Gjest Anonym akkurat i dag:) Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Ok. Får prøve å begynne ett sted, og ikke gjøre dette så langt. Flyttet inn hos kjæresten min for et halvt år siden omtrent. Da flyttet jeg hjemmefra, hadde da fast jobb og god råd, samt jeg bodde hjemme. Måtte da bare bet. 2000 kr i mnd til mamma. Det eneste jeg visste da jeg flyttet inn var at han tjente godt (nå snakker jeg kun økonomi altså, kjente han godt ellers:) Men da jeg flyttet inn fikk jeg ETTER HVERT vite at han hadde enorme gjeldsproblemer, og flere inkassobyråer på ryggen. Det var en god grunn til dette, og jeg forstod. Jeg måtte klekke ut en plan, og det var å få hjelp av faren til å ta opp et lån og betale alle regningene. Det er nå gjort, og han er godt i gang. Eneste problemet er at han nå må betale en god sum på 2 forskjellige lån, og barnebidrag og mye annet. Og jeg har billån, og ganske mange utgifter jeg også. Vi sitter igjen med 0 kr hver mnd, enda begge har fast jobb! Og han tjener langt over gjennomsnittet. Noen som har råd? Og forresten, når han refinansierte alt, ba han om en total oversikt over alt han skyldte til et inkassoselskap, og det fikk han. Nå har han fått enda ett krav som dem ikke greide å få med da, fra 2006. Han ble rimelig forbanna. Hva gjør man da? Han har selvfølgelig greid å slette mailen, men dem må jo ha den i systemet sitt? Irriterende at dem ikke kunne fått med det når han først refinansierte. Setter STOR pris på svar!!!:D
Gjest Anonym akkurat i dag:) Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 Glemte også og si at jeg begynner å studere til høsten, da blir jo inntekten min halvert. Hva gjør jeg da??? Off!!!!
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #3 Skrevet 1. juni 2007 Vet ikke om det finnes andre råd enn å stramme inn livremma. Se på om dere kan flytte til en billigere leilighet, sjekk om det er noe å vinne på å bytte til billigere bil, skjær ned på utgifter til mat og klær, kutt ut alle unødvendige utgifter, som f.eks treningsmedlemskap, bladabonnementer etc. Sjekk om han kan betale mindre avdrag på lånene pr måned, om dere kan leve med å betale lengre på dem istedet. Når det gjelder inkassokravet, tror jeg det er lite dere kan gjøre. Gjeldskrav blir ikke foreldet før etter tre år. Det er jo selvsagt veldig synd for dere at inkassoselskapet glemte å ta det med i oversikten dere først fikk, men tror ikke det er noe å gjøre med det.
Rosalie Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 Det dere må gjøre er å finne ut hvor mye som går med på faste utgifter inkludert lånene, og så se om det er noe sted dere kan kutte ned på utgiftene. F.eks. flytte til en mindre og billigere leilighet, selge bil(ene), la være å gå ut og spise, droppe ferieturen. Og siden du skal begynne å studere, så må dere gjøre noe med utgiftene deres. Dette må dere gjøre nå, da det tar tid å få nytt sted å bo og få solgt bil(er).
Gjest White Orchid Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 Blir helt deprimert. Er avhengig av bilen (bor på bygda), vi har en latterlig billig og liten leilighet. Vi går ikke ut og spiser ofte, og jeg har ikke kjøpt meg klær på litt under ett år. Dette er slitsomt.
Gjest White Orchid Skrevet 1. juni 2007 #6 Skrevet 1. juni 2007 Avslørte så j*vlig hvem jeg var jeg:) Jaja:) Sånn går det når man er frustrert!
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #7 Skrevet 1. juni 2007 Du må i alle fall sørge for å holde din økonomi unna hans. Ikke påta deg noen lån, ingenting, slik at du også går utfor dersom han gjør det. Mulig du også burde betale din halvdel av husleie, kost og andre fellesutgifter, med andre ord "drite" i hans særutgifter. Fint å skulle hjelpe hverandre, men har du ikke råd så har du ikke råd, særlig når du nå blir student i tillegg.
Rosalie Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 Ja, enten må du utsette studiene til han har fått økonomien på beina elers bør du faktisk bli særboer. Så lenge dere er samboere, og han har såpass store utgifter som han har, blir du automatisk med på å betale ned på hans gamle moro. Men sånn som ståa er i dag, har du faktisk ikke råd til å bli heltidsstudent. For øvrig har jeg bodd på bøgda selv, og det gikk helt fint uten bil. Det er som man gjør det til selv. Og jeg ble veldig sprek, syklet året rundt.
Leo Skrevet 1. juni 2007 #9 Skrevet 1. juni 2007 Huff!!! Jeg vet en del om hva dette handler om og det er ikke morsomt! Som mange andre som befinner seg i en slik situasjon, har dere startet litt i gal ende. Det burde ha vært gått en forhandlingsrunde med inkassoselskapene før det evt. ble tatt opp lån for å dekke gjelden. Å ta opp lån for betjene gjeld fungerer kun når gjelden ikke er så alt for stor eller man kan få gode rentebetingelser/lang nedbetalingstid i banken. Det ble vel dessuten klargjort for ham hva avdragene ville bli da han inngikk avtalen med banken? Jeg mener ikke å være slem, men å overse slike ting er en ganske vanlig "felle" å gå i når man blir desperat nok. Man gjør nesten hva som helst for å få fred noen måneder! Slik jeg ser det nå, finnes det to muligheter. Enten må han og/eller faren forhandle frem en avtale med banken som gjør det mulig å betjene gjelden uten å "sulte i hjel" eller så må han misligholde den og derigjennom kvalifisere seg for en offentlig eller privat gjeldsordning. I sistnevnte tilfelle vil han i utgangspunktet måtte selge alt av verdi (Visse unntak m.h.p. bil og bolig) og leve på et minimum til gjelden er gjort opp. Uansett håper jeg virkelig ikke faren hans har kausjonert for dette lånet! Har heller ikke han penger til å gjøre opp, er det han som da blir sittende i saksen. Når det gjelder deg, så råder jeg deg til å holde din økonomi langt utenfor dette! Du skal ikke verken forsørge ham, låne penger for å redde ham ut av vanskelighetene eller kausjonere for ham! Så lenge dette problemet eksisterer, skal dere ha fullstendig adskilt økonomi. Dere bør f.eks. ikke en gang vurdere å gifte dere. Var jeg deg ville jeg også ha sett ganske grundig på hvordan han har havnet i denne situasjonen. Har den oppstått som en følge av vilt og uhemmet forbruk, eller har det hele en god forklaring? Som du sikkert allerede har forstått, kommer dette til å bli vanvittig vanskelig og du bør være helt sikker på at dette er noe du ønsker for deg selv før du begir deg inn i det. Jeg snakker av erfaring! Vedr. det siste kravet, så er det bare å ringe inkassoselskapet. De skal ha alle saker lagret på personnummer. De store har ofte flere avdelinger og de er ikke alltid helt koordinert, men stort sett er det ikke noe problem å få vite hvor mye gjeld man har... Er du registrert bruker og har lyst, kan du gjerne sende meg en PM. Jeg kommer jo uansett aldri til å få vite hvem du er og ikke er jeg interessert i å finne det ut heller. Etter å ha vært gjennom noe av det samme kan det hende at jeg har ett godt råd eller to. Om ikke annet så kan du i hvert fall få litt forståelse!
Leo Skrevet 1. juni 2007 #10 Skrevet 1. juni 2007 Blir helt deprimert. Er avhengig av bilen (bor på bygda), vi har en latterlig billig og liten leilighet. Vi går ikke ut og spiser ofte, og jeg har ikke kjøpt meg klær på litt under ett år. Dette er slitsomt. Her ble det skrevet en hel del mens jeg skrev mitt innlegg. Jeg vet en hel del om hva du opplever, men jeg har ikke lyst til å dele alle mine erfaringer med "hele verden". På PM er det imidlertid ikke noe problem!
Gjest White Orchid Skrevet 1. juni 2007 #11 Skrevet 1. juni 2007 Fikk du mld min, Leo? Har aldri gjort det før
minienthe Skrevet 1. juni 2007 #13 Skrevet 1. juni 2007 støtter bare de som sier at du bør holde din egen økonomi LANGT utenfor hans, ikke skriv under på noe du ikke vet hva er, ikke lån bort penger du ikke kan tape, ikke kausjoner, ikke bli "samlåner" etc... snakker også av bitter erfaring.
Tusenfryd Skrevet 2. juni 2007 #14 Skrevet 2. juni 2007 Det er så trist når slike ting skjer. Du er ikke den første og ikke den siste. I vårt forbrukssamfunn hvor det stadig kommer fler og flere kort og muligheter og reklamekampanjer som forteller at "jo da, du HAR råd" - og andre forkastelige metoder for å sende folk lukt inn i økonomihelvete - vel - for oss som er eldre enn 22,5 husker det glade 80-tall hvor mange gikk på rævva - så må man snart kredittvurdere kjærester som man alltid sjekker heftelser når man kjøper bruktbil. Du har fått mange gode råd her - lykke til.
minienthe Skrevet 2. juni 2007 #15 Skrevet 2. juni 2007 så må man snart kredittvurdere kjærester som man alltid sjekker heftelser når man kjøper bruktbil. indirekte så gjør man jo ofte det og, det er jo ofte lite tiltrekkende med en mann som lever fra hånd til munn. men det burde absolutt vært en mulighet til å gjøre det ja, så man blir spart for mye drit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå