Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til Sverige imorgen og handle. Alkohol, røyk og kylling er obligatorisk, men hva annet lønner det seg og handle?

Det er ikke så ofte jeg er på en sånn tur og "går meg litt bort" innimellom alle hyllene. Ser andre kommer med svære handlekurver, men jeg blir helt tom i hodet når jeg er der og skal handle. Derfor håper jeg at jeg nå kan være litt bedre forberedt.

Hva bør jeg kjøpe fordi det er billig?

Fordi det er bedre kvalitet?

Eller fordi varen ikke finnes i Norge?

Håper noen kan komme med noen tips.

Tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Ja lett å gå seg litt bort mellom hyllene. :overrasket:

For vår del bruker vi å kjøpe mørbrad, den er mør og fin og egner seg godt som biff. Synes den har tendens til å være finere enn ytrefilet.

Ellers er det jo mange som kjøper:

* bacon

* flesk

* grillmat

* ost (billigere men ofte litt fetere)

* svinekjøtt ( mye renskåret/ nesten uten fett)

* kalkunbryst

Litt vanskelig å komme på hva man bruker å kjøpe men det var noen tips iallefall. :vetikke:

God tur

:reise:

Skrevet

Lønner seg og lønner seg.. Men jeg må alltid ha Neverstop og Jordnøttringar! :ler:

Gjest -eline-
Skrevet

Karbonadedeig (nötfärs) er mye billigere i Sverige (det koster jo over 100 kr/kg i Norge :overrasket: ). I tillegg bruker vi å kjøpe andefilet, serranoskinke, bacon, svinefilet... Er litt alt ettersom hva de har på tilbud i Sverige og, men generellt sett så handler vi i Sverige fordi det er billigere, kvaliteten på det vi kjøper er stort sett den samme som hjemme.

Gjest Deception
Skrevet

Ikke kjøp den billigste frosne kyllingfileten, for den er gjerne pumpet full av saltvann for å øke vekten. :overrasket: Ellers skriver jeg under på at karbonadedeig (eller rettere sagt nötfärs) er bra og utrolig billig i forhold til i Norge. I tillegg kan det lønne seg med en tur på apoteket; ting som hydrokortison og hodepinetabletter er latterlig billig i forhold til i Norge.

Skrevet

Alle "EU-varer" er billigere, som parma- og serranoskinke, chorizo, bresaola og annet snask. :)

Og så må jeg ha Wasa Crispy. Da jeg var liten het det franske bagateller, og det er et slags fluffy "knekkebrød".

Og naturligvis Hobgoblin på Systembolaget. ;)

Skrevet (endret)

Kaffe! Billig i halvkilospakninger og ikke minst mye bedre enn den norske kaffen. Løfbergs Lila eller Arvid Nordquist er favorittene.

Og mineralvann med bobler, altså Farris-type. Et merke som heter Loka er visst billig og bra, ellers er jo Ramlösa det klassiske svenske merket.

Endret av Elze
Skrevet
Alle "EU-varer" er billigere, som parma- og serranoskinke, chorizo, bresaola og annet snask. :)

Og så må jeg ha Wasa Crispy. Da jeg var liten het det franske bagateller, og det er et slags fluffy "knekkebrød".

Og naturligvis Hobgoblin på Systembolaget. ;)

Åååå, franske bagateller var det beste jeg visste! Endelig en grunn til å dra over grensa i sommer! :sjarmor:

Gjest Deception
Skrevet
Kaffe! Billig i halvkilospakninger og ikke minst mye bedre enn den norske kaffen. Løfbergs Lila eller Arvid Nordquist er favorittene.

Og mineralvann med bobler, altså Farris-type. Et merke som heter Loka er visst billig og bra, ellers er jo Ramlösa det klassiske svenske merket.

Zoega har god kaffe, og flere skikkelig mørkbrente varianter. Ca 30 kroner for 500 gram. Loka er også et godt tips; de har utrolig mange gode smaksvarianter, hvor min favoritt er den med pære. Ramlösa er også bra, men styr unna varianten med smultron&lime, for den smaker såpe. :forvirret:

Skrevet
Åååå, franske bagateller var det beste jeg visste! Endelig en grunn til å dra over grensa i sommer! :sjarmor:

Ja, det er supergodt! :tommel:

Skrevet

Hva er franske bagateller igjen? Det høres så kjent ut... :klø:

Skrevet
Hva er franske bagateller igjen? Det høres så kjent ut... :klø:

Litt vanskelig å forklare, men det er altså en slags fluffy knekkebrød. Altså i størrelse og form helt som et knekkebrød, mens konsistensen er mer som...ostepop (det nærmeste jeg kom på). Vel, kanskje crispy ostepop. Smaken er ganske nøytral, og kan beskrives som loffversjonen av knekkebrød. Det finnes flere varianter, laget på hvete, mais og ris. De to sistnevnte er også gode.

Vet ikke om du ble noe klokere, syntes det var ganske vanskelig å forklare... :sjenert:

Skrevet

Må alltid ha med meg disse morsomme runde smiley pomfri'ene jeg da. De er søte og smaker kjempegodt.

Kjøttdeig pleier hvertfall mamma og pappa og ta med seg når de er der borte.

Huff, tror jeg må ta meg en tur snart, må bare få overtalt sambo til og kjøpe fryser.

Skrevet

Fun light er billigere i Sverige enn her hjemme.. ;)

Skrevet
Litt vanskelig å forklare, men det er altså en slags fluffy knekkebrød. Altså i størrelse og form helt som et knekkebrød, mens konsistensen er mer som...ostepop (det nærmeste jeg kom på). Vel, kanskje crispy ostepop. Smaken er ganske nøytral, og kan beskrives som loffversjonen av knekkebrød. Det finnes flere varianter, laget på hvete, mais og ris. De to sistnevnte er også gode.

Vet ikke om du ble noe klokere, syntes det var ganske vanskelig å forklare... :sjenert:

Ahaaa! Skjønner hvilke du mener! Jeg liker best de med mais :sikle:

Skrevet

Takk for alle tips!

Jeg handlet inn:

kyllingindrefilet (namnam)

kyllingklubber

karbonadedeig

svin indrefilet

kokt skinke pålegg

ost

kalkunfilet

kryddersmør

krydder

hamburgere

+ en haug med andre ting som bare fristet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...