Gå til innhold

Fra "innekatt" til "utekatt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel..Nå flytter vi til et sted vi faktisk har mulighet til å ha kattene ute og dette vil vi selvfølgelig benytte, men er det noe spesielt vi burde tenke på/ta hensyn til med tanke på kattenes første møte med virkeligheten? De er 2 år gamle, og vi skal til veterinæren neste uke og vaksinere de på nytt /årsvaksinen), og id-merke de.

:rødme:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La de være inne en viss tid på det nye stedet før du slipper de ut. For at de skal kunne finne tilbake til riktig sted.. trur dette er ca 4 uker

Skrevet

Vi har også nylig flyttet til et sted hvor kattene våre har utemuligheter. De er 7 og 1 år gamle og har vært inne hele tiden. Vi snakket med dyrlegen vår om dette og sa at de kan godt slippes ut allerede etter en uke, det var mer avhengig av om de virket trygge og klare til å gå ut. Våre ble sluppet ut første gang i går, etter nøyaktig to uker. Da hadde de bedt om å gå ut et par dager allerede og har vært trygge og nysgjerrige vindusobservatører helt siden vi kom hit. De har begge vært ute i hele går og i hele dag, og jeg ser at de vandrer langt, men stikker innom huset med jevne mellomrom og det var ingen problemer å rope dem inn i går kveld. De vet tydelig hvor de bor. I morgen kjøper vi kattedør, for målet er å slippe å åpne og lukke når de vil inn og ut (nå er det så varmt at verandadøren står oppe hele dagen, så da er det greit). Det har vært en fryd å se pusene våre kose seg ute i hagen og oppleve en helt ny verden. :hjerte:

Skrevet
La de være inne en viss tid på det nye stedet før du slipper de ut. For at de skal kunne finne tilbake til riktig sted.. trur dette er ca 4 uker

Jepp, 4 uker er det som anbefales for å være helt trygg. En del innekatter kan slippes ut før dette, men det må du vurdere selv. Så er det også viktig at du lar dem ta det i eget tempo.

Nå når det begynner å bli sommer er en veldig fin måte å begynne på å sette opp døra, mens man selv er ute, så kommer kattene etterhvert som de føler seg trygge nok til det, og de vil fortsatt ha muligheten til å gå inn igjen, dersom de blir utrygge.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi holdt dem inne noen uker, og begynte å ha de ute kortere perioder av gangen. Nå som det er sommer og "varmt" i været har vi badvinduet oppe hele dagen, og de kommer og går som de vil gjennom det.

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Ikke noe problem det så lenge du venner dem til dette gradvis og er sammen med dem! :)

Andre veien ville ikke ha gått.

Skrevet

Takk for svar :) Hvordan vil det bli når de vandrer på egenhånd? Her inne er det jo ingen utfordringer og skumle ting å møte på, men de vil kanskje bli fort vant til det? Tenker da på biler og andre dyr blant annet.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet (endret)

Mine katter var innekatter i 5 år, men nå er de utekatter, og trives veldig godt med det. Jeg ventet ca 4 uker tror jeg med å slippe dem ut etter jeg flyttet, men hadde de i bånd litt ute før det, sånn at de skulle bli vant til å være litt ute først, og fikk snust seg rundt.

De ble fort vant med det, og det tok ikke lange tiden før hun ene kom inn med sin første mus ;) De er skeptiske til både andre dyr og biler. Ser seg til begge sider av veien før de går over også :ler:

Endret av Bøllefrøet
Skrevet
Mine katter var innekatter i 5 år, men nå er de utekatter, og trives veldig godt med det. Jeg ventet ca 4 uker tror jeg med å slippe dem ut etter jeg flyttet, men hadde de i bånd litt ute før det, sånn at de skulle bli vant til å være litt ute først, og fikk snust seg rundt.

De ble fort vant med det, og det tok ikke lange tiden før hun ene kom inn med sin første mus ;) De er skeptiske til både andre dyr og biler. Ser seg til begge sider av veien før de går over også :ler:

Så koselig å høre da :) jeg håper pusene vil trives med å få være ute i tillegg til inne, men håper de blir skeptiske og forsiktige til dyr og biler, de er veldig uforsiktige her inne :forvirret:

Skrevet

Våre var litt forsiktige de første dagene. Den eldste vandret relativt langt ganske tidlig, og forleden dag, en uke etter å ha blitt sluppet ut første gang, kom hun stolt hjem med en liten fugl som hun spiste i tre jafs ute i hagen. Den yngste er enda litt pysete, eller bare ikke glad i utelivet. Hun holder seg innendørs, gjerne liggende rett ved døren eller i skyggen på terrassen. En dag var hun ute lenge, kom ikke hjem før i 1-2 tida på natta og da var jeg litt bekymret, men hun kom i allefall og var i god behold. Jeg ser at de virkelig koser seg ute, jakter på insekter, hilser på nabokattene (ingen slåssing enda faktisk!) og bare ruller seg i sola. En helt ny verden for dem!

Skrevet

Burde vi sette på dem et halsbånd hver? Med adresse, tlf? Eller blir det for overbeskyttende kanskje :sjenert:

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Burde vi sette på dem et halsbånd hver? Med adresse, tlf? Eller blir det for overbeskyttende kanskje :sjenert:

Nei, det syns jeg dere absolutt burde. Begge mine har hatt det hele tiden (sånn som detter av hvis de setter seg fast).

Skrevet

Vi har ikke, og kommer ikke til å få, halsbånd på våre, det har aldri noen av kattene våre hatt. Men de er selvsagt ID-merket.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Vi har ikke, og kommer ikke til å få, halsbånd på våre, det har aldri noen av kattene våre hatt. Men de er selvsagt ID-merket.

Da er det selvfølgelig noe annet.

Skrevet

Våres er ikke ID-merket, men vi skal til veterinæren neste uke og da blir de i hvert fall chipet, men antageligvis ikke tatovert, med tanke på at da må de i narkose og det ville ikke veterinæren gjøre bare for å tatovere i øret, noe jeg forstår godt. Og det ville vel ikke syntes noe særlig heller, pga at pusene er helt svarte inni øret også.

Halsbånd som detter av hvis de sitter fast...Hvor kjøpes dette? Dyrebutikk bare? :)

Skrevet

Da har i hvert fall begge pusene chip, og et lite merke i øret som viser at de har chip. Da er det halsbånd m/adresse/tlf så kan de trygt gå ut en tur når vi har flyttet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...