Gjest Lano Skrevet 2. juni 2007 #1 Skrevet 2. juni 2007 Jeg ser at mange leiligheter som ligger i 1. etasje ligger litt under andre leiligheter i samme str i pris. Er det så ille å bo i 1. etasje? Og hva er ulempene - sånn bortsett fra at man er et lettere "bytte" for innbruddstyver?
Arkana Skrevet 2. juni 2007 #2 Skrevet 2. juni 2007 Mangel på utsikt? Ofte ser man bare rett inn i en annen blokk eller kanskje noen stammer. Ellers kan det være mer støy fra folk som går forbi eller bruker utearealene.
Gjest Pax Skrevet 2. juni 2007 #3 Skrevet 2. juni 2007 (endret) I tillegg til det som er nevnt bruker man mer penger på oppvarming. De som bor i 2.etasje får mye varme "på kjøpet" fra naboen under. Ja, også blikk fra nysjerrige folk som går forbi. Man kan enten la være å bry seg om det, eller ha mørke gardiner eller persienner, men da kommer det jo mindre lys inn. Men jeg tror også at "1.etasje-skrekken" som mange har er overdrevet. Kunne godt bodd i 1.eatasje selv, om jeg var fornøyd med leiligheten sånn ellers. Endret 2. juni 2007 av Pax
lulle Skrevet 2. juni 2007 #4 Skrevet 2. juni 2007 Å bo i første etg, betyr i mange tilfeller ingen trapper. Mange synes det er en fordel.
Gjest Lea Skrevet 2. juni 2007 #5 Skrevet 2. juni 2007 Det er nok innsyn, mangel på utsikt, større sjanse for innbrudd (gjennom vindu og balkongdør), litt mer støy fra trafikk og folk som går ut og inn og dette med oppvarming som gjør at 1.etasjene ligger litt under i pris. Men det er fordeler også. Tenk bare på hvor mye enklere det er å bære ting inn og ut, flytting osv. Om vinduene er isolerte mot gaten, så slipper man unna med bare litt støy fra gaten og persienner/gardiner gjør at folk ikke kan titte inn til deg uten videre. Innbruddsfaren er jo der uansett, men man får vel bare være litt mer nøye med å lukke vinduer og dører når man går ut. Mange slike lelilgheter ligger dessuten i høy 1. etasje, slik at man bor en halv etasje over bakkenivå. Da ser ikke folk inn fra gaten uansett og støyen er begrenset.
Frey Skrevet 2. juni 2007 #6 Skrevet 2. juni 2007 Ulemper med 1. etg: * innbruddsetg - høyere forsikring * kaldere - høyere oppvarmingsutgifter * innsyn Fordeler: * ikke trapper * ofte direkte tilgang til liten plen hvis boligen er i utkantstrøk og ikke i sentrum Når det gjelder utsikt så skal man langt opp i etasjene for at det skal gjøre noen forskjell. Man ser jo rett inn i den samme naboblokka om man bor i 2.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2007 #7 Skrevet 2. juni 2007 Ulemper med 1. etg: * innbruddsetg - høyere forsikring Er det virkelig høyere forsikring når man bor i 1. etg? Jeg bor selv i 3, men tror ikke forsikringsselskapet vet hvilken etg jeg bor i, det har jeg aldri oppgitt.. ? :klø:
Gjest KATTAstrofe Skrevet 2. juni 2007 #8 Skrevet 2. juni 2007 Er det virkelig høyere forsikring når man bor i 1. etg? Jeg bor selv i 3, men tror ikke forsikringsselskapet vet hvilken etg jeg bor i, det har jeg aldri oppgitt.. ? :klø: Ikke jeg heller. Er forsikret på lik linje med alle andre gjennom organisasjonen jeg er tilknyttet. Vi bor i første etg, og vi har faktisk mer utsikt her enn i den blokka vi bodde i før. Bodde da nest øverst og så rett inn i naboblokka. Nå ser vi både fjell og hav og har skogen rett bak. Vi syns det er bare fordeler med å bo i første etg. Kattene går ut og inn, og vi kan ha barnevogna (når den tid kommer) stående rett utenfor inngangdøra, samt på verandaen uten pes med trapper osv. Ettersom vi bor i et rolig område uten gjennomgangstrafikk, så er vi ikke plaget med folk som går forbi og stirrer inn eller biler. Vi får selvsagt ikke dra nytte av en varm etasje under oss, men vi har varmekabler i alle golv som står på laveste varme slik at det er lunt på golvene til enhver tid
Frey Skrevet 3. juni 2007 #9 Skrevet 3. juni 2007 Er det virkelig høyere forsikring når man bor i 1. etg? Jeg bor selv i 3, men tror ikke forsikringsselskapet vet hvilken etg jeg bor i, det har jeg aldri oppgitt.. ? :klø: I enkelte tilfeller ja. Jeg ble bedt om å oppgi hvilken etg leiligheten var i ved et tilfelle i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå