Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Neste år er siste året jeg kan spare i BSU med skattefradrag, og fordi jeg begynte sparingen sent har jeg ikke mer enn drøye 60 000 innestående nå. Ergo vil jeg med neste års 15 000 i sparing, ikke overstige 100 000 kroners grensa. Har jeg da mulighet til å spare mer i BSU i år (men selvsagt uten skattelette på alt over 15 000)? Grunnen til at jeg spør er at renta på BSU kontoen er 4.75 mens kapitalkonto er 3.5, altså lønner det seg for meg å spare mer i BSU om mulig. Noen som vet om dette går an? Banken stengt for helga, så jeg får ikke spurt rådgiver akkurat nå.
Gjest Gjest_Therese_* Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 Du kan spare mer på kontoen, men du får ikke fradrag for det.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #3 Skrevet 1. juni 2007 Men jeg får de samme gunstige rentene på alt jeg sparer?
Gjest Elastica Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 Men jeg får de samme gunstige rentene på alt jeg sparer? Tidligere var det hvertfall slik at man kunne spare mer enn maksbeløpet på bsu-konto, men da uten skattefradrag. Jeg vet ikke helt hvordan dette er nå, men jeg har en følelse av at bankene endret på dette da de skjønte at folk ønsket å spare fordi renta var så god...
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 jeg overførte "litt" for mye en gang, og da fikk ble bare pengene som var over beløpet ført tilbake på kontoen det kom fra noen dager senere. Så jeg kunne ikke spare mer enn 15.000 pr år.
Badlands Skrevet 2. juni 2007 #6 Skrevet 2. juni 2007 Første året eg sparte i BSU skjønte eg ikkje heilt det med skattefradraget og maxgrensa på 100 000 totalt, og smeisa inn 45 000 på kontoen med ein gong. Det gjekk heilt fint, og eg fekk høgare rente enn eg ville fått elles, men det førte jo til at kontoen vart fylt opp fortare enn den skulle ha blitt, så eg angra meg i ettertid.
Gjest Elastica Skrevet 2. juni 2007 #7 Skrevet 2. juni 2007 (endret) Første året eg sparte i BSU skjønte eg ikkje heilt det med skattefradraget og maxgrensa på 100 000 totalt, og smeisa inn 45 000 på kontoen med ein gong. Det gjekk heilt fint, og eg fekk høgare rente enn eg ville fått elles, men det førte jo til at kontoen vart fylt opp fortare enn den skulle ha blitt, så eg angra meg i ettertid. Dumt, da gikk du rett og slett glipp av 6000 gratiskroner. Endret 2. juni 2007 av Elastica
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå