Gå til innhold

Hvilke muligheter har jeg for utd. som fører til god lønn

Gjest ung mor 23

Anbefalte innlegg

Gjest ung mor 23

Jeg gikk 1 1/2 år på vgs, ikke allmennfag.

Har nå tatt nesten alle de fem fagene jeg trenger å ta for å få generell studiekompetanse etter 23/5-regelen, mangler bare matematikk.

Jeg er opptatt av å i fremtiden ha interessante jobber som betaler bra og som jeg kan utvikle meg i.

Hvilke muligheter har jeg?

Hvis jeg skulle vurdert en ingeniørutdanning, f.eks produktdesign- hva ville det kreves av meg for å komme inn? Må man ha store matematikktalenter for å klare det? (Jeg er ikke særlig god i matematikk)

Jeg ønsker ikke å ende opp i et typisk lavtlønnet kvinneyrke/omsorgsyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at ingeniøryrker krever en del mattekunnskaper. Hvis du virkelig vil det, så får du det sikkert til, men det kommer nok til å kreve mye av deg. Vær også oppmerksom på at en del ingeniørutdanninger krever 3MX. De fleste/alle høyskoler tilbyr forkurs der du i løpet av et år får den realfagskompetansen som du mangler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniørstudiet er matte, det.

Det kommer an på hvilken retning man velger, og om man velger høyskoleingeniør (B.Sc) eller siv. ing. (M.Sc). Sistnevnte har nok mer, og vanskeligere, matte enn førstnevnte. Matematikk er en viktig del av alle ingeniørutdanningene, men det kan variere en del fra studieretning til studieretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er selv M.Sc. og har alltid vært flink i matte, altså, men det ble nærmest litt i meste laget, gitt. Gikk på en av linjene som var minst vridd mot matte, men uten gode forkunnskaper i matte (god karakter i 3 Mx) hadde det ikke gått. B.Sc. er vel hakket mindre teoretisk i matten sin, men de jeg kjenner som er B.Sc. slet nok de, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er selv M.Sc. og har alltid vært flink i matte, altså, men det ble nærmest litt i meste laget, gitt. Gikk på en av linjene som var minst vridd mot matte, men uten gode forkunnskaper i matte (god karakter i 3 Mx) hadde det ikke gått. B.Sc. er vel hakket mindre teoretisk i matten sin, men de jeg kjenner som er B.Sc. slet nok de, også.

Kjenner også noen som tok B.Sc., bl.a. logistikkingeniør, som har minimalt med matematikk. De slet med matten, til tross for at karakteren ikke var blandt de dårligste ( men heller ikke blandt de beste...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pluss at mange av slike linjer må du har minst 2mx (helst 3mx) og ett realfag over to år for å i det hele tatt komme inn på. De bygger videre på kunnskapen fra 3mx, selv om de bare krever 2mx for at du skal komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner en god del ingeniører som såvidt hadde ståkarakterer fra videregående skole...de er i dag sivilingeniører og ingeniører. Jeg gjentar: ingen av dem var flinke i matte. De kom seg igjennom.

Ingeniørstudiet er absolutt å anbefale. Alle jeg kjenner der sier at studier er morsomt, greit/enkelt og det er masse ledige studieplasser, så nesten alle kan komme inn.

Lønna etterpå er kjempegod uansett hvor du får jobb. Arbeidsgivere er visstnok villig til å betale hva som helst bare du har en ingeniørutdanning så denne burde mange flere benytte seg av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivere er visstnok villig til å betale hva som helst bare du har en ingeniørutdanning så denne burde mange flere benytte seg av!

Akkurat det stemmer ikke ;) . Men generelt er lønnen bra innen ingeniøryrkene når man ser det i forhold til mange andre yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kommer ikke inn på slike studier bare med generell studiekompetanse! Man må ha spesiell studiekompetanse på de aller fleste linjene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kommer ikke inn på slike studier bare med generell studiekompetanse! Man må ha spesiell studiekompetanse på de aller fleste linjene!

Man kan også ta forkurs på mange høgskoler. Da får man den ekstra realfagskunnskapen som man trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...