Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes mange av kakene jeg lager inneholder alt for mye sukker, de blir så søte at de er kvalmende. F.eks 1/2 kg sukker i en liten langpanne er mye, for ikke å snakke kalorier! Dette er også helt enkle formkaker.

Hva skjer om jeg f.eks bruker halvparten så mye sukker? Vil det ødelegge hele kaken?

Skrevet

Kaker er jo mer kjemi enn f.eks gryteretter, men å redusere sukkerinnholdet vil neppe ødelegge kaken. Det vil derimot endre på konsistensen, mye sukker gjør kaken seigere (derfor er det f.eks. mye sukker i brownies, uten det er det jo bare som en hvilken som helst annen sjokoladekake), noe som ofte er poenget med en del kaker, men hvis du ikke bryr deg om det så er det bare å ha i mindre sukker.

Gjest Emera
Skrevet

En annen ting er at eldre kakeoppskrifter gjerne inneholder masse sukker og fett. Dette var for at de skulle holde seg lenger da det ikke fantes frysere.

Har du en gammel oppskrift er det ikke noe problem å redusere på sukker og/eller fett. Jeg ville nok ikke halvert, men heller redusert med en tredjedel, kanskje. Prøvd meg frem.

Skrevet

Det hørtes voldsom ut med alt det sukkeret!

Du kan jo sjekke ut andre oppskrifter og se om du finner deg en ny favoritt uten så mye sukker.

Gjest Huldali
Skrevet

Du kan kanskje kutte ut halvparten av sukkeret og føye på litt med dia sukker (kunstig)? Eller bare bruke dia sukker?

Gjest Gjest
Skrevet

I de fleste kakeoppskrifter blir resultatet bedre hvis man kutter ut endel av sukkeret, mener jeg. Ikke for å være sunn, men for at kakene blir alt for søte, som du sier. Unødvendig å erstatte det med kunstig sukker, bare å kutte ut ca en tredjedel.

Skrevet

Jeg har ofte bare brukt ca 3/4 an mengden sukker og smør som skal være i kaker og det har gått helt fint. Ville kanskje prøvd å redusere sukkeret med 25% først og så vurdert om kaken fremdeles er for søt

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Astrid_*
Skrevet

Hei!

Jeg har prøvd meg på en langpanne sjokoladekake til en bursdag på hytta. I oppskriften som jeg tok fra bakekakao-pakken skulle det være 6,5 dl sukker og mye smør. Jeg reduserte sukkeret til 2,5 dl og også smørmengden ned til 1/3 og økte kakaomengden til tredobbelt.Melken ertsattet jeg med vann. Den hevet seg fint og etter at den var avkjølt smeltet jeg 70% kokesjokolade som jeg rislet over til pynt. Jeg fikk ingen klager på en kake som ikke var så søt.

Hilsen Astrid

Skrevet

Kanskje ikke i en vanlig sjokoladekake, men f.eks. når jeg lager pai og havrekjeks erstatter jeg smør med kesam.

Hvis man kutter ned på smør, må man ikke erstatte væskemengden? Eller kanskje ikke hvis man også kutter sukker?

Har aldri tenkt på at det går an å kutte sukker og smør, men det er sikkert ikke så dumt... :sjenert:

Skrevet

Ikke noe problem å endre på oppskrifter, eller å lage sine egne kaker basert på slumping, hvis man lærer seg litt om de forskjellige ingrediensenes funksjon.

Sånn som at sukker, i tillegg til å søte, gir holdbarhet og seighet

Egg, gir luftighet, er med å "stivne" en røre, og vil hvis du bruker mange gi en slags puddingkonsistens.

Smør, margarin og olje gjør bakverk saftige, myke, fyldige og "bærer" smak godt. Du vi altså trenge mer smaksstoffer for å oppnå like kraftig smak om du kutter mye av fettet.

Hvetemel utgjør vanligvis tørrstoffet i en kake, det binder sammen alle de andre ingrediensene og stabiliserer. Hvetemel hjelper til å holde på luftbobler, mer enn hva andre typer mel gjør.

Potetmel, også tørrstoff/stivelse, gir et stivere, mer "svampete" resultat enn bare hvetemel. Overflaten vil få et mer tørt utseende, uten at kaken nødvendigvis er tørr. Må kombineres med vanlig mel.

Melk, bidrar stort sett med fuktighet. Og kan dermed erstattes ganske lett med andre typer væske. Men melken bidrar også med litt fett, så i en oppskrift med lite fett og mye melk kan det være en god ide å erstatte fettet også om du bytter til vann/juice.

Dette var noen av de vanligste ingrediensene, og alt sammen er basert på min egen erfaring. Andre kan helt sikkert legge til en masse her ;) Men med dette som utgangspunkt, og en oppskrift du ønsker tyngre, mer luftig, mindre søt osv så er det bare å eksperimentere. Det er lurt å notere og måle til å begynne med, så du husker hva du endret og hvor mye når kaken er spist. da har du et bedre utgangspunkt neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...