Gå til innhold

SKRIVEFEIL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pulverheksa skrev dette i en annen tråd:

Det er ikke til å komme fra, at mange har problemer med Skj, kj lyder. Og det irriterer vettet av meg særlig skriftlig.  

F.eks hvor på kvinnekroppen sitter "kjeden".

Skjørt, kjørt, sjø...

Kjede, skjede...

Kino, ski, kjeks...

Kjønn, skjønn...

Dette er noen av ordene en stor del av norges befolkning har problemer med å både skrive og uttale. Omtrent 10% av Norges befolkning har lese- og skrivevansker (Dysleksi). Tidligere ble dysleksi kalt ordblindhet. Det viser seg at det er en overrepresentering av dysleksi innenfor enkelte familier (arvelig?), og det er 4 ganger flere gutter enn jenter som har dette problemet. En dyslektiker har vanskeligheter i forhold til språk og språklyder.

På bakgrunn av dette, blir det litt feil av deg Pulverheksa, å si at det irriterer vettet av deg. Dette er ikke nødvendigvis latskap og lav IQ, men en meget utbredt sykdom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en diskusjon som har vært oppe veldig mange ganger før. Gjør et søk, så vil du se at mange er enig med både deg og Pulverheksa...

Gjest gjest1
Skrevet

Dette temaet har vi diskutert før i en tidligere tråd.

Og da, sa jeg at jeg har dysleksi selv.

Kommer fra en dyslektiker familie. (hvor det ikke alltid, er like lett å lese handlelistene)

Har dermed full forståelse for at enkelte har problemer med div "lyder"

Selv må jeg være ekstra nøye når jeg skriver( og bruker Tanums store rettskrivings ordbok nesten hele tiden.)

Ikke dermed sagt, at jeg er feilfri, men jeg klarer å luke ut en del ting, som jeg vet er irriterende når man leser.

Når folk snakker gjør det meg ingenting at de skal på "skino", "skjøre".

Det er skriftlig det plager meg ,fordi det er ekstra lett og bli misforstått når man skriver til noen. Og man ikke får med seg de uutalte signalene vi sender når vi snakker med noen ansikt til ansikt.

Skrevet

...men er det virkelig bevist at dysleksi er arvelig???

Skrevet

Jeg må le litt av Pulverheksa. Ditt engasjement er stort og sikkert oppriktig. Du skriver at enkelte har problemer med skj- og kj- lydene og starter det i min tråd der jeg tilfeldigvis hadde en SKRIVEFEIL. Til din opplysning er jeg nordlending og har derfor (logisk sett) ikke problemer med disse uttalelsene. :ler:

...men jeg vet mange må til logoped for utredning og behandling for skj - og kj -lyder.

Gjest Mzfire
Skrevet

Skjønner ikke de som irriterer seg over skrivefeil jeg. Selv har jeg ikke dysleksi, men blir usikker på noen ord noen ganger. Poenget her er vel budskapet man kommer med vel. Vi er her for å diskutere om ting, temaer, emner, ikke skrivefeil. Ser jeg noen skriver feil, tenker jeg at da har de kansje dyseleksi. Ferdig med det, ikke noe vits å irritere seg over det! Da kjeder en seg i såfall !

Skrevet

Og jeg kommer fra finland og studerer norsk så jeg prøver så godt som jeg kan!!! :blunke:

Skrevet

Hvorfor henger folk seg opp i at enkelte skriver litt feil?

Det viktigste er vel at de gjør seg forstått?

Dette synes jeg er PIRK! :evil:

Ismen

Gjest Anonymous
Skrevet

Skrivefeil kan fort bli misforstått.

Pulverheksa

Skrevet

Snart får vi folk på Stortingets talerstol, som ikke klarer å skille skj- og kj-lyder. Det gleder jeg meg til... :sjarmor:

...det finns også folk som i og for seg har et viktig budskap, som de forfekter med engasjement....men dessverre med feil lyd.... de sliter med å bli tatt alvorlig...

Jeg tror ikke denne talefeilen, har noe med dysleksi å gjøre, heller ikke med intelligens.... det er rett og slett en uvane....

...og man skal ikke se bort fra at den store andelen innvandrerungdom, som jeg i og for seg kan forstå har litt problem med disse lydene, påvirker andres "lyder"...

Jeg husker ei jente på barneskolen, hun snakket ikke "rent", etter et par ukentlige timer hos logoped, så var problemet borte på kort tid... men i dag tror jeg neppe de sender barn/ungdom med skj- og kj-problemer til logoped.... det er visst i ferd med å bli "normalt" å prate slik... :hoho:

Gjest sexysadie
Skrevet

Snart blir vel d å skjede seg få en helt annen betydning enn d det har idag... :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet
Snart blir vel d å skjede seg få en helt annen betydning enn d det har idag...

*gliser* ...den hadde jeg sansen for, sexysadie.. :wink:

...det å få seg skyss, har etterhvert også fått en annen betydning..

Det verste er at denne sleivete snakkingen, har kommet for å bli, og om hundre år, så snakker alle slik.... på samme måte som vi også snakker annerledes enn i 1903... språket er i stadig endring...

...sannsynligvis kommer 80-åringene om 60-65 år til å sitte på gamlehjemmet og fortelle at ditt og datt "ruuler" og ditt og datt "suger"...

:hoho:

Skrevet

Den over var en uinnlogget Sandman, sexysadie...

Gjest Anonymous
Skrevet

Læreren til sønnen min sier skjøkken osv. Da sier det seg selv at løpet er kjørt. Da jeg gikk på barneskolen for jævlig lenge siden, var det en av elevene i klassen som hadde problemer med kj/skj. Han gikk til logoped til dette var på plass. Jeg nevnte det for en logoped for et par år siden, hun bare lo. I dag har de ikke kapasitet til å ta seg av slike bagateller.

Skrevet

Faens innlogging, ovenstående er meg.

Skrevet

Dette er vist et anliggende for foreldrene. :blunke:

Gjest Mzfire
Skrevet

Hvis en skal henge seg opp i hvordan folk snakker, ser jeg mer alvorlig på de som er så uheldige som stammer. Det finnes jo stamming i forskjellig grad, men uansett det er vel mye værre enn hvordan en uttaler kj og skj lyder vel.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis det ene skal betraktes som mye verre enn det andre, blir alt til slutt bagateller, Mzfire... :wink:

At folk her i forumet har noen skrivefeil ser jeg ikke på som et stort problem. Alle skriver feil til tider. Og som noen nevner her: språket forandres stadig, og nye former og ord blir tillatt. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg reagerer på noen innlegg som rett og slett bare inneholder skrivefeil...Kan jo hende at den som skriver sliter med dysleksi altså, men uansett er det fryktelig vanskelig å lese disse innleggene.

Og det å kunne skille mellom skj-, kj-, sj- og tj-lydene er i mange tilfeller uttrykk for likegyldighet og mote! :fy:

Nå skal det nevnes at jeg interesserer meg for språk og grammatikk, og at jeg brenner for rettskriving, da... :lol:

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

At enkelte skriver feil pga dysleksi gjør meg ingenting, men det irriterer meg stort at normale mennesker uten medfødte talefeil ikke greier å skille mellom kj- og skj-lyd, eller rett og slett kun bruker skj-lyden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...