Mann 40 Skrevet 11. mars 2003 #21 Skrevet 11. mars 2003 Om hundre år er kanskje kj-lyden forsvunnet, slukt av skj-lyden. Lignende ting har skjedd før i språkhistorien. For lenge siden skilte man på norsk mellom thak og tak. Thak da med samme th-lyd som i engelsk think. Hvis jeg husker riktig, hadde det ene ordet betydning som i (hus)tak, det andre å ta tak i noe med hånden. På samme måte kan altså skillet mellom skjede og kjede bli borte. Selv om språket er dynamisk og lignende ting har skjedd før, liker jeg det ikke når folk skal på skjino, er på skjøkkenet eller tror på skjærligheten.
Milo Minderbinder Skrevet 12. mars 2003 #22 Skrevet 12. mars 2003 Andres skrivefeil bekymrer meg lite, men jeg er ganske nevrotisk på mine egne. Når det gjelder feil uttale av skj-, kj-, tj- mv., så er det faktisk ikke noe å bekymre seg over. Språket er en levende organisme, som påvirkes innenfra og utenfra, og hvis utviklingen får gå sin gang, blir det jo før eller siden slik at denne ganske komplekse del av lydkartoteket vårt forenkles, og jeg ser ingen som helst grunn til å opprettholde mekanismer som gjør et språk vanskeligere enn det det trenger å være. Dersom jeg er i live om 70 år, vil det være meg en sann glede å kunne iføre meg en fin tjorte av silke, med flott dress. Jeg vil nok ha lyst til å feire min bursdag med en kjikkelig skjempeflott fest. Og jeg gleder meg til at mine etterkommere tjenker meg nok cognaker til at den videre uttale av det norske språk går dunken. Jeg får bare håpe at de forstår meg når jeg holder min tale....... Milo
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå