Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.adressa.no/nyheter/article.jhtm...rticleID=413959

" De fedrene som hadde vært alene hjemme med omsorgen, snakker om barnet på en helt annen måte - mer som en mor gjør. De forteller om den grenseløse gleden og den betingelsesløse kjærligheten, om barnet som den viktigste personen på jorden. De blir løvefedre - villige til å gjøre alt for å beskytte sitt barn. En av dem sier det slik: Jeg var logget inn på barnets behov. Han skjønte språket, så om barnet var tørst eller sultent, og utviklet en nær kontakt som fortsatte etter at permisjonen var over, forteller Elin Kvande "

Hm...Ser ikke akkurat på dette som noe revolusjonerende..

Vil heller si " på tide " at fedrene tar permisjon fra jobb

for å være hjemme til de små...

Det er jo slik det har vært med moren bestandig..

Den personen som har "hovedansvaret"..

Det er klart at barnet knyttes til den personen det tilbringes mest tid sammen med ..

Uavhengig om det er mor eller far...

Men det er helt klart at både far og barn har godt av å

tilbringe mye tid sammen, uten at mor henger over skuldra på far

hele tida... :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Enig i at det er på høy tid at fedre tar mer pappaperm. Hvis jeg noen gang får barn, kommer vi nok til å dele på permisjonen her i huset. Det har samboeren min sagt for lenge siden at han har lyst til.

Det jeg stusset litt over i artikkelen var at mennene som er hjemme ikke tenker over at de også burde gjøre litt husarbeid. De ville bare dulle og dille med babyen.

Gjest gotthard
Skrevet

HALLLOOOOO!!!!!!! :evil: :evil: :evil:

MANNFOLK GJØR NESTEN LIKE MYE HUSARBEID SOM KVINNER VISER NYERE STUDIER....så det så :wink:

når det gjelder pappaperm så er det mange som ikke vil ta det pga at mennen tener kansje mye penger og de klarer seg ikke uten lønna hans.

det er no regler om 80% av den enes inntekt eller noe eter det jeg husker..

mye av dette fremstilles som om fedre ikke er like glade i unga som mødre , at en far ikke vile beskyttet ungen sin selv om han ikke hade perm er vel noe av det rareste jeg har hørt på flere minutter..

klart enkelte fedre gir faen , det gjør enkelte mødre også.....

trur de fleste fedre gjerne vil være hime med ungen men enkelte kvinner vil ha al permesjon sjæl og det er andre grunner til at de ikke tar det , så denne skulle vel vært under generalisering trur jeg da dette er generalisering på høyt plan......

skakke komma her og komma her og slikt veit du :wink:

og jeg trur ikke , trur ikke at den som går hime da ikke ordner lit i huset også , det er i så fall sjeldenhetene vi prater om....

Skrevet
Enig i at det er på høy tid at fedre tar mer pappaperm. Hvis jeg noen gang får barn, kommer vi nok til å dele på permisjonen her i huset. Det har samboeren min sagt for lenge siden at han har lyst til.

Hvor mange av jentene her inne ønsker at det skal deles likt på permisjonen?

De få gangene jeg har vært innblandet i en slik diskusjon har jeg fått inntrykk av at de fleste jentene helst ønsker å ha denne for seg selv, men at det hadde vært fint om pappa'n kunne ta perm å være hjemme etter at deres egen permisjon var over.

Skrevet

Min eks-samboer og far til barna gikk hjemme det første året med minstemann for at jeg skulle gå på skole. Han angrer ikke et sekund!!!! men det gjør jeg. Ammingen gikk skeisen, og jeg gikk også glipp av masse!!

Ps. han gjorde ikke en dritt hjemme det året. Hadde ikke tid sa han. Lurer på hvordan jeg klarte det da jeg gikk hjemme???

Gjest Embla s
Skrevet

Min erfaring er at de fleste kvinner ønsker kontroll over barn/hjem/klær/mat. Men at dette ikke forhindrer at man kan klage over mannens manglende engasjemang. Eller klage over at mannen "gjør det feil".

Når det gjelder pappapermisjon: Det er sikkert mye sant i det Skidrow sier; mannen tjener ofte bedre enn kvinnen ergo har ikke familien råd til at mannen er hjemme mer enn han må. (i starten er det jo ofte også et spørsmål om amming...).

Jeg blir ganske matt av medsøstre som klager over manglende likestilling og urettferdighet ang hvem som skal være hjemme med barn. mener man virkelig at det er taperen som må være hjemme, mens vinneren får gå på jobb hver dag? Jeg kjenner (deriblandt min egen far) mange menn som er utrolig lei seg (og litt bitre) pga at de var lite hjemme med barna sine.

Skrevet

Embla, jeg er så enig så enig.

Selv valgte jeg som så mange andre å være hjemme det første året, men pappaen måtte avgårde på jobb. Tror jeg hadde det best det året.

Når jeg så måtte tilbake til jobben igjen, blir jo de hjemmelige syssler automatisk mere jevnt fordelt. Barna må vi begge bringe og hente til og fra jobb, delta i div. fritidsaktiviteter og mye mer. Og etterhvert som ungene blir større, blir denne arbeidsfordelingen om mulig enda jevnere.

Det er jo litt opp til oss selv da hvordan vi vil ha det.

Skrevet

Maskulint å være kjærlig far ...

Feminint å være kjærlig mor...?

......................................................

Når mor studerer får pappa permisjon fra jobb

i 32 uker med full lønn..

Ved flere høyskoler og universitet tar mødrene med seg barna

på skolen slik at de fortsatt kan amme..

Og/eller far kommer med barnet...

Jeg mener at man må dele litt både med barn/hus/hjem..

Når man får barn så får en ta slike forhåndsregler..

Må bli mindre jobbing en periode da..

Gjest sexysadie
Skrevet

Hvor mange av jentene her inne ønsker at det skal deles likt på permisjonen?

De få gangene jeg har vært innblandet i en slik diskusjon har jeg fått inntrykk av at de fleste jentene helst ønsker å ha denne for seg selv, men at det hadde vært fint om pappa'n kunne ta perm å være hjemme etter at deres egen permisjon var over.

Enig. Dette inntrykket har jeg også fått. Barna er bare deres. :evil:

Skrevet

Ja klart det !!!

Det er bare mødrenes barn, og de vil selvsagt ikke

dele dem med noen andre...

Akk for et folkeslag ...

:sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...