Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du får en hel kylling (uten skinn), hva lager du?

Jeg trenger litt hjelp, null fantasi nå... ;)

Gjest Gjest_pulverheksa_*
Skrevet

Jeg lager fylt kylling, med epler, rødløk og rosiner.

Det er en skikkelig feelgood rett, bruker å servere med en frisk couscous salat eller onvsbakte tomater og ris.

Eller bare deler den i mindre biter og har over litt olje, sitronsaft, persille og hvitløk, og steker i ovnen, og serverer med fylte sjampinjonger (Sjampingjong, med merian, finhakket løk og smør eller olje salt ogpepper)

Ris eller ovnspotetbåter

Skrevet

Jeg lager kyllingsuppe! Ihvertfall på en regnværsdag som denne... :forvirret:

Skrevet

Siden du presiserer at kyllingen er uten skinn, ville jeg faktisk partert den og laget coq au vin, frikassé e.l, fordi skinnet er helt vesentlig for smak og saftighet når man steker kylling.

Hvis du likevel ønsker å helsteke den, kan det kanskje være en løsning å pakke den inn i bacon, og gjerne også fylle den først med feks en halv sitron pluss hvitløk og urter?

Skrevet
Siden du presiserer at kyllingen er uten skinn, ville jeg faktisk partert den og laget coq au vin, frikassé e.l, fordi skinnet er helt vesentlig for smak og saftighet når man steker kylling.

Nemlig :)

Jeh kom ikke lenger enn å tenke helstekt -som man gjør med kalkun, men det var det med skinnet...

Har du en god oppskrift på coq au vin?

Siden til opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt var ikke i mine tanker engang, flott! :)

Vil gjerne ha fler oppskrifter/idèer, jeg har to (digre; rundt 2kg) kyllinger :)

Skrevet
Har du en god oppskrift på coq au vin?

Nei, dessverre ingen velprøvd favoritt, men dumpet tilfeldigvis over en oppskrift på Apéritif i dag:

http://www.aperitif.no/?id=105302

Jeg pleier også å flambere i cognac, men dropper tomatpuré. Og så er det godt med hjemmelaget potetmos til, evt en salat av grønne salatblader.

Ellers kan du jo feks lage curry, og der har jeg en super oppskrift å anbefale:

http://countingsheep.typepad.com/amuse_bou...cken_korma.html

Oppskriften angir at du skal bruke benfrie kyllinglår - jeg laget curryen med stykker med bein, og det fungerte utmerket. Og lag gjerne mer saus enn det som står. :sikle:

Skrevet

Kinamat! Så da ville jeg lagd kyllingwok.

Med brokkoli, paprika, babymais og litt løk.

Lagd saus av soyasaus/østersaus/ litt vann/ litt sukker og litt krydder.

Nam nam :spise:

Skrevet
Jeg lager fylt kylling, med epler, rødløk og rosiner.

Det er en skikkelig feelgood rett, bruker å servere med en frisk couscous salat eller onvsbakte tomater og ris.

mmm, litt mer info om denne? Temperatur, hvor lenge i ovnen, hvor mye fyll etc?

Skrevet
mmm, litt mer info om denne? Temperatur, hvor lenge i ovnen, hvor mye fyll etc?

Jeg har en oppskrift á la denne hentet fra Artoftaste.no:

HELSTEKT FYLT KYLLING SERVERT MED APPELSIN OG COUSCOUS

(4 pers)

1 fersk kylling (beregn 300-350 g per pers)

Fyll:

1 stk løk

2 stk eple

1 dl rosiner

smeltet smør

2 ts salt

pepper

Couscous:

300 g couscous

3 dl vann

1 ss olje

0,50 stk slangeagurk

1 stk rødløk

2 stk vårløk

Dressing:

6 ss olivenolje

2 ss vineddik eller sitronsaft

2 fd hvitløk

1 ts sukker

0,50 ts salt

0,20 ts pepper

2 ss mynte

2 ss persille

Appelsin- og chilisalat:

3 stk appelsin

chili

(pinjekjerner eller gresskarkjerner)

Fremgangsmåte:

Skyll kyllingen godt innvendig og tørk godt. Rens og skjær løk og epler i båter, bland sammen med rosiner og fyll i kyllingen. Bind bena samen med litt bomullstråd. Pensle kyllingen med smeltet smør tilsatt salt og pepper.

Legg kyllingen på rist over langpanne og stek i varm stekeovn, 160 ºC i ca 1 3/4 time.

Prøv om kyllingen er ferdig stekt ved å stikke en liten spiss kniv inn ved lårfestet. Kjøttsaften som kommer ut skal være klar.

La kyllingen hvile i 15-20 min før den skjæres opp.

Server med coucous og appelsinsalat.

Couscous:

Kok opp vann. Hell vannet over couscous og la den stå og trekke i 7-8 min. Skjær grønnsakene i terninger.

Bland sammen ingrediensene til dressingen og tilsett finhakket mynte og persille. Bland couscous og grønnsaker med dressingen og la salaten stå og trekke en times tid før servering.

Appelsin- og chilisalat:

Skjær ut fileter av appelsin. Finhakk rød chili og dryss over appelsinene. Tilsett ev ristede (stekt uten smør) pinjekerner eller gresskarkjerner.

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette skal prøves. Det er sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...