000? Eller enda mer? Takk for svar Hei! Vi holder på nå! Har brukt ca. 80 000 til nå, men da er ALT nytt. tSelve kjøkkeninnredningen er fra Ikea (Edel hvit), og kostet ikke mer enn ca. 27 000. Men så var det nytt elektrisk anlegg, nytt gulv, nye gipsvegger fordi vi slo ned en vegg etc. Vi har budsjettert med 100 000. Håper vi klarer å holde det. Utrolig så fort pengen flyr! Men når det er sagt: dersom du bare skal bytte selve kjøkkenet og ikke gjøre noe mer, og ikke ha nye hvitevarer og møbler så kommer du et stykke på vei med 30 000. Ikea er ikke noe dårlig kjøkken. skal du ha Sigdal eller HTH må du ut med det redobbelte...
panda Skrevet 7. juni 2007 #11 Skrevet 7. juni 2007 Jeg hadde Ikea kjøkken i min forrige leilighet, og var veldig fornøyd med det. Husker ikke eksakt hva jeg ga, men selve innredningen var ikke så dyr. Jeg hadde snekker til å sette opp kjøkkenet og selvsagt rørlegger/elektriker. Det var disse som dro prisen kraftig i været. Så klarer du å gjøre endel selv eller har familie/venner til å hjelpe deg, trenger det ikke bli så veldig dyrt.
Lavalampe Skrevet 7. juni 2007 #12 Skrevet 7. juni 2007 Kan du montere alt selv og klarer deg uten hvitevarer, får du nok IKEA-kjøkken til rundt 30000, selvfølgelig avhengig av størrelsen. Vi pusset opp kjøkkenet med IKEA-innredning for to år siden, det kom på ca 80000 inkludert hvitevarer, monteringshjelp, rørlegger og elektriker. Mener selve innredningen og hvitevarene kom på knappe 50000, og så sto håndverkerne for resten av kostnaden. (Kjøkkenet vårt er 16 m2, vi har en del skap.)
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #13 Skrevet 8. juni 2007 Kjøpte kjøkken fra ikea (ikke den billigste løsningen) og betalte 35 000 for den.(inkl. kjøleskap) kjøkkenet har målene 3 x 2,5. Det er benkeinnredning på alle 4 sider (unntak av dør på 10 m.). overskap på en langvegg og en kortvegg. Brukte kjøkkenmontærer fra firma tilknyttet ikea. De kunne virkelig sine saker. Fort og helt perfekt. Laget fine løsninger på overganger og lister mot taket. Betalte 11 tusen for det. Vell anvendte penger .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå