Gå til innhold

Trillere og skrekkfilmer.

Pearl

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest så mye bra om The ring, så jeg den på kino på lørdag. Filmen var OK, men er enig med mange at det var en del uløste tråder til slutt, i tillegg ble jeg ikke skremt så mye som jeg håpet. Jeg hoppet til en gang og det var helt i begynnelsen.

I min tidlige ungdom så jeg veldig mange skrekkfilmer og trillere, både lovlige og ulovlige, jeg hadde på en viss måte glede av å skremme meg selv. Jeg var heller aldri lett skremt og prøvde meg selv ved å gå på avsides liggende plasser sent på kvelden, gå snarveien gjennom skogen nattes tid osv.

Men.....jeg lurer på om ikke vi reagerer annerledes etter hvert som vi blir eldre. Jeg syntes at filmer alla Exorsisten, Eavel death, Damien osv, var skremmendes da jeg var ung, The Ring kommer vel inn blant disse. Men idag ville jeg blitt mer skremt av å se "Farlig begjær" for første gang på kino, tror jeg.

Har en følelse av at det som skremmer mest som voksen er ting som kan skje, forfølgelse, kidnapping, groteske mord osv.

Hva synes dere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mening om skrekkfilmer, er at det ikke er effektene det kommer an på.

Jeg virkelig AVSKYR alt Wes Craven har laget, og det kommer vel av at jeg ikke blir skremt av det.

Jeg blir ikke skremt av Exorsisten heller, men jeg synes den er kul.

Den beste grøsseren jeg har sett til dags dato, er Ondskapens hotell, rett og slett fordi at det ikke er så mye overnaturlig som skjer der...det meste er jo Jack Nicholsons gradvis oppbyggede galskap.......og det som er skremmende med det.....er at det kan skje.,

Reagerte nok litt anerledes på grøssere da jeg var yngre, men selv da var jeg av den oppfatning at når jeg visste at noe var usannsynlig......da ble jeg ikke skremt. Monstre, med grønt slim osv, er av og til elementer i grøssere. Det er ingenting skremmende med grønt slim. Det er i beste fall uestetisk, all den tid filmen er myntet på å skape ubehag.

Ble litt skremt av "den sjette sans". Det som dog var skremmende med den, var vel mer redselen til den lille gutten.

Jeg er av den typen som ikke bannlyser en eneste filmsjanger. Er villig til å se en hvilken som helst historie filmatisert, så lenge den er godt fortalt.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Milo her.

Men jeg er ganske enspora når det gjelder filmer da :oops: .

Jeg liker BARE grøssere jeg.. eller psykologriske thrillere.

Selvfølgelig ser jeg andre filmer også, men jeg går ikke på kino for å se en actionfilm og leier ikke en komedie.

Det skal litt til for at jeg skal fryse på ryggen.. bare Stepen King fikser det ganske bra.

Da jeg var yngre så jeg grøssere med spøkelser og zombier. Men disse filmene gir meg ingenting lenger. Det må være noe ekte som jeg kan kjenne igjen i den virkelige verden.

Mitt syn på grøssere har helt klart forandret seg med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Ja, for noen år siden var "Return of the living dead" saken.. Army of darkness var jo konge! :ler:

Favoritten blant grøssere nå er nok Sjette sansen ja. Jeg så den sammen med min mor da den var kommet på video. Dagen etter inviterte vi en tredje person og lånte den på ny, for å ha en "legitim" grunn for å se den en gang til... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Begynner å dra litt på årene så jeg synes at Rosemarys baby er en god grøsser. Den har litt fiffig slutt.

Splattere og sånne spøkelser som hopper ut med hoggtener og tentakler er ikke noe for meg. Jeg skvetter så innmari !

Av de nyeste grøssere er faktisk den sjette sansen veldig bra, selv om jeg var redd var selve PLOTTET fasinerende.

Liker grøssere der en ikke får se så mye, feks den niende porten og the mothman prophecies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enige med dere, liker og har aldri likt monster med grønt slim ol.

Som jeg skrev tidligere er det nok de mer realistiske filmene som skremmer mest, Ondskapens Hotell, Milo, ja, den er klassisk. Også Pshyco filmene, skremte den gang, det samme med Haisommer. Men det var en pirrende redsel, jeg likte følelsen den gang, at pulsen steg, kanskje det var en form for adrenalin kikk, på en uskyldig måte.

Men mange av disse filmene så jeg i 13-14-15 års alderen og jeg tror man reagerer forskjellig, fra da og til nå hvor jeg er voksen.

The ring skremte meg ikke så mye fordi den er ganske urealistisk, mens andre filmer som " The bone collector", "Seven", osv skremmer, for faktisk finnes det slike syke mennesker i verden.

Jeg har faktisk ikke sett så mange trillere de siste årene etter at jeg fikk barn, for jeg merket at jeg ble litt redd for å være alene. Men faktisk så merker jeg at det slipper litt taket og at lysten til å utforske det mørke og se på litt groteske/skremmende filmer er tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Duchess

Grøssere holder jeg meg unna, det er som regel om å gjøre å søle mest mulig, ta livet av flest mulig på en mest mulig grotesk måte og lage det mest mulig discusting.

Nei takk.

Thrillere derimot, d.v.s de av dem som faktisk har en skikkelig handling, gjerne basert på en sann historie- der har du min stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med flere om at The Shining er en superfilm - Jack Nicholson er fullstendig sjef!

Ellers vil jeg slå et slag for Silence of the lambs, selv om den gjør seg betydelig bedre på kino enn på video (KAN ha noe med formatet på TV'en min å gjøre... :ler: )

Olsenbanden er forresten betydelig undervurdert når det gjelder gysefaktor; tenk på alle de farer Egon Olsen har vært utsatt for! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Med fare for å banne i kjerka: jeg likte ikke the shining spesielt godt. jeg hadde mer sansen for nyinnspillingen, som lå nærmere opp til selve boken.

Ellers, så har jeg alltid blitt mer skremt av grøssere med noe overnaturlig ved seg. thrillere kan være underholdende, men gjør aldri at jeg er litt på tuppa etter filmen er slutt.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Starya, jeg forstår deg med tanke på the shining. Jeg likte den ikke første gang jeg så den, ganske utrolig at jeg så den en gang til.

Men uhyggen de har klart å lage i den filmen er utrolig, likte den bedre etter at jeg så den som voksen, jeg forsto kanskje mer.

Det er litt gøy å se hva dere liker og ikke. Kom igjen folkens kom med anbefalinger eller filmer dere ikke har likt i det hele tatt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Vel, jeg var jo stor fan av poltergeist-filmene. Dvs, jeg synes fortsatt de er bra, men unngår egentlig å se dem.. siden jeg bor alene.. liksom.. ja... :lol:

They're baaack...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater grøssere :ler:

Den desidert verste var ondskapens hotell :-?

og exorcisten..

og 6.sansen..

...litt pingle jeg :ler:

skal nok ikke se the ring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ELSKER grøssere. jeg HATER suppe-filmer, som onsdagsfilmen på TVNorge. ææææsj!!

Men nå tror jeg jo fullt og fast på gjenferd også (har sett min far) så jeg mener jo at også spøkelsesfilmer kan være realistiske. men ikek sånne med skjeletter som graver seg opp av gravene sine og laken med kjettinger osv. :ler: men sånn som the ring, den syntes jeg iallefall var SINNSYKT skremmende!!!!!

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var yngre (12-13 år) syntes jeg ikke at The Shining var skummel i det hele tatt. Første gangen jeg så den var jeg skuffet... fryktelig skuffet!

Men neste gang jeg så den var den verre og gangen etter enda verre. Nå er det ikke mye som overrasker eller skremmer meg lenger.. har jo sett den mange ganger, men likevel er jeg så innmari fasinert av Jack Nicholson og galskapen i blikket hans.

Jeg anbefaler alle å se den flere ganger jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Rosemary's baby er en av de beste...

Likte også den 6.sansen.

Er også blant den "eldre" garden her som ble vettaskremt av fredag den 13. Del 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Fredag den 13.. Ja det vekker gamle minner.. Har en eks som la mye tid og krefter inn for å vise meg skumle filmer (av akkurat den typen) i håp om å skremme vannet av meg. Dakars, han ble så skuffa når det viste seg at den han skremte mest.. var seg selv. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker også Poltergeist filmene, skremmende den gang, spesielt pga de ryktene som gikk om regisør og hun jenta som spilte i den første.

Fredag den 13, var og skummel, det samme gjelder It, de fleste basert på Steven King sine romaner, Halloween, Omen, Route 666 og mange flere.

Tror jeg skal friske opp hukommelsen litt fremover, det er kjempe lenge siden jeg har sett disse filmene. Husker dere The Fog, tenker på den hver gang det er tett tåke, den var litt ekkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...