Gå til innhold

Utro, men for syk til å skilles?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Per_*
Skrevet

Hei, folkens!

Min kone skal snart dø. Det er ikke min vilje, men legene har talt.

Men hun er også en notorisk utro kjeftesmelle av dimensjoner. Det har hun alltid vært.

Nå orker jeg ikke mer av løgnene, hånen og slåingen hennes.

Hun er mindre aktiv enn før, og vil snart bli permanent sengeliggende. Hun er død om max ett år. Burde jeg skille meg snarest, eller være der for kona mi når hun trenger meg mest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun noen gang gjort bittelitt godt for deg? Hva var grunnene til at du sa at du ville bli hos henne i gode og onde dager? Er hun like slem hele tiden fortsatt? Hvordan har hun tatt beskjeden om sykdommen; ønsker hun å gjøre godt den siste delen av livet sitt?

Det er vanskelig for utenforstående å svare på et så vanskelig spørsmål.. Det er så mye som spiller inn..

Gjest Gjest_PER_*
Skrevet

Hun var nok mer pen enn snill, og påtok seg rollen som sjef ganske fort.

Jeg hadde penger. Men enmannsbedriften gikk ned da IT-bobla sprakk. Siden dengang har hun vært ondskapsfull.

Gjest vimselot
Skrevet
Hei, folkens!

Min kone skal snart dø. Det er ikke min vilje, men legene har talt.

Men hun er også en notorisk utro kjeftesmelle av dimensjoner. Det har hun alltid vært.

Nå orker jeg ikke mer av løgnene, hånen og slåingen hennes.

Hun er mindre aktiv enn før, og vil snart bli permanent sengeliggende. Hun er død om max ett år. Burde jeg skille meg snarest, eller være der for kona mi når hun trenger meg mest?

Du burde skilles, for dette takler du ikke. Hvem vil ha en mann som kryper som Gollum?

Gjest El Patron
Skrevet (endret)

--

Endret av El Patron
Skrevet

Du kan jo gjøre begge deler. Skille deg, men likevel stille opp når hun trenger noen, så lenge dere greier å holde en vennskapelig tone.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å hamle opp med en dødsyk person når man ikke har følelser nok for denne lenger.

Men å skille seg? Det er tøft, er målet å sende henne over stupet?

Max et år sier du - hva med å holde ut det ene året da? Du blir ikke skilt i løpet av det året, bare separert.

Jeg har levd med en nær slektning som var dødssyk. Makan til egosentrisk og selvsentrert person skal man lete lenge etter. Men slike tanker er "ikke lov" når noen er dødssyk, og jeg husker den dårlige samvittigheten for det. Likevel, vedkommende var umulig og laget krangler av den minste bagatell. Jeg valgte å sette vedkommende på plass, fortelle at et sted gikk grensen for hva h*n kunne tillate seg og at vi som var rundt også var mennesker og at vi også opp i dette hadde følelser og at vi hadde det tungt. Det ble faktisk respektert.

Når noen man er glad i og har et godt og langt liv sammen med blir syke så har man resurser å ta av ut fra de gode minnene - man kan strekke seg langt for dem pga det. Det er svært vanskelig å gjøre det samme når de gode minnene ikke er der. Jeg vil likevel ikke anbefale deg å skille deg, det virker for hjerterått for meg.

Skrevet

Hun er tvers igjennom ond. Hun er ikke takknemlig for at jeg stiller opp for henne, i alle fall viser hun det ikke. Jeg kom til å søle litt varm te på puta hennes, og hun kallte meg en "hæstkuk".

Vi har aldri hatt noe kjærlighetsforhold. Det var hennes utseende og mine penger som spleiset oss. Nå har ingen av oss de fordelene. Hun sa rett ut at jeg sviktet henne ved å gå konkurs, og at jeg skulle gjort ting annerledes. Det er lett å være etterpåklok, men å insinuere at jeg gjorde det med vilje er bare totalt usakelig. Vi har aldri hatt en god tone siden IT-bobla. Da vi giftet oss spillte hun komedie for å få meg.

Mye galle på en gang, dette. men nå mener jeg at jeg har forsørget henne lenge nok. Hun kan seile sin egen sjø, koke i sitt eget fett og dø ensom.

Gjest Piper
Skrevet

Dere har rett og slett kommet for langt, og bør for begge sin skyld skille dere.

Gjest Gjest
Skrevet
Hun er tvers igjennom ond.

Godt mulig. Men hun er syk. Hva er din unnskyldning? Var ikke mye sympatisk å se i innleggene dine..

Skrevet
Max et år sier du - hva med å holde ut det ene året da? Du blir ikke skilt i løpet av det året, bare separert.

Hvis hun er notorisk utro burde han vel kunne få skilsmisse ved dom, og det er "instant divorce".

Gjest Blondie65
Skrevet
Hvis hun er notorisk utro burde han vel kunne få skilsmisse ved dom, og det er "instant divorce".

Det er det ingenting som heter lenger.

Man kan få "instant" skilsmisse kun hvis man kan bevise at man ikke lever sammen lenger - f.eks. at man har bodd på hver sin adresse.

Gjest Gjest
Skrevet

Det tar to år å få skilsmisse ved domi motsetning til ett år ved vanlig separasjon og skilsmisse!

Dette får en kun når en av partene motsetter seg skilsmisse/separasjon, men partene må likevel bevise å ha bodd fra hverandre i disse to årene før en kan få skilsmisse ved dom.

Gjest Blondie65
Skrevet
Det tar to år å få skilsmisse ved domi motsetning til ett år ved vanlig separasjon og skilsmisse!

Dette får en kun når en av partene motsetter seg skilsmisse/separasjon, men partene må likevel bevise å ha bodd fra hverandre i disse to årene før en kan få skilsmisse ved dom.

Voldsom mye synsing her nå. Har du f.eks. noe dokumentasjon på dette?

Man kan få skilsmisse uten forutgående separasjon dersom man har bodd fra hverandre i en periode på to år.

Hvis den ene part motsetter seg å skrive under på separasjons- eller skilsmissepapirene tar det noen uker lenger å få separasjon eller skilsmisse. Man kan IKKE nekte partneren sin skilsmisse - men man kan la være å skrive under.

http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-005.html

Gjest Gjest
Skrevet

Voldsom mye synsing her nå. Har du f.eks. noe dokumentasjon på dette?

Man kan få skilsmisse uten forutgående separasjon dersom man har bodd fra hverandre i en periode på to år.

Hvis den ene part motsetter seg å skrive under på separasjons- eller skilsmissepapirene tar det noen uker lenger å få separasjon eller skilsmisse. Man kan IKKE nekte partneren sin skilsmisse - men man kan la være å skrive under.

http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-005.html

Og svaret ditt skiller seg fra mitt på hvilken måte???

Du skriver jo nøyaktig det samme som meg, og jeg skjønner ikke helt hvorfor du kaller det synsing...

Separasjon betyr at en bor fra hverandre, og en må ha bodd fra hverandre i to år for å få skilsmisse ved dom.

Skilsmisse ved dom får en kun når den ene parten motsetter seg separasjon/skilsmisse (nekter å underskrive papirene).

Annen dokumentasjon enn at det er selvopplevd har jeg ikke.

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Til TS.

Uff, dette var skikkelig fælt å lese. Noe så unødvendig og noe så trist. Jeg tenker på henne som skal dø bitter og ensom, på deg som må velge om du skal følge henne den siste tiden eller ikke. Slik jeg ser det blir det galt for henne uansett om du blir der eller ikke, om det ikke skjer en forandring. Hva er det egentlig du vil selv? For meg høres det ut som om det du vil er å gå, du vil kanskje ha en bekreftelse på at det er greit slik at det blir lettere for deg å gjøre det?

Jeg tenker litt på det noen over her har skrevet, hva har du mest igjen for den dagen hun er borte, siden det ikke er så lenge til? Kanskje du kan ta en alvorlig prat med henne og si at du er villig til å være der for henne, men at hun må sette pris på at du faktisk er der. At du gir henne den sjangsen?

Om deres forhold er så dårlig at det ikke går å gjøre noe med, om hun fortsetter å være stygg med deg, så er det sikkert ikke bra for noen at du er der. Jeg tror ikke det er godt for et menneske å behandle noen dårlig, hun vet nok selv at hun er stygg, kanskje hun ikke klarer å gjøre noe med det lenger, at det som får henne til å være slik mot deg er gått for langt? Kanskje hun har andre mennesker rundt seg som kan hjelpe å støtte henne, kan det kanskje være bedre for henne?

Endret av Chrizzy
Gjest Blondie65
Skrevet
Og svaret ditt skiller seg fra mitt på hvilken måte???

Du skriver jo nøyaktig det samme som meg, og jeg skjønner ikke helt hvorfor du kaller det synsing...

Separasjon betyr at en bor fra hverandre, og en må ha bodd fra hverandre i to år for å få skilsmisse ved dom.

Skilsmisse ved dom får en kun når den ene parten motsetter seg separasjon/skilsmisse (nekter å underskrive papirene).

Annen dokumentasjon enn at det er selvopplevd har jeg ikke.

Skilsmisse ved dom får man kun dersom man er blitt mishandlet eller ekteskapet er urettmessig inngått. Skilsmisse der en av partene ikke ønsker å signere papirene er ikke skilsmisse ved dom. Begge parter kan kreve skilsmisse uten at den andre er enig. Da får man skilsmissebevilgning etter et visst antall uker - i motsetning til hvis begge signerer - da får man skilsmissebevilgning med en gang. Begge deler utenfor rettsaparatet.

Skrevet (endret)
Det er det ingenting som heter lenger.

Man kan få "instant" skilsmisse kun hvis man kan bevise at man ikke lever sammen lenger - f.eks. at man har bodd på hver sin adresse.

Det er fullt mulig at mine kunnskaper er utdaterte eller feilaktige, men jeg lærte en gang i tiden at man kunne få "skilsmisse ved dom" (ikke det samme som ved separasjon eller samlivsbrudd) dersom den andre parten hadde alvorlig sviktet forutsetningene for ekteskap. Eksempler jeg husker er ved mishandling av ektefelle eller barn, bigami, utroskap, eller langvarig nekting av sex(?).

Som sagt, kan godt være at jeg tar feil eller at forutsetningene har blitt innskjerpet siden den gang.

Endret av Ek_Erilar
Skrevet
Det er fullt mulig at mine kunnskaper er utdaterte eller feilaktige, men jeg lærte en gang i tiden at man kunne få "skilsmisse ved dom" (ikke det samme som ved separasjon eller samlivsbrudd) dersom den andre parten hadde alvorlig sviktet forutsetningene for ekteskap. Eksempler jeg husker er ved mishandling av ektefelle eller barn, bigami, utroskap, eller langvarig nekting av sex(?).

Som sagt, kan godt være at jeg tar feil eller at forutsetningene har blitt innskjerpet siden den gang.

Disse reglene ble endret for noen år siden. Utroskap, langvaring nekting av sex etc. er IKKE grunnlag for å få skilsmisse ved dom.

Les de offisielle reglene her:

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv....html?id=232059

De eneste situasjonene som kan gi grunnlag for direkte skilsmisse ved dom er bigami, ekteskap mellom nære slektninger eller dersom den ene ektefellen har utsatt den andre ektefellen eller barna for mishandling og/eller trusler om å drepe dem.

De andre grunnlagene for skilsmisse er om man har vært offisielt registrert som separert i 1 år (man må da ha fått innvilget separasjon av Fylkesmannen). Alternativt kan man få direkte skilsmisse dersom man har bodd fra hverandre i minst 2 år (man må ha vært registrert på ulike adresser i Folkeregisteret).

Dersom den ene ektefellen motsetter seg skilsmisse eller separasjon så vil det kun utsette bevillingen noen måneder. Begge ektefellene har krav på skilsmisse / separasjon hvis h*n ønsker det. Dersom søknaden ikke er signert av begge så vil Fylkesmannen sende brev til den andre og høre om vedkommende samtykker eller ikke. De vente i opptil 3 måneder på svar før de går videre med saken og forkynner vedtak uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...