Gå til innhold

Kattelukt inne

Anbefalte innlegg

Gjest Huskjøper
Skrevet

Vi var på visning i går, og huseierne hadde katt og kattebur på vaskerommet. Det luktet ikke godt, mildt sagt. Jeg synes det var ubehagelig å være der inne, men likte resten av huset veldig godt :) Har lyst til å by, men ikke hvis det viser seg at det er umulig å få bort kattelukta.

Noen som har erfaring med hvor lett det er å få bort slik lukt?

Håper spent på raskt svar, siden budrunden allerede er i gang ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det kattedo etc på vaskerommet? I såfall er det vel den som lukter og da forsvinner nok lukta med doen. Jeg har ihvertfall ikke opplevd at lukt henger igjen etter katter så fremt de ikke har markert inne eller gjort fra seg rett på gulvet uten at noen har giddet å tørke opp....

Gjest Jytte
Skrevet

Det lukter bare helt forferdelig - kan ikke fatte at noen orker å la katten gjøre fra seg inne. Har hørt om boliger som er helt ødelagt av sånne lukter - og man bør tenke på at husets verdi blir forringet ...

Skrevet (endret)

Hvis kattene har gjort fra seg utenfor doene sine og på gulv/vegger kan lukten være lei å få bort, men er det bare i doen så forsvinner lukten med den. Lufting og vasking er veldig effektivt. Har selv katt med toalett inne, og klart det lukter, men så fort doen er ute er lukten borte. Maling osv kan også hjelpe.

Vond lukt på et vaskerom hadde ikke hindret meg i å by i hvertfall. Lykke til!

Endret av Ludvig sin mamma :)
Skrevet

Det finnes selvfølgelig skrekkhistorier om leiligheter og hus som folk har blitt nødt til å totalrenovere pga kattestank. Dette er da gjerne steder hvor det har bodd mennesker som har mistet helt kontroll over katteholdet sitt.

I ditt tilfelle er det vel grunn til å tro at katten bare har hatt toalettet sitt på det aktuelle rommet. Du så vel at det ikke var møkk utover gulv/vegger etc? Hvis det ikke var dette hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å by. Tviler på at det kan by på store problemer om vaskerommet blir vasket og eventuelt malt.

Jytte: Folk som lar kattene sine gå på do inne er vel ikke annet enn ansvarlige katteeiere. Dessuten, et kattetoalett som blir normalt vedlikeholdt/renset lukter ikke så mye.

Gjest Jytte
Skrevet
Det finnes selvfølgelig skrekkhistorier om leiligheter og hus som folk har blitt nødt til å totalrenovere pga kattestank. Dette er da gjerne steder hvor det har bodd mennesker som har mistet helt kontroll over katteholdet sitt.

I ditt tilfelle er det vel grunn til å tro at katten bare har hatt toalettet sitt på det aktuelle rommet. Du så vel at det ikke var møkk utover gulv/vegger etc? Hvis det ikke var dette hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å by. Tviler på at det kan by på store problemer om vaskerommet blir vasket og eventuelt malt.

Jytte: Folk som lar kattene sine gå på do inne er vel ikke annet enn ansvarlige katteeiere. Dessuten, et kattetoalett som blir normalt vedlikeholdt/renset lukter ikke så mye.

Jeg har hatt katter hele mitt liv - men kattedo inne hadde vi kun så lenge de var små kattunger. Katter er utrolig renslige dyr og har store problemer med å gjøre fra seg steder hvor det ligger tiss og bæsj.

Hvorfor er man ansvarlig fordi man lar katten gjøre fra seg inne?

Skrevet

Nå sporer vel tråden litt av, men grunnen til at jeg har toalett til min katt inne, selv om han er 2 år gammel, er fordi jeg ikke tør å ha han ute om natten, eller når vi er bortreist. Det igjen er fordi han er en katt som slåss og det er dyrt å rense sår. Ellers sparer vi jo naboen for kattemøkk(vet jo ikke 1000% sikkert at han ikke bæsjer ute også da) Men jeg skifter og rydder i doen hans ofte og det lukter sjelden vondt hos oss(spør familie og venner om dette).

Pus har heller ikke noen problemer med å bæsje selv om det ligger en kabel eller to oppi der fra før.

Skrevet
Jeg har hatt katter hele mitt liv - men kattedo inne hadde vi kun så lenge de var små kattunger. Katter er utrolig renslige dyr og har store problemer med å gjøre fra seg steder hvor det ligger tiss og bæsj.

Hvorfor er man ansvarlig fordi man lar katten gjøre fra seg inne?

Blir litt avsporing dette, men med kattedo inne kan man oppdage sykdommer raskt (som f eks orm eller at kastrerte hankatter ikke klarer å tisse pga disse er utsatt for å få krystalldannelse i urinveisrørene osv). I tillegg kan behov komme raskt, hva om du ikke er hjemme? Er det bedre at katten enten holder seg i mange timer (noe som igjen kan føre til sykdommer) eller gjør fra seg på gulvtepper etc?

Jeg vet at veldig mange katteeiere velger å ikke ha kattedo inne, men det krever egentlig veldig lite av deg som eier. Sand fra dyrebutikk lukter heller ikke så mye. Dyrebeskyttelsen ol organisasjoner anbefaler alle katteeiere å ha en kattedo tilgjengelig inne.

Gjest Gjest
Skrevet

Jippi :D Vi fikk huset. Nå krysser vi bare fingrene for at lukta forsvinner ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Og tusen takk for svar, alle sammen!

Gjest Jytte
Skrevet
Jippi :D Vi fikk huset. Nå krysser vi bare fingrene for at lukta forsvinner ;)

Gratulerer så mye med huset - du får helt sikkert bort lukten, det dreier seg tross alt kun om vaskerommet. Og i verste fall så kan du male tak og vegger - da forsvinner lukten garantert.

Vask med sterkt såpevann - gjerne salmiakk. Men det gjør vel kanskje de forrige eierne før de flytter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...