Gå til innhold

Hva betyr dette?


Meaty

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe konsertbilletter av en fyr i Italia, han er ikke så flink i engelsk så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal betale ham. Han sendte følgende informasjon og sa at dette er alt jeg trenger:

(X står for ett siffer)

C.C. XXXXX/XX

*Navn*

Banca Di Roma

*Adresse*

ABI XXXX-3

CAB XXXXX-2

Vet noen hva denne informasjonen betyr? Må jeg gå i banken for å få ordnet dette? Håpet å ordne det over nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

For å foreta overførsler til utlandet trenger du IBAN og SWIFT koder, om det er dette han har oppgitt på italiensk må du nesten sjekke nærmere opp. IBAN og SWIFT er i allefall internasjonale betegnelser.

Har foretatt utbetalinger til diverse europeiske land og da har jeg bedt mottaker om fullt navn på kontohaver, kontonr., IBAN, SWIFT, bankens navn og adresse.

Vet ikke om man kan ordne med overførselen selv ved nettbank da jeg alltid har ordnet dette i banken. Overførsler til utlandet koster i min bank fra 100-150 kr og oppover pr. transaksjon. Mottaker i utlandet blir og belastet med et gebyr for overførsel, dette kan du dekke selv ved å be om det i banken ved overførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IBAN er egentlig bare kontonummrete med landskode foran. Det er ikke sikkert han vet om det med SWIFT-kode hvis han aldri har gjort en utenlandsbtaling. Du kan i noen tilfeller söke etter SWIFT-koden i nettbanken når du har mottakerbankens navn.

Aner ikke hva ABI og CAB er. Du får kanskje ta kontakt med han igjen.

Du kan gjöre utenlandsbetaling over nettbanken, i hvert fall i de jeg har vaert borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at du trenger IBAN nummeret. Det består imidlertid ikke bare av kontonummer og landskode slik som Amadea skriver. I Norge består IBAN av NO + to kontrollsiffer + kontonummer. Lignende oppbygget andre steder. Et italiensk IBAN-nr. begynner med IT og består av totalt 27 tegn.

SWIFT/BIC koden bør du kunne finne i nettbanken din i og med at du har navnet på mottakerbanken.

I og med at du ikke har IBAN-nr. så antar jeg at du må ta kontakt med mottaker igjen. Du kan jo selvsagt sjekke med banken din, men jeg tviler på at du har fått nok opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle tre :) Det er i slike tilfeller jeg virkelig setter stor pris på KG!

Jeg sendte fyren en mail for å spørre om jeg ikke trengte noe mer informasjon, da svarte han at han skulle finne SWIFT og IBAN nummerne og maile dem til meg i morgen. Jeg skal prøve å bruke nettbanken (DnbNor), i og med at bankens åpningstider passer dårlig med mine arbeidstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Vet ikke om man kan ordne med overførselen selv ved nettbank da jeg alltid har ordnet dette i banken. Overførsler til utlandet koster i min bank fra 100-150 kr og oppover pr. transaksjon. Mottaker i utlandet blir og belastet med et gebyr for overførsel, dette kan du dekke selv ved å be om det i banken ved overførselen.

Litt utenfor topic, men: jeg tror jeg ville byttet bank hvis jeg var deg. Jeg har overført endel til utlandet (både til min engelske bankkonto og andre), via nettbank og betaler ikke ei krone for det (Skandiabanken), har heller ikke blitt belastet med et gebyr for overførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, alle tre :) Det er i slike tilfeller jeg virkelig setter stor pris på KG!

Jeg sendte fyren en mail for å spørre om jeg ikke trengte noe mer informasjon, da svarte han at han skulle finne SWIFT og IBAN nummerne og maile dem til meg i morgen. Jeg skal prøve å bruke nettbanken (DnbNor), i og med at bankens åpningstider passer dårlig med mine arbeidstider.

på DNB nor sin nettbank har under betalinger en egen for betaling til utlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

IBAN og SWIFT er såkalte internasjonale betegnelser, men benyttes ikke så mye i andre europeiske land. De bruker mest nasjonale betegnelser.

Det ene er kontonummeret, det andre er "banknummeret". Norske kontonummer har begge deler innbakt i seg, mens andre land alltid må bruke to nummer når man overfører penger.

Her ser du hvordan italienske kontonummer er bygd opp:

http://it.wikipedia.org/wiki/Coordinate_bancarie#Codice_CAB

(Siden er på italiensk, men det er gode tabeller der, så du forstår det uten å kunne italiensk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er EU/EØS-regler sier at for overførsler under €12500 skal det være samme pris nasjonalt som over landegrensene. Forutsetningen for å få overført billig i praksisk er at man bruker nettbank, bruker IBAN/BIC og velger å dele utgiftene. Da betaler du samme gebyr i banken (eller muligens noen kroner mer) som du gjør for innenlands betaling, og mottaker får ingen eller minimalt med gebyr forutsatt at overførselen er i samme valuta som kontoen til mottaker. Overførsel til utlandet har blitt både enklere og billigere de siste par årene.

Forbrukereuropa har litt mer om teamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Litt utenfor topic, men: jeg tror jeg ville byttet bank hvis jeg var deg. Jeg har overført endel til utlandet (både til min engelske bankkonto og andre), via nettbank og betaler ikke ei krone for det (Skandiabanken), har heller ikke blitt belastet med et gebyr for overførselen.

Dette er heldigvis ikke min private bank, men arbeidsgivers og bryr meg i hele tatt om hvor mye de må betale i gebyr :Hehe:

For øvrig er overførslene utført via skranke / betalingsliste i banken noe som er dyrere enn nettbank. Skal man betale vanlige regninger over skranke koster i denne banken koster dette kr. 40 pr stk, så ingen god bank nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ordnet det i nettbanken, og det kostet bare 30 kroner i gebyr så det var ikke så ille som jeg fryktet :)

Takk igjen for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...