Gå til innhold

Hva skal vi gjøre når mormor er rasist

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Jeg kom til å tenke på dette etter den "forhold til foreldre" tråden.

Som jeg skrev der så er min sønn halvt afrikansk og min mor er rasist. Hun presterer å "skjelle" ut utlendinger om det er snakk om det på feks tv.

Hun har kommet seg veldig da, det må jeg si. For før så drev hun meg til vanvidd med uvitende og fordomsfulle kommentarer.

Hun elsker barnebarnet sitt til døde da. Det gjør hun. Han lyser opp hennes dag, det er lett å se. Han ble påkjørt for et par mnd siden og dette har forsterket hennes kjærlighet til han. Nå virker det som om hun ser forbi at han er mørk.

Men når hun kommer med disse kommentarene foran mine 3 barn, hva burde jeg si? Noen som har noe lurt jeg kan si?

Jeg sa en gang at når sønnen vår vokser opp og tenker tilbake på alt hun har sagt om utlendinger, så vil han tro at hun hatet han. Dette fikk henne til å holde kjeft i mange mnd. Men nå kommer hun enda med uttalelser om utlendinger. Dere skjønner, min mor er litt som et barn. Enormt sta og urokkelig føles det som.

Hun VET at jeg blir irritert og provosert av dette, og at jeg har sagt til henne: Om du ikke slutter med dette, så kan du risikere at vi ikke besøker deg.

Saken er nemmelig at hun har ingen andre enn oss, og hun sitter i rullestol. Og vi er forferdelig glade i henne. Som jeg skrev over, så har hun blitt betraktelig bedre. Før var det uutholdelig.

Skulle bare ønske at det var noe som fikk henne til å forandre syn.

Endret av Miss Cutie
Videoannonse
Annonse
Gjest Tanita
Skrevet

Jeg vet ikke hvilke råd jeg kan gi deg, men jeg ville latt væreå besøke henne hvis hun fortsatte slik. Sette krav om at hun i det minste må oppføre seg blant barna. Barna vil huske det hun har sagt i ettertid, og kanskje det er de minnene de vil sitte med når hun en dag er borte.

Skrevet

Dette var trist. Men hun er voksen og kan forandre holdninger om hun vil det selv. Men det kan ta noe tid, og siden dette er en inngodd vane hun har så må hun nok få noen "hint" når hun begynner.

Snakk med henne og si at du har null toleranse for dette når dine barn er til stede. Om hun ikke klarer å skjerpe seg ser du deg nødt til å kutte ned på besøk til et minium, pga dette. Si samtidig at du ikke ønsker det. Gi henne et eksempel på hvordan det ville vært om man snakket til stadighet negativ om rullestolbrukere f.eks.

Og bli enige om et " ord" du kan si til henne når du merker at hun begynner. (kan holde med "mor..." Da kan hun bite det i seg istedet. Om ungene hører hun begynte på en setning, så kan hun tulle det bort eller si hun glemte hva hun skulle si.

Mannen min kunne slenge om utlendinger. Jeg gjorde dette med han. Og han har sluttet. Ungene går i klasse med utendinger og kan ikke ha den holdingen til klassevenner.

Det samme hadde han med kommentar om "kvinnfolk". Datteren vår reagerte, fordi både hun og jeg er "kvinner" og vi skulle være et skjellsord.... ? Det har han og lagt fra seg.

Så om hun vil så kan hun, men du må nok hjelpe henne på veien.

Lykke til !

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Takk for svar. Hun har som sagt skjerpet seg veldig. Jeg har så og si prøvd alle metoder, men så glemmer hun det igjen. Skal si det til henne neste gang for ofte later jeg som om jeg ikke hører det.

Gjest vimselot
Skrevet

Ts, det høres ut som om din mor klandrer deg fordi du fikk barn med en mørk?

Be henne si det til deg uten barn tilstede, hvis hun absolutt må si noe.

Hun sitter i rullestol, kanskje medisiner spiller inn litt, men det er ingen unnskyldning for å være frekk. ER hun rasist, la hun være det, men be hun holde sine meninger langt unna barna.

Du kan jo spørre hva hun ville ment om du f.eks. var kommunist og oppdra dine barn til å bli det...

Vet ikke, men saklighet er veien kanskje, pluss at du må sette henne på plass og be henne tie. Du har prøvd, men prøv å si at hun kan kjefte på deg - du er jo voksen, men aldri ytre sine rasistiske meninger overfor noen av dine barn.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Takk for svar. Hun har alltid vært rasist. Kan huske hvordan hun og min bror snakket om pakkiser og utlendinger i barndommen min. Hun sa også den gang: Om du kommer hjem med en neger, så er du ikke velkommen her.

Nå er jeg ikke med faren, og hun har aldri sett han. Faren til eldste jentene mine er faren til gutten for å si det sånn. Lang, komplisert historie. Dette vet min mor om og reagerte merkelig da hun fikk vite det. Hun på en måte så (kanskje gjør det enda) på min sønn som en "fremmed". Nesten som om hun var/er mere mormor til jentene enn til han. Hun er svært vanskelig person. Ikke lett å vite hvordan man skal "ta" henne.

Skrevet

Det er ikke alltid at man kan endre folk, samme hvor mye man vil.

Jeg hadde sagt til henne at frem til gutten var litt eldre ville jeg at hun skulle holde smella, og at du så fort han ble gammel nok kom til å forklare ham at mormor dessverre er idiot på det feltet. Og at hun ikke greier å skjønne at hun sier ting som han kan bli lei seg for.

Så lenge hun sier slikt fremfor en liten unge med mørk hudfarge, så får hun jammen tåle litt selv også.

Jeg synes ikke dere skal kutte kontakten. Barn skjønner mer enn man tror, og vet godt at folk ikke bare er kloke eller bare dumme.

Skrevet
Takk for svar. Hun har som sagt skjerpet seg veldig. Jeg har så og si prøvd alle metoder, men så glemmer hun det igjen. Skal si det til henne neste gang for ofte later jeg som om jeg ikke hører det.

Da må du gjøre som man gjør med barn. Gjenta og gjenta og gjenta og gjenta og.....

Gjest Gjest
Skrevet

Hun skjelner sikkert mellom ditt barn og "de andre". For han tilhoerer jo familien og er ikke utlending som saadann.

Derfor tenker hun ikke over at de kommentarene hun kommer med kan saare deg, for din gutt er jo ikke anderledes.

Hun er glad i ham, og ser han ikke som utlending. Paa den maaten rammer ikke hennes kommentarer hennes barnebarn. Det er nemlig de andre hun ikke liker.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Dette var trist. Men hun er voksen og kan forandre holdninger om hun vil det selv. Men det kan ta noe tid, og siden dette er en inngodd vane hun har så må hun nok få noen "hint" når hun begynner.

Snakk med henne og si at du har null toleranse for dette når dine barn er til stede. Om hun ikke klarer å skjerpe seg ser du deg nødt til å kutte ned på besøk til et minium, pga dette. Si samtidig at du ikke ønsker det. Gi henne et eksempel på hvordan det ville vært om man snakket til stadighet negativ om rullestolbrukere f.eks.

Og bli enige om et " ord" du kan si til henne når du merker at hun begynner. (kan holde med "mor..." Da kan hun bite det i seg istedet. Om ungene hører hun begynte på en setning, så kan hun tulle det bort eller si hun glemte hva hun skulle si.

Mannen min kunne slenge om utlendinger. Jeg gjorde dette med han. Og han har sluttet. Ungene går i klasse med utendinger og kan ikke ha den holdingen til klassevenner.

Det samme hadde han med kommentar om "kvinnfolk". Datteren vår reagerte, fordi både hun og jeg er "kvinner" og vi skulle være et skjellsord.... ? Det har han og lagt fra seg.

Så om hun vil så kan hun, men du må nok hjelpe henne på veien.

Lykke til !

Støtter denne, dette ville jeg også gjort :)

Gjest allium
Skrevet
Hun skjelner sikkert mellom ditt barn og "de andre". For han tilhoerer jo familien og er ikke utlending som saadann.

Derfor tenker hun ikke over at de kommentarene hun kommer med kan saare deg, for din gutt er jo ikke anderledes.

Hun er glad i ham, og ser han ikke som utlending. Paa den maaten rammer ikke hennes kommentarer hennes barnebarn. Det er nemlig de andre hun ikke liker.

Enig. For han er jo ikke utlending! Han er norsk. Når hun misliker utlendinger, og snakker stygt om dem, tenker hun neppe på barnebarnet sitt som en, hvorfor skulle hun det, når han ikke er det?

Utfordringen blir vel å forklare at uttalelsene hennes kan misforstås.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Enig. For han er jo ikke utlending! Han er norsk. Når hun misliker utlendinger, og snakker stygt om dem, tenker hun neppe på barnebarnet sitt som en, hvorfor skulle hun det, når han ikke er det?

Utfordringen blir vel å forklare at uttalelsene hennes kan misforstås.

Mange av utlendingene hun ikke tolererer, er vel akkurat like norske som barnebarnet, og barnebarnet er ikke etnisk helt norsk. Mener hun at andre "raser" er dårligere enn "ariske, hvite" nordmenn, så rammer det barnebarnet, selv om hun ikke har logikken i orden og derfor holder ham som et unntak i sitt hode. Jeg ville ikke godtatt i det hele tatt at blandingsbarnet mitt skulle bli utsatt for rasekommentarer myntet på andre med utenlandsk utseende, at datteren skulle måtte høre stadige nedlatende kommentarer om kvinner, eller at sønnen skulle høre på at menn bare drikker, slår, ser fotball og voldtar. Identifiserer barnet seg med den gruppen som blir rakket ned på på det groveste, så rammer det barnets selvbilde og opplevelse av å være godtatt og respektert av egen familie og samfunnet.

Gjest allium
Skrevet
Mange av utlendingene hun ikke tolererer, er vel akkurat like norske som barnebarnet,

Det er mulig, men jeg ser ikke noen holdepunkter for det i det hovedinnlegger skriver.

Sier hun "utlendinger", går jeg ut fra at hun mener det, og ikke "negre" eller lignende. Altså at det er kulturbakgrunn hun har fordommer mot, og ikke hudfarge.

Men som sagt, det kan misforstås, og bør ryddes opp i.

Skrevet

når hun slenger dritt, eller viser rasistisk oppførsel, retter hun det mot fargede, religion eller er det bare 'utlendinger' generellt?

Har hun tenkt over hvem det er hun hater?

Vet om flere som viser rasistiske holdninger, som missliker "alle sånne afrikanere" f.eks, bortsett fra dem som spiller fotball da, og synger, de som er kjendisser av en eller annen grunn eller folk de faktisk kjenner.... da blir det så dumt at de burde kanskje gått noen runder i sitt eget hode for å finne ut hva det er de tenker. Men igjen, når man fungerer slik, så har man kanskje visse mangler i forhold til den typen ting uansett,s å noen runder hjelper vel ikke så mye.

Mye rasisme kommer av redsel og mediepåvirkning, slik jeg ser det. Og da blir man rasende på alle disse fæle utlendingene (uansett om de er født og oppvokst i norge eller oppdratt av norske foreldre siden babystadie eller hva som helst) fordi de skremmer oss her vi burde være tryggest.

Jeg ville satt meg ned og snakket med henne, spurt hva hun tror han kommer til å føle når han blir voksen nok til å forstå hva hun driver med og hvem hun så inderlig ikke liker. Spør henne hva hun føler om at han en dag skjønner at han faktisk tilhører den gjengen mennesker hun åpenlyst slenger styggheter om, for selv om ikke HUN plasserer ham der, så er det STOR sjans for at han kommer til å se at dersom hun ikke var mormoren hans, dersom han ikke var akkurat hennes barnebarn, så ville hun tenkt akkurat det samme hver gang hun så ham.

Kanskje det vil gi henne ett bittelite bilde av at "alle" de hun ikke liker, er individer i like stor grad som både barnebarnet og andre familiemedlemmer.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Det er mulig, men jeg ser ikke noen holdepunkter for det i det hovedinnlegger skriver.

Sier hun "utlendinger", går jeg ut fra at hun mener det, og ikke "negre" eller lignende. Altså at det er kulturbakgrunn hun har fordommer mot, og ikke hudfarge.

Men som sagt, det kan misforstås, og bør ryddes opp i.

Jeg tok utgangspunkt i at hun kaller sin mor rasist i overskriften, og at "utlending" retter seg mot ikke-hvite-ikke-vestlige utlendinger, og ikke dansker og svensker bosatt i Norge.

Gjest allium
Skrevet
Jeg tok utgangspunkt i at hun kaller sin mor rasist i overskriften, og at "utlending" retter seg mot ikke-hvite-ikke-vestlige utlendinger, og ikke dansker og svensker bosatt i Norge.

Nå har ikke dansker og svensker særlig forskjellig kultur fra oss, da.

Og jeg mener ikke at hun er logisk, men jeg prøver å forklare at hun kanskje selv verken mener eller ser at det hun sier kan rettes mot barnebarnet.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Og jeg mener ikke at hun er logisk, men jeg prøver å forklare at hun kanskje selv verken mener eller ser at det hun sier kan rettes mot barnebarnet.

Jeg er enig i at damen sannsynligvis er meget dum på akkurat dette området, men det viktigste for meg ville være å skjerme barnet. Jeg forventer ikke at en liten gutt skal forstå at det egentlig bare er alle andre av utenlandsk/ikke-etnisk-norsk opprinnelse som skal være gjenstand for mormors fordommer og fremmedhat.

Skrevet

men at HUN kanskje ikke mener det kan rettes mot barnebarnet, kanskje hun skal tenke etter at kanskje barnebarnet kan oppfatte det annerledes når han blir gammel nok til å forstå mer slikt selv?

er det viktigst at hun kan si hva hun vil, så lenge hun INNI hodet sitt vet at hun ikke mener ham, eller er det viktigst å tenke over hva man faktisk sier og hvordan dette kan oppfattes?

og når moren til dette halvt afrikanske barnet reagerer, vil det ikke da være lett å tro at barnet kan reagere også, og barnets søsken?

Gjest allium
Skrevet
men at HUN kanskje ikke mener det kan rettes mot barnebarnet, kanskje hun skal tenke etter at kanskje barnebarnet kan oppfatte det annerledes når han blir gammel nok til å forstå mer slikt selv?

er det viktigst at hun kan si hva hun vil, så lenge hun INNI hodet sitt vet at hun ikke mener ham, eller er det viktigst å tenke over hva man faktisk sier og hvordan dette kan oppfattes?

og når moren til dette halvt afrikanske barnet reagerer, vil det ikke da være lett å tro at barnet kan reagere også, og barnets søsken?

Jo. Jeg har da aldri sagt at det er greit!

Men skal man forklare henne hva hun gjør feil, bør man først prøve å forstå hvorfor hun sier det hun sier.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jo. Jeg har da aldri sagt at det er greit!

Men skal man forklare henne hva hun gjør feil, bør man først prøve å forstå hvorfor hun sier det hun sier.

Jeg regner med at hun sier det fordi hun er rasist, som trådstarter skriver. Rasister ser på andre raser som mindreverdige i forhold til sin egen, og er det noen fra andre raser som virker verdt å like, respektere eller bli glad i, så regner rasisten disse personene som unntaket som bekrefter regelen.

Hvis trådstarter mener noe annet med det hun sier, ser hun nok bort fra det jeg sier som irrelevant for hennes situasjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...