Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe medisinsk begrep for svai rygg? Jeg prøver å finne litt info om det. google hjelper litt, men ikke 100% :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Svaien i korsryggen kalles en lumbal lordose, hvis det er det du lurer på?

Skrevet
Svaien i korsryggen kalles en lumbal lordose, hvis det er det du lurer på?

takk for svar :) Jeg tenkte mer på om det var en medisinsk betegnelse på om man har ekstra svai i ryggen, men lubal lordose holder i massevis :D Takk :)

Gjest Gjest
Skrevet

Har man ekstra svai i korsryggen tror jeg det bare kalles økt lumbal lordose, uten at jeg skal si det for sikkert.

Skrevet

Det kalles lordosis og swayback på engelsk. ;)

Har du også litt ekstra svai i korsryggen?

Skrevet
Det kalles lordosis og swayback på engelsk. ;)

Har du også litt ekstra svai i korsryggen?

Ja, ganske kraftig. Jeg har visst om det veldig lenge men ikke tenkt noe over det før fysioterapeuten sa at det ikke var rart jeg hadde vondt i ryggen så svai som den er :sjenert:

Så prøver å finne litt ut hva slags negative ting som kan føre med den svaie ryggen (har hatt endel plager i både korsrygg og bena).

Så nå er det trening av ryggen for fullt. Har du også svai rygg?

Anbefaler i så fall "bekkenklokken", de øvelsene har hjulpet mye allerede. :)

Skrevet

Ja, jeg har en viss krumming i ryggen. Ikke kjempemye, men nok til at et par bekkennerver går i klem av og til, så jeg går jevnlig til kiropraktor.

Selv har jeg fått god hjelp via jobben. Jeg er i en fysisk aktiv jobb og det har hjulpet. Når jeg får smerter, har jeg et par triggerpunkter jeg trykker på så bedrer det seg i løpet av noen dager. Jeg er hos kiropraktor rundt 4 ganger i året.

Bekkenklokke har jeg aldri hørt om. Hva er det?

Selv har jeg blitt anbefalt lett trening. Gåturer i terreng, sykling, lett styrketrening, mage/rygg trening, pilates. Alt dette var ok. Step og aerobic ble jeg frarådet.

Skrevet

Hvordan kom dere frem til at svai rygg var årsaken til problemene? Hva slags problemer er det dere sliter med?

Hilsen enda en svai rygg

Skrevet

Etter runde med lege og røntgen av det jeg og legen trodde kanskje kunne være HD, siden jeg ble født med HD og gikk gjennom runder med både pute og gips, gikk jeg til en kiropraktor jeg ble anbefalt. Hun har selv litt for stor svai i ryggen og så raskt at jeg også hadde det.

Jeg skal ikke klage da. Det tok 26 år før ryggen sa i fra at den ikke var helt innen normalen.

Skrevet
Ja, jeg har en viss krumming i ryggen. Ikke kjempemye, men nok til at et par bekkennerver går i klem av og til, så jeg går jevnlig til kiropraktor.

Selv har jeg fått god hjelp via jobben. Jeg er i en fysisk aktiv jobb og det har hjulpet. Når jeg får smerter, har jeg et par triggerpunkter jeg trykker på så bedrer det seg i løpet av noen dager. Jeg er hos kiropraktor rundt 4 ganger i året.

Bekkenklokke har jeg aldri hørt om. Hva er det?

Selv har jeg blitt anbefalt lett trening. Gåturer i terreng, sykling, lett styrketrening, mage/rygg trening, pilates. Alt dette var ok. Step og aerobic ble jeg frarådet.

Bekkenklokken er som fysioterapeuten min sa øvelser du gjør med ryggen og bekkenet for å styrke både ryggen og bekkenet. Da følger du klokken med ryggen og bekkenet, jeg har hittil bare prøvd kl 12 og 6. Altså der jeg er svai er nr 12 og bekkenet er nr 6. På nr 12 trekker du inn navlen nedover mot ryggen på en måte, på nr 6 er det bekkenet som blir trukket ned mot halebeinet. Vanskelig å forklare, lett å vise ;)

Takk for tips forresten. :) Hva merker du når bekkennervene går i klem?

Skrevet

Jeg har også alt for svai rygg.Var hos fysioterapaut for masse år siden etter en bilulykke, og han sa at jeg har hypermobile ledd.Vet ikke om det har noe med den svaie ryggen og gjøre da :vetikke:

Skrevet
Hvordan kom dere frem til at svai rygg var årsaken til problemene? Hva slags problemer er det dere sliter med?

Hilsen enda en svai rygg

Jeg kom fram til det ved at jeg ble henvist til fyioterapeut av legen min, og hun påpekte det med en gang. Jeg sliter med smerter i korsryggen og beina, og svakhet i beina. I tillegg nakkeproblemer, men det har ikke så mye med svaien å gjøre.

Skrevet
Jeg har også alt for svai rygg.Var hos fysioterapaut for masse år siden etter en bilulykke, og han sa at jeg har hypermobile ledd.Vet ikke om det har noe med den svaie ryggen og gjøre da :vetikke:

Jeg har også hypermobile ledd...Tror ikke svaien i ryggen har noe med det å gjøre, men vet ikke :-/

Skrevet

Når nervene går i klem får jeg smerter i korsryggen og så er triggerpunktene (på venusberget) ømme/vonde. Da trykker jeg rundt til jeg finner det ømmeste punktet på venusberget og holder der i et halvt minutt til ett minutt hver kveld etter jeg har lagt meg. Når/hvis punktene ikke er så veldig ømme så masserer jeg disse like lenge.

Jeg får vondt på ene siden av korsryggen og på venusberget hvis en nerve er gått i klem og begge sider hvis begge er i klem.

Jeg ligger også flatt på rygg og løfter ett bein mot meg og drar til. Beinet holdes rett. Det er for å strekke litt på bakre lårmuskel.

Ellers har jeg fått beskjed om å ikke sitte med beina i kors for det svekker mobiliteten sidelengs i beina og kan gjøre vondt verre.

Skrevet
Ellers har jeg fått beskjed om å ikke sitte med beina i kors for det svekker mobiliteten sidelengs i beina og kan gjøre vondt verre.

Hehe..Ops..Jeg sitter med bena i kors overalt jeg, samme hvor jeg sitter. Visste ikke at det kunne gjøre vondt verre, fysio'n har ikke sagt noe om det, men nå har ikke jeg sagt at jeg sitter så mye med bena i kors heller da.

Skrevet
Kiropraktoren min ferska meg. :ler:

:ler:

Gjest Tweek
Skrevet

Er ikke alle rygger svaie da?

Jeg trodde det jeg.

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg har den til høyre.. Hva er det fornoe?

Jeg ville trodd den til høyre var den svaie da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...