Gå til innhold

Blod i urin

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymra
Skrevet

Er litt bekymra her...

Isted da jeg tissa såg det ut som jeg tissa blod. Eller at det var blod i urinen. Var svak antydning til rødt på papiret.

Skal ikke ha mensen nå (tok siste pilla på brettet idag) og det har ikke skjedd før.

Hva kan det være? :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet

Har du hatt vondt i magen?

Har du ikke hatt noen smerter vil jeg anta at det er en mellomblødning.

Men om det kommer mer blod, og særlig om du har vondt i tillegg, vil det være lurt å ringe legen.

Gjest Bekymret
Skrevet
Har du hatt vondt i magen?

Har du ikke hatt noen smerter vil jeg anta at det er en mellomblødning.

Men om det kommer mer blod, og særlig om du har vondt i tillegg, vil det være lurt å ringe legen.

Har ikke hatt noe vondt i magen nei.

Gikk akkurat en lang tur (1,5time). Det var en rolig og ikke slitsom tur. Ellers er jeg i fin form, kanskje litt stresset pga eksamen...

Ble bare litt bekymret her. Er sikkert ikke noe farlig :) Håper jeg!

Skrevet

Hadde du vondt når du tisset? Svie?

Da kan det være urinveisinnfeksjon.

Uansett bør du kontakte lege, ring legevakten og hør med de. Har du UVI så bør den behandles før det blir nyrebekkenbetennelse, for det er skikkelig vondt og da blir man ordentlig syk.

Gjest Bekymret
Skrevet
Hadde du vondt når du tisset? Svie?

Da kan det være urinveisinnfeksjon.

Uansett bør du kontakte lege, ring legevakten og hør med de. Har du UVI så bør den behandles før det blir nyrebekkenbetennelse, for det er skikkelig vondt og da blir man ordentlig syk.

Hadde ikke vondt i det hele tatt da jeg tisset. Har aldri hatt UVI heldigvis.

Er det vanlig å ha blod i urin om man har UVI? Burde kanskje få sjekka det ut i tillfelle, men hadde som sagt ingen svie. Skal kjenne bedre etter på neste dobesøk, da jeg er oppmerksom på det nå ;)

Takk for svar begge to hvertfall. Tror jeg trengte å høre at jeg ikke er dødsyk, hehe :)

Gjest Gjest
Skrevet

Er det en indre blødning vil du sikkert ha blodfarget urin neste gang du går på do - men tror det skjer veldig sjelden at noen får indre blødninger uten at de har noe vondt i forkant (jeg hadde en betennelse i en utposning i tarmen, det gjorde vondt i månedsvis før den tilslutt sprakk og begynte å blø).

Så siden mellomblødninger er en velkjent bieffekt av p-piller synes jeg det høres riktig ut å anta at det er det det er, særlig siden det høres ut på startinnlegget ditt som at blodet ikke var i urinen, men kom 'i etterkant'.

Se det an i morgen tidlig; merker du mer da, er legen rette person å snakke med. Men jeg håper og tror at det ikke er noe å bekymre seg for :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Man kan få blod i urinen når man har UVI, synlig eller ikke-synlig. Første gang jeg fikk UVI, så jeg blodet før jeg kjente sviing. Hadde da merket at jeg var øm i ryggen og siden. Hvis det er UVI, MÅ du gå til lege.

Skrevet

Det er ikke uvanlig å ha blod i urinen når man har UVI, men vanligvis får man ikke blod i urinen før man har hatt det en stund.

Det går også an å ha UVI uten å ha noe spesielt vondt. En gang jeg hadde det merket jeg det ikke før jeg fikk nyrebekkenbetennelse og ble skikkelig syk.

Ring legevakten og hør med de, kan hende du bare behøver å levere en urinprøve.

Gjest Bekymret
Skrevet

Det er ikke en mellomblødning tror jeg. Det har jeg hatt mange ganger før.

Det var liksom urinen som var rødfarget. Og da jeg så på papiret hadde det en helt svak antydning til rødt (lyserosa). På en måte som om jeg hadde tørket rød saft med papir. Ehh... Dårlig sammenligning kanskje.

Er litt bekymret igjen nå...

Var på do flerer ganger etter igår uten å se noe rart. Gikk igjen en tur idag (lett tur 1-1,5t). Gikk på do da jeg kom hjem og urinen var igjen rødfarget....

:forvirret:

Gjest Bekymret
Skrevet
Har du vondt i ryggen?

Nei....

Har avogtil sånn vondt i korsryggen noen dager før mens, men har ikke det en gang...

Skrevet

Hvis du trykker der nyrene er da?

Gjest Bekymret
Skrevet
Hvis du trykker der nyrene er da?

Ingenting. Kjenner ikke noe spesielt uansett hvordan jeg trykker og klemmer på magen.

Skrevet

Nyrene sitter bak, hvis du kjenner ca midt på ryggen og ut på sidene. Er du øm/har vondt der?

Gjest Bekymret
Skrevet
Nyrene sitter bak, hvis du kjenner ca midt på ryggen og ut på sidene. Er du øm/har vondt der?

Nix....

Skrevet

Hvis du mistenker at du har blod i urinen så burde du ikke nøle med å oppsøke lege. Ta med en urinprøve.

Gjest Bekymra
Skrevet

Har ringt legevakta nå. Han jeg snakka med skulle snakke med lege, så ringer de meg opp igjen snart...

Takk for alle svar. Får håpe det ikke er noe alvorlig :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke en mellomblødning tror jeg. Det har jeg hatt mange ganger før.

Det var liksom urinen som var rødfarget. Og da jeg så på papiret hadde det en helt svak antydning til rødt (lyserosa). På en måte som om jeg hadde tørket rød saft med papir. Ehh... Dårlig sammenligning kanskje.

Er litt bekymret igjen nå...

Var på do flerer ganger etter igår uten å se noe rart. Gikk igjen en tur idag (lett tur 1-1,5t). Gikk på do da jeg kom hjem og urinen var igjen rødfarget....

:forvirret:

Høres ut som UVI, eller rødbeter. Sannsynligvis så blir det en urinprøve (fortrinsvis morgenurin, eller at du ikke har tisset/drikket på et par timer), og en pillekur.

Gjest Bekymret
Skrevet

Leverte urinprøve og vart til lege idag.

Den viste at det var blod i urinen. Kvite blodlegemer var på +1 (skal være 0), og det kan være begynnende UVI. Men rart at det var et så lavt tall og ingen andre symptom.

Fikk beskjed om å drikke mye og komme tilbake med ny urinprøve om 3-4 dager.

Kan ikke si jeg er helt beroliget akkurat.... Men men :)

Gjest Gjest
Skrevet
Leverte urinprøve og vart til lege idag.

Den viste at det var blod i urinen. Kvite blodlegemer var på +1 (skal være 0), og det kan være begynnende UVI. Men rart at det var et så lavt tall og ingen andre symptom.

Fikk beskjed om å drikke mye og komme tilbake med ny urinprøve om 3-4 dager.

Kan ikke si jeg er helt beroliget akkurat.... Men men :)

Så lenge du følger opp med ny prøve (fikk du beskjed om at det skulle være morgenurin?) så går nok dette bra :)

Drikk mye, gjerne appelsinjus, hold deg varm på ben og underliv, og gjerne spis tranebærkapsler el.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...