Gå til innhold

Å gifte seg uten fest og gjester

Anbefalte innlegg

Gjest lillebøll
Skrevet

Dersom du skulle ha giftet deg uten bryllupsfest og gjester hvordan ville du da ha gjort det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Da hadde jeg gått inn på et kontor, sagt mitt ja og kanskje tatt en restauranttur med min kjære. Eller kanskje jeg hadde reist til et koselig sted og giftet meg i et lite kapell. Hmm... Det er mange muligheter.

Endret av Bellatrix
Skrevet

Eller kanskje på en ambassade eller sjømannskirke i utlandet :)

Vi vil også gifte oss uten fest og gjester, men hvordan vet vi ikke helt ennå.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og mannen giftet oss uten fest og gjester. Vi har familie i tre land og var akkurat ferdig med studiene og uten jobb på den tiden, derfor var det uaktuelt for oss å invitere folk langveisfra til fest. Siden det viktigste for oss var å bli gift, ikke å holde fest, bestemte vi oss for å gjøre det uten familie til stede. Vi hadde hver vår forlover/vitne, og dett var dett.

Vi gjorde unna det formelle ved et kontor. Deretter var planen vår å dra ut til et vakkert sted ved havet og si frem våre egne løfter der, men pga dårlig vær ble det dessverre ikke noe av den planen. Vi dro hjem, drakk champagne og spiste jordbær, før vi litt senere dro ut på en restaurant og spiste middag. Og det var bryllupsdagen vår.

Jeg skal være ærlig og si at det egentlig ikke var så mye stas å huske fra den dagen. Hadde det vært strålende sol istedet for regn, og hadde vi fått sagt løftene våre ute på det stedet, ville det kanskje vært noe annet. Men for min del spiller det faktisk ingen rolle. Jeg har aldri hatt bridezilla-tendenser - og det er dagene etter bryllupet som teller. For det er de som er ekteskapet. :hjerte:

Gjest =tentacle=
Skrevet
Dersom du skulle ha giftet deg uten bryllupsfest og gjester hvordan ville du da ha gjort det?

Morsomt spørsmål :)

Et alternativt scenario jeg kunne tenkt meg:

Reise til et romantisk sted, kun vi to. Gjerne Roma. Ingen hjemme informert om planene. Enkel vielse på ambassaden, eller i et lite kapell hvis man får det til. Pen hvit kjole, men ikke brudeaktig, akkurat så pen at den akkurat kunne passert som en kjole man kan gå med en sommerdag. Et innslag av blomster i stedet for bukett, som frisk blomst i håret eller noe. Kanskje typisk brudelingerie under. Litt pent, men ikke åpenbart formelt antrekk på mannen. Spasert f.eks opp i området over Piazza di Spagna for å nyte utsikten, kline og drikke champagne og ligge og se på himmelen på teppe i parken. Kanskje fått en fotograf til å ta ukoreograferte kosebilder. Spist italiensk is og tuslet rundt hånd i hånd og sett på folkelivet og hatt dagen helt for oss selv. Middag på et veldig lekkert sted, eller på en helt upretensiøs trattoria langt unna turiststrøkene, med høy stemning. Lagt ned masse penger i et luksuriøst hotell å gå til om kvelden, med balkong med nydelig utsikt, boblebad osv. Og hatt en bryllupsnatt uten snev av å ha slitt seg ut på stress og høytideligheter og høfligheter og gjester på forhånd ;) Og ikke sjekket ut igjen før tidligst et par dager senere.

Finnes mange gode måter å feire et ekteskap på, helt sikkert :)

Skrevet
Morsomt spørsmål :)

Et alternativt scenario jeg kunne tenkt meg:

Reise til et romantisk sted, kun vi to. Gjerne Roma. Ingen hjemme informert om planene. Enkel vielse på ambassaden, eller i et lite kapell hvis man får det til. Pen hvit kjole, men ikke brudeaktig, akkurat så pen at den akkurat kunne passert som en kjole man kan gå med en sommerdag. Et innslag av blomster i stedet for bukett, som frisk blomst i håret eller noe. Kanskje typisk brudelingerie under. Litt pent, men ikke åpenbart formelt antrekk på mannen. Spasert f.eks opp i området over Piazza di Spagna for å nyte utsikten, kline og drikke champagne og ligge og se på himmelen på teppe i parken. Kanskje fått en fotograf til å ta ukoreograferte kosebilder. Spist italiensk is og tuslet rundt hånd i hånd og sett på folkelivet og hatt dagen helt for oss selv. Middag på et veldig lekkert sted, eller på en helt upretensiøs trattoria langt unna turiststrøkene, med høy stemning. Lagt ned masse penger i et luksuriøst hotell å gå til om kvelden, med balkong med nydelig utsikt, boblebad osv. Og hatt en bryllupsnatt uten snev av å ha slitt seg ut på stress og høytideligheter og høfligheter og gjester på forhånd ;) Og ikke sjekket ut igjen før tidligst et par dager senere.

Finnes mange gode måter å feire et ekteskap på, helt sikkert :)

:hjerte: DET hørtes helt deilig ut det!

Skrevet

Da ville jeg gjort det akkurat sånn vi gjorde det, men valgt en av de litt mindre utendørs "locations" istedenfor den store inne som vi endte med - bare uten å ha med oss andre.

Skrevet

Jeg kunne nok ikke reelt tenkt meg å gjøre det, for meg er det vesntlig å ha familien tilstede på en slik dag, og det er det for min kommende mann også.

Men, OM jeg skulle gjort det, så hadde det vært å reise bort til et romantsik sted, Roma, Paris, En stillehavsøy med lang, hvit strand...

Gjest Vampyra
Skrevet

Tentacle sitt forslag hørtes fantastisk ut!

Men jeg tror jeg hadde reist til en sydhavsøy og spandert på et skikkelig flott hotell. Aller helst en bungalow ved stranden. Bora bora kanskje?

Sala Samui i Thailand anbefales av flere, så dette hadde virkelig vært et fristende alternativ.

Hvordan dagen skulle forløpe er jeg usikker på, men jeg tror jeg ville hatt med forlovere, og hatt en enkel romantisk seremoni på stranden, før vi spiste en overdådig og nydelig middag på en flott restaurant ved sjøen.

Gjest Gjest
Skrevet

Ser ikke noe poeng i å gifte seg som er en offentlig handling uten vitner...

Hadde heller dratt til utenlandet og hatt en ikke-juridisk enkel kjærlighets sermoni, noe jeg MYE heller har lyst på selv en det f** bryllupet som vi planlegger (snakk om sløsing av penger, spør du meg).

Men det stiller seg nok anderledes for de som har/skal ha barn, da er den juridiske delen viktig.

Skrevet
noe jeg MYE heller har lyst på selv en det f** bryllupet som vi planlegger (snakk om sløsing av penger, spør du meg).

Det er ikke ofte jeg hører brudefolk omtale det som skal bli deres store dag på den måten. :overrasket:

Hva skjer?

Er det lov å spørre?

Skrevet

Da skulle vi hatt en enkel seremoni utendørs på en klippe ved et skotsk slott, enkel og lang hvit silkekjole, sambo kunne godt få lov til å ha kilt (han drømmer om det, nemlig), spist en god middag etterpå og så hatt bryllupsnatta på slottet. Måtte hatt med noen som kunne tatt enkle bilder av oss, men ikke så mye oppstilte.

Og hele pakka uten at de hjemme var informert før etterpå.

Det er omtrent sånn sambo drømmer om at vi skal gifte oss - den eneste forskjellen er at han vil ha med den nærmeste familien og forlovere med partnere (som ville utgjøre våre to nærmeste vennepar). ;)

Gjest lillebøll
Skrevet

Mange herlige forslag her :)

Skrevet

Da hadde jeg ville sagt ja på en kontor så tidlig som mulig om morgenen, og deretter dratt rett på flyplassen og på ferie med min kjære.

Skrevet
Jeg og mannen giftet oss uten fest og gjester. Vi har familie i tre land og var akkurat ferdig med studiene og uten jobb på den tiden, derfor var det uaktuelt for oss å invitere folk langveisfra til fest. Siden det viktigste for oss var å bli gift, ikke å holde fest, bestemte vi oss for å gjøre det uten familie til stede. Vi hadde hver vår forlover/vitne, og dett var dett.

Vi gjorde unna det formelle ved et kontor. Deretter var planen vår å dra ut til et vakkert sted ved havet og si frem våre egne løfter der, men pga dårlig vær ble det dessverre ikke noe av den planen. Vi dro hjem, drakk champagne og spiste jordbær, før vi litt senere dro ut på en restaurant og spiste middag. Og det var bryllupsdagen vår.

Jeg skal være ærlig og si at det egentlig ikke var så mye stas å huske fra den dagen. Hadde det vært strålende sol istedet for regn, og hadde vi fått sagt løftene våre ute på det stedet, ville det kanskje vært noe annet. Men for min del spiller det faktisk ingen rolle. Jeg har aldri hatt bridezilla-tendenser - og det er dagene etter bryllupet som teller. For det er de som er ekteskapet. :hjerte:

Hørtes såå romantisk ut!! :rødme:

Gjest Peachbud
Skrevet

Hvordan ville dere gjort det med forlovere?

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke ofte jeg hører brudefolk omtale det som skal bli deres store dag på den måten. :overrasket:

Hva skjer?

Er det lov å spørre?

Er ikke alle som synes en kan forsvare å bruke godt over 70 000 kr på EN dag. Personlig synes jeg det er kvalmende, når vi sitter på så mye penger så synes jeg heller at vi burde gi til veldedig formål i stede for å bruke dem på en egotrip. For hvis vi klarer å spare så mye penger så er dette tydligvis et overskudd som vi ikke trenger for en eksitens vi er fornøyd med.

Men dette bryllupet betyr så mye for min tilkommende...så bryllup blir det, men vi har blitt enig i å kun ønske oss bidrag til leger uten grenser i stede for gaver.

Gjest Gjest
Skrevet

Reist bort et eller annet koselig sted, mer eller mindre isolert oss i 2-3 dager, kun hatt kontakt med hverandre uten PC, TV, bøker osv, og om begge overlevde fått ordnet med papirarbeidet :ler:

Skrevet
Er ikke alle som synes en kan forsvare å bruke godt over 70 000 kr på EN dag.

Det må jo ikke koste 70.000 da - vet om ei her inne som max brukte 30.000 og det var inkludert alt - klær, mat drikke osv osv....det var "skikkelig" bryllup med gjester og brudekjole - men det blir hva man gjør det til. Hvis du ikke ønsker å bruke mye penger på bryllup burde dere ta en diskusjon og komme til et kompromiss. Det skal være deres dag - ikke hennes :) (Det var det vi gjorde - nå var det ikke penger som var diskusjonen hos oss, men stort/lite bryllup...mye styr/ikke styr...vi kom til et kompromiss som passet oss begge sevom det i utgangspunktet var mere enn han ønsket og mindre enn jeg ville ha.) I ettertid er begge strålende fornøyde.

Sorry avsporingen.

Gjest Gjest
Skrevet
Det må jo ikke koste 70.000 da - vet om ei her inne som max brukte 30.000 og det var inkludert alt - klær, mat drikke osv osv....det var "skikkelig" bryllup med gjester og brudekjole - men det blir hva man gjør det til. Hvis du ikke ønsker å bruke mye penger på bryllup burde dere ta en diskusjon og komme til et kompromiss. Det skal være deres dag - ikke hennes :) (Det var det vi gjorde - nå var det ikke penger som var diskusjonen hos oss, men stort/lite bryllup...mye styr/ikke styr...vi kom til et kompromiss som passet oss begge sevom det i utgangspunktet var mere enn han ønsket og mindre enn jeg ville ha.) I ettertid er begge strålende fornøyde.

Sorry avsporingen.

Det er faktisk HANS dag! Med den familien vi har så ser jeg ingen mulighet til at vi kan komme under 70 000 kr, men det er en lang historie:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...