Cognizance Skrevet 3. juni 2007 #1 Skrevet 3. juni 2007 Noe som virkelig irriterer meg med de fleste vennene jeg har nå, er at for å treffes, så skal alt passe så forbanna bra, og selv det å komme innom og ta en prat i fem minutt må avtales dagevis i forveien. Å stikke innom en liten tur bli i et kvarter eller en halvtime, nei det passer dårlig i dag, hva med torsdag. >< Jeg må jo bare respektere det, kan ikke begynne å krangle på hvordan andre folk velger å disponere tida si heller. Så siden jeg ikke kan bitsje til vennene mine om dette så bitsjer jeg her. WTB flere venner og bekjente med spontanitet (Bergen).
Gjest Bellatrix Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 Det er vel sånn det ofte er når folk blir etablerte, opptatt med jobb og familie. Jeg føler også at jeg må avtale ting i god tid for å treffe vennene mine, men jeg vet at det er ikke fordi de ikke vil møte meg. De har rett og slett veldig mye annet å fylle dagene sine med.
Gjest Mysticgirl Skrevet 3. juni 2007 #3 Skrevet 3. juni 2007 Jeg blir glad for besøk jeg og vennene mine må absolutt ikke avtale tid i forveien for å komme! Kjempehyggelig med spontane besøk! Jeg synes også det er helt sprøtt å må avtale tid hele tiden i forveien! Men det som jeg har vansker for å respektere er når besøket som kommer uanmeldt blir sur om du holder på med noe annet, skal bort, eller se en film på tv som er planlagt. Da kan ikke det spontane besøket forlange at du skal slippe alt i hendene og prate med dem. Blir dette respektert så er de hjertelig velkomne spontant også
Arkana Skrevet 3. juni 2007 #4 Skrevet 3. juni 2007 Vel, jeg gidder ikke reise en halvtime hver vei for å bli møtt av lukket dør eller venner som har andre planer. Trenger ikke avtale besøk dagevis i forveien, men jeg dukker aldri opp uanmeldt og setter også pris på at andre sier i fra om at de kunne tenke seg en tur innom. Jeg går nemlig ut fra at folk har ting de gjør og ikke bare sitter i sofaen og tvinner tommeltotter og venter på at noen skal stikke innom.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2007 #5 Skrevet 3. juni 2007 Noe som virkelig irriterer meg med de fleste vennene jeg har nå, er at for å treffes, så skal alt passe så forbanna bra, og selv det å komme innom og ta en prat i fem minutt må avtales dagevis i forveien. Å stikke innom en liten tur bli i et kvarter eller en halvtime, nei det passer dårlig i dag, hva med torsdag. >< Jeg må jo bare respektere det, kan ikke begynne å krangle på hvordan andre folk velger å disponere tida si heller. Så siden jeg ikke kan bitsje til vennene mine om dette så bitsjer jeg her. WTB flere venner og bekjente med spontanitet (Bergen). Jeg må si at jeg forstår dine venner veldig godt. Jeg er selv singel og over 30 og har bodd i ulike boformer (med partner, med venninner, alene, osv.) og jeg må jo si at jeg har null til overs for de som kommer på uanmeldte besøk. Vi har alle travle hverdager og helger der vi har vårt eget program, både i fritiden og om kveldene etter jobb. Det at folk bare ringer på uten å ha send sms eller ringt og avtalt på forhånd er en uting og nokså uhøflig, synes jeg. Jeg åpner ikke døren hvis det kommer folk på besøk som ikke er varslet. Kall det uhøflig men jeg synes det er like uhøflig å troppe opp uanmeldt.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 3. juni 2007 #6 Skrevet 3. juni 2007 Det er vel sånn det ofte er når folk blir etablerte, opptatt med jobb og familie. Jeg føler også at jeg må avtale ting i god tid for å treffe vennene mine, men jeg vet at det er ikke fordi de ikke vil møte meg. De har rett og slett veldig mye annet å fylle dagene sine med. Jeg er singel og bor alene. Jeg har også mer enn nok å fylle tiden min med: jobb, fritidsaktiviteter og om kveldene liker jeg å slappe av og sysle med egne prosjekt. Kommer det uanmeldt besøk åpner jeg ikke. De får varsle på forhånd senest samme dagen.
Wildy Skrevet 3. juni 2007 #7 Skrevet 3. juni 2007 Jeg foretrekker at folk gir beskjed før de kommer. Ukedagene her er hektiske og det er slettes ikke alltid det passer med besøk.
Gjest Frøken Titt Skrevet 3. juni 2007 #8 Skrevet 3. juni 2007 Jeg er ikke så veldig spontan jeg, da, og jeg må ofte ha en dag på meg før ting skjer. Har så mye å gjøre uansett, men det hender jeg er spontan kun for personens skyld. Og litt for min egen del også. Det skader jo ikke.
Catzy Skrevet 3. juni 2007 #9 Skrevet 3. juni 2007 For meg så funker det at folk ringer og gir meg 5-10 minutters varsel på telefon. Det hender ofte at jeg og min kjære sover middag eller rusler rundt i veldig lite klær eller noen ganger har en dårlig dag. Da er det fint å få en telefon, så man rekker å våkne eller kle på seg, eller si fra at i dag funker det dårlig å få besøk. Det er ganske pinlig å stå med noen på døra og vite at hvis du slipper dem inn, så blir det veldig trykket stemning, fordi din kjære har en svart sky over hodet. (Been there, done that, denne gjesten ringer nå på forhånd.)
venus* Skrevet 3. juni 2007 #10 Skrevet 3. juni 2007 Jeg foretrekker at folk gir beskjed om de kommer på besøk, og gjør det selv også. Men skal innrømme at jeg prioriterer. De nærmeste vennene får "audiens" fortere enn de mer fjerne.
Tabris Skrevet 3. juni 2007 #11 Skrevet 3. juni 2007 Folk er forskjellige - noen venner synes det er mer velkomment med spontante besøk, mens andre foretrekker/forventer avtaler. Jeg synes man nesten må akseptere at folk har ulike meninger om dette - det er deres liv og deres hjem - også får man innrette seg etter det. Evt. kutte ut vennskapet hvis dette er noe man ikke kan leve med.
Bhrsrk Skrevet 3. juni 2007 #12 Skrevet 3. juni 2007 I Norge har vi ikke samme kultur for spontane besøk som man har en del andre land. Mange føler også at de må rydde og presentere seg selv og boligen på en fordelaktig måte, og kanskje by på servering. Varigheten av spontant besøk er også uklar, og det er vanlig med lange besøk og vanskelig å si til folk at de må gå. Selv om det hadde vært hyggelig med lavere terskel for audiens kan jeg godt forstå at mange ikke vil ha uanmeldt besøk. Og det hjelper lite å irritere seg over dem som av ulike grunner misliker uanmeldte besøk.
Gjest Miss Guided Skrevet 4. juni 2007 #13 Skrevet 4. juni 2007 Hos meg får alle stikke innom, sjelden jeg har det så travelt og er så opptatt at jeg ikke har tid til et kvarters sludring med venner. Ikke følger jeg særlig med på serier på tv heller, og har derfor ingen problemer med å gå glipp av noe på titteboksen. Venner som bor et stykke unna pleier som regel å slå på tråden for å høre om jeg er hjemme for det er kjedelig å kjøre en halvtime og komme til lukket dør. Venner er en positiv del av livet, og jeg deler både rent og ryddig, støvete og rotete hus med dem.
Annie Skrevet 4. juni 2007 #14 Skrevet 4. juni 2007 Noe som virkelig irriterer meg med de fleste vennene jeg har nå, er at for å treffes, så skal alt passe så forbanna bra, og selv det å komme innom og ta en prat i fem minutt må avtales dagevis i forveien. Å stikke innom en liten tur bli i et kvarter eller en halvtime, nei det passer dårlig i dag, hva med torsdag. >< Jeg må jo bare respektere det, kan ikke begynne å krangle på hvordan andre folk velger å disponere tida si heller. Så siden jeg ikke kan bitsje til vennene mine om dette så bitsjer jeg her. WTB flere venner og bekjente med spontanitet (Bergen). Er veldig enig med deg. Jeg syns spontanbesøk er kjempehyggelig! At det er frekt klarer jeg ikke helt å forstå. Det er folk som liker deg, og vil besøke deg. Og det blir man sur for??? :klø:
Gjest lillebøll Skrevet 4. juni 2007 #15 Skrevet 4. juni 2007 Synes det er greit at folk sender en sms eller ringer et par minutter før de står på døra. Kan være greit å være påkledd, samt tørke av bordet før de kommer. Men å måtte planlegge alt ødelegger litt av morroa.
Rosalie Skrevet 4. juni 2007 #16 Skrevet 4. juni 2007 (endret) Folk som bare står på døra mi slipper ikke inn, da jeg ikke åpner uten at jeg venter noen. Og jeg ser da ikke problemet med å avtale på forhånd? I perioder må jeg prioritere megselv veldig, og da kan det ta noen dager før jeg gir "audiens", mens i andre perioder er 10 minutters varsel nok. Endret 4. juni 2007 av Wadjet
Drua Skrevet 4. juni 2007 #17 Skrevet 4. juni 2007 Jeg blir ikke glad for spontane besøk. Er ikke alltid jeg er klar for å være sosial, og jeg innrømmer gjerne at det ofte er for rotete her til at det er koselig eller sjarmerende på noen måte. Hvis jeg kjeder meg skikkelig og huset allerede er strøkent, vil jeg likevel gjerne ha en telefon før det tropper noen opp på døra. Selv ringer jeg da alltid før jeg drar på besøk til folk, synes det er normal folkeskikk jeg.
Gjest Vampyra Skrevet 4. juni 2007 #18 Skrevet 4. juni 2007 Den eneste grunnen til at jeg vil ha beskjed minst 15-20 min før er at jeg har tendens til å labbe rundt i morgenkåpe hvis jeg ikke har noen planer, eller leiligheten ser helt bomba ut. Som oftest er jeg påkledd på ettermiddag og kveldstid, men leilighetens rot forsvinner dessverre ikke av seg selv med sola Men jeg er veldig for spontane avtaler! Det er noe jeg savner veldig. I min vennegjeng har vi noen spontane avtaler, men vi ringer alltid og hører på forhånd og den som skal få besøk har iallefall minst 10 min på å hurtigrydde leilighet eller seg selv
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2007 #19 Skrevet 4. juni 2007 Trådstarter, pleier du å ringe/sende sms før du tenker på å dra på besøk? I såfall synes jeg ikke du er urimelig. Nå synes jeg helt spontane besøk også er noe positivt, men det er jo forståelig at det ikke alltid passer med helt uanmeldte besøk - folk flest jobber, driver med noe på fritiden og/eller har unger som skal fraktes til fritidsaktiviteter. Så lenge det bare er snakk om et kort besøk synes jeg for min egen del det er lett å klemme det inn - det er bare hvis vi har en avtale eller aktivitet på bestemte klokkeslett at det absolutt ikke går. Jeg synes det er greit med mer planlagte og lengre besøk også, men det blir jo noe annet igjen. DA rydder jeg gjerne, og ordner med skikkelig mat, så det blir mer styr...
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2007 #20 Skrevet 4. juni 2007 Trådstarter, pleier du å ringe/sende sms før du tenker på å dra på besøk? I såfall synes jeg ikke du er urimelig. Nå synes jeg helt spontane besøk også er noe positivt, men det er jo forståelig at det ikke alltid passer med helt uanmeldte besøk - folk flest jobber, driver med noe på fritiden og/eller har unger som skal fraktes til fritidsaktiviteter. Så lenge det bare er snakk om et kort besøk synes jeg for min egen del det er lett å klemme det inn - det er bare hvis vi har en avtale eller aktivitet på bestemte klokkeslett at det absolutt ikke går. Jeg synes det er greit med mer planlagte og lengre besøk også, men det blir jo noe annet igjen. DA rydder jeg gjerne, og ordner med skikkelig mat, så det blir mer styr... Jeg glemte jo å si at det alltids er greit med beskjed i forveien, om det så er en sms før gjesten drar hjemmefra. Så slipper man bomtur, og jeg rekker å gjemme unna det verste rotet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå