Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2007 #1 Skrevet 4. juni 2007 Vi har et middels vanlig etternavn (både jeg og mannen heter det samme), men sammen med det fornavnet vi synes er finest vil vårt kommende barn få helt likt navn som en meget kjent person i Norge. Det er heller ikke en så gammel kjendis at vedkommende vil død lenge før ungen blir voksen, så sannsynglivis vil barnet mitt måtte dele navn med en kjent person. Tenker både for og imot: synes fornavnet vi tenker på er veldig fint og synes det er synd hvis en kjent person skal ødelegge for vår valgfrihet. Samtidig er denne kjendisen en person som man kanskje ikke ønsker å bli assosiert med (ønsker ikke å si hvilken kjendis det er snakk om, pga opprettholde anonymitet). Noen tanker?
Gjest Marillia Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 Om etternavnet var Hansen, så hadde jeg ikke døpt sønnen min for Tanja eller Rocco for å si det sånn.
Gjest Tweek Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 Hadde ikke jeg heller. Vanskelig situasjon det der.. Hva med å ha 2 fornavn? Det der liker i tillegg til noe annet.. Hvis dere absolutt ikke vil han skla hete det samme som denne kjendisen kan dere velge et annet?
*Emma* Skrevet 4. juni 2007 #4 Skrevet 4. juni 2007 Jeg tror faktisk at jeg ville latt være å velge det navnet. Kjipt å gi opp favoritten men jeg vet ikke om jeg hadde syns dte var så kuult å være Kristian Valen nr 2 eller Tone Aaberget nr 2......
Litt Lost Skrevet 4. juni 2007 #5 Skrevet 4. juni 2007 Om dere går for dette favorittnavnet vil nok barnet vokse opp med x antall spørsmål om han/hun er oppkalt etter denne kjendisen. Det kan være både positivt og negativt med denne type oppmerksomhet. Jeg hadde ikke gått for dette navnet. Men det er fordi jeg ikke liker oppkallinger generelt og ville, selv om denne kjendisen er en jeg mislker, sett på det som oppkalling. Jeg liker uvanlige navn, noe som skiller seg ut, og å ha identisk navn med en kjendis er ikke å skille seg ut.
Furstina Skrevet 4. juni 2007 #6 Skrevet 4. juni 2007 Det är svårt. Men ett förnamn till är ju ett bra förslag. För det är nog inte så kul att ha samma namn som en kändis, det tror jag inte. Jag har det nästan. Ett ganska vanligt norskt efternamn och ett svenskt förnamn som är väldigt likt, men inte identiskt, med en kvinna jag läst om i både norska kvällstidningar och veckotidningar/ukeblad. Jag reagerar varje gång jag ser hennes/mitt namn även om det skiljer någon bokstav i det. Jag har fått likheten med mannens efternamn. Hur skulle jag ha gjort om det var lika? Ingen skillnad för min del. Våra barn? Ja, där går namnvalet både på vad vi tycker är fint, vad som inte är vanligt, vad som passar till efternamnet, och andra associationer till namnet. Jag hade till exempel aldrig valt samma namn som redan finns i familjen - även om jag tycker det är fint. Så hade jag inte heller valt detta kändisnamn när det ihop med efternamnet blir helt likt. Nej det hade jag inte. Jag hade hittat ett nytt bra namn!
Gjest Bellatrix Skrevet 4. juni 2007 #7 Skrevet 4. juni 2007 Jeg sier som de andre. Jeg tror ikke jeg hadde kalt ungen min for Jenny og hun skulle hete Jenssen til etternavn. Men det blir jo stadig flere kjendiser, i hvert fall hvis vi regner med b-og c-kjendiser, at det ikke alltid er like lett å unngå. Jeg tror i hvert fall for barnets del så bør man unngå å kalle barnet for et kjendisnavn.
Drua Skrevet 4. juni 2007 #8 Skrevet 4. juni 2007 Tror ikke jeg hadde kalt ungen min for Rocco Hansen eller Aylar Lie, nei...
Cathie Skrevet 4. juni 2007 #10 Skrevet 4. juni 2007 Vi har et middels vanlig etternavn (både jeg og mannen heter det samme), men sammen med det fornavnet vi synes er finest vil vårt kommende barn få helt likt navn som en meget kjent person i Norge. Det er heller ikke en så gammel kjendis at vedkommende vil død lenge før ungen blir voksen, så sannsynglivis vil barnet mitt måtte dele navn med en kjent person. Tenker både for og imot: synes fornavnet vi tenker på er veldig fint og synes det er synd hvis en kjent person skal ødelegge for vår valgfrihet. Samtidig er denne kjendisen en person som man kanskje ikke ønsker å bli assosiert med (ønsker ikke å si hvilken kjendis det er snakk om, pga opprettholde anonymitet). Noen tanker? Med samme navn vil man bli assosiert med den personen... Så hvis du ikke ønsker det så ville jeg valgt et annet navn ja!
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 5. juni 2007 #11 Skrevet 5. juni 2007 For all del, dersom navnet blir det samme som en kjendis, så velg noe annet! Barn er nådeløse! Bare et så vanlig fornavn som Linda var nok til at jeg fikk slengt "Krystle!" etter meg på skolen (80-tallet, ja). Tviler på at det var vondt ment, men det stakk likevel. Og dersom kjendisen attpåtil har "uønskede" assosiasjoner blir det 10 ganger verre. Hadde jeg vært kristen hadde jeg takket Gud hver dag for at Linda Johansen ikke ble kjendis før jeg var ferdig med skolen.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2007 #12 Skrevet 5. juni 2007 Enig med Nigo-san. Det er jo ikke alle kjendiser som "varer"... Ellers er det sikkert noe jeg hadde prøvd å unngå. Allerede nå tenker jeg at vi ville prøvd å finne et navn som passer med etternavnet barnet skal ha - vi velger trolig ikke DET ene navnet vi isolert sett synes er aller finest, om det er belastet pga asspsiasjoner eller passer dårlig med etternavnet. Men jeg vet om noen som har navn som er identiske eller ganske like ulike historiske eller litterære personer, og det virker degentlig ganske kult. Vet ikke om de alltid har syntes det, dog.
Deidre Skrevet 5. juni 2007 #13 Skrevet 5. juni 2007 Jeg vet ikke hvordan dere har valgt å gjøre det med etternavn i deres familie, men om dere alle har ett felles etternavn, ville det kanskje hjelpe om barnet fikk ett til? F.eks mors pikenavn? Da blir jo navnet straks litt annerledes? Jeg tror ikke jeg ville hatt et navn som var 100% likt en kjendis sitt navn, uansett hvilken kjendis det var på tale om.
Gjest Britt-Ruth Skrevet 5. juni 2007 #14 Skrevet 5. juni 2007 Vår førstefødte sønn og datter heter Ari og Mette-Marit
Gjest Mette Mari Skrevet 5. juni 2007 #15 Skrevet 5. juni 2007 Jeg synes ikke noe om å kalle opp barn etter kjendiser, om ikke din bestefar var en berømthet, men da ville jeg også valgt å kun bruke hans navn som mellomnavn.
Gjest Mayamor Skrevet 6. juni 2007 #16 Skrevet 6. juni 2007 Ville ikke kallt mine barn det samme som en kjendis. Det er da mer enn et navn eller to i denne verden en kan kombinere med sitt eget etternavn...
Hobgoblin Skrevet 6. juni 2007 #17 Skrevet 6. juni 2007 Hadde jeg vært kristen hadde jeg takket Gud hver dag for at Linda Johansen ikke ble kjendis før jeg var ferdig med skolen. Skjønner jeg godt! Men det går jo an å ta høyde for hva slags type kjendis dette er. Er det en reality-kjendis eller lignende, så er det jo ikke sikkert at noen husker vedkommende om to år. Er det noen som "alle" vet hvem er, og som kommer til å bli stående en stund i historien, blir det større sjansen for å bli direkte koblet med vedkommende kjendis. Enig i dette. Sjansen er liten for at Idolvinnere etc. blir husket i flere år, men er det en kjendis med stayerevne, så kan det bli kjedelig for barnet. For eksempel ville jeg ikke sett det som stigmatiserende for et barn å hete Kurt Nilsen, mens Rune Rudberg ville bare blitt pinlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå