Gjest Vampyra Skrevet 2. juni 2007 #1 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg er veldig usikker på hva som er rett, eller om noe er galt i det hele tatt. Kan man skrive igjennom? Eller skal man skrive i gjennom uansett? Jeg finner igjennom i ordboka, derfor blir jeg en smule forvirret... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 2. juni 2007 #2 Del Skrevet 2. juni 2007 Du kan bruke igjennom som en preposisjon. Sjekk denne linken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SamanthaJones Skrevet 2. juni 2007 #3 Del Skrevet 2. juni 2007 Igjennom vil jeg tro? Står jo i ordboken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 2. juni 2007 #4 Del Skrevet 2. juni 2007 Kan man da skrive: man går igjennom igjennom hele livet man leser igjennom en oppgave *hjernen fungerer ikke i dag* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 2. juni 2007 #5 Del Skrevet 2. juni 2007 Kan man da skrive: man går igjennom igjennom hele livet man leser igjennom en oppgave *hjernen fungerer ikke i dag* Hvis igjennom står i ordbpka så kan det brukes. Selv tror jeg jeg rett og slett ville droppet i-en helt. "Jeg går gjennom hele livet..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 2. juni 2007 #6 Del Skrevet 2. juni 2007 Hvis igjennom står i ordbpka så kan det brukes. Selv tror jeg jeg rett og slett ville droppet i-en helt. "Jeg går gjennom hele livet..." Enig med Bellatrix. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 2. juni 2007 #7 Del Skrevet 2. juni 2007 Men høres ikke dette litt rart ut: Vi har nå gått gjennom hele undersøkelsen. Er det bedre med: Vihar nå gått i gjennom hele undersøkelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 2. juni 2007 #8 Del Skrevet 2. juni 2007 Men høres ikke dette litt rart ut: Vi har nå gått gjennom hele undersøkelsen. Er det bedre med: Vihar nå gått i gjennom hele undersøkelsen. Jeg synes gjennom høres bedre ut, men det er sikkert ikke feil å skrive i gjennom heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badlands Skrevet 2. juni 2007 #9 Del Skrevet 2. juni 2007 Anten gjennom eller igjennom, det er like bra ville eg trudd. Men altså ikkje "i gjennom". Eg må òg tenkje meg om fleire gonger når eg skal bruke liknande uttrykk, til dømes: i frå / ifrå, i stad, istad, i gang / igang, i går / igår, i staden for, istaden/istedet / i stedet (bokmål) og så vidare. Det er ikkje så lett alltid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 2. juni 2007 #10 Del Skrevet 2. juni 2007 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...cgi?OPP=gjennom Det ser ut som at både igjennom og gjennom kan brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 2. juni 2007 #11 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg synes ikke du skal skrive "vi har nå gått i gjennom hele undersøkelsen." Da synes jeg i blir "fyllord" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 2. juni 2007 #12 Del Skrevet 2. juni 2007 hmm nå ble jeg om mulig enda mer usikker hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badlands Skrevet 2. juni 2007 #13 Del Skrevet 2. juni 2007 Ikkje noko å vere usikker på. Unngå "i gjennom" så skal du ha ditt på det tørre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 2. juni 2007 #14 Del Skrevet 2. juni 2007 Ikkje noko å vere usikker på. Unngå "i gjennom" så skal du ha ditt på det tørre hva med igjennom da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badlands Skrevet 2. juni 2007 #15 Del Skrevet 2. juni 2007 hva med igjennom da? Det går like fint som "gjennom". Bruk den varianten av dei to som fell deg mest naturleg! (Og det er altså like lovleg på bokmål som på nynorsk...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 2. juni 2007 #16 Del Skrevet 2. juni 2007 Ok! Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2007 #17 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg synes ikke du skal skrive "vi har nå gått i gjennom hele undersøkelsen." Da synes jeg i blir "fyllord" Hvis man ikke bruker "i" blri det som om man faktisk har spasert/gått gjennom hele undersøkelsen (som i gått gjennom en tunnel)... Det riktige bør derfor være "Vi har nå gått igjennom hele undersøkelsen" eller "gjennomgått". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå