Gå til innhold

Arv og delt statsborgerskap?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet

Hei!

Jeg har helt uventet arvet en god del penger fra en slektning i utlandet. Nå får jeg snart utbetalt alle pengene når aksjene og eiendommen er solgt unna. Det jeg lurer på er hva som skjer når den en arver har delt statsborgerskap? Han er født og oppvokst i Norge, men han har bodd 45-50 år i Oceania og hadde kone og familie der nede.

Jeg vet egentlig ikke om han har delt statsborgerskap, men det er mye som tyder på det. Hvordan er det jeg eventuelt sjekker slikt? Får han nytt statsborgerskap når han har bodd så lenge i et annet land?

Arven må meldes inn til skattemyndighetene uansett, men det er slik at en ikke betaler arveavgift hvis han er utenlandsk statsborger? Gjelder det også en som har delt statsborgerskap?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge han hadde norsk statsborgerskap, må du betale arveavgift. Delt statsborgerskap er ikke vanlig for norske statsborgere da det finnes en hel del regler som regulerer dette. Avdøde kan selvsagt ha søkt om nytt statborgerskap i det nye hjemlandet, MEN det er ikke noe som skjer automatisk.

For å sjekke dette bør du nok kontakte myndighetene i det landet hvor avdøde bodde, eventuelt dobbeltsjekke med norske myndigheter om han er registrert som norsk statsborger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...