Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #41 Skrevet 7. juni 2007 Kunne aldri falle meg inn å nekte noen av våre nieser og nevøer å komme på en slik dag, for de er da virkelig en del av den nærmeste familien. Det er forskjell på søskenbarn og på nieser og nevøer, og klarer man ikke å forstå det så vet man kanskje ikke hva nærmeste familie er. Men brudeparet velger selv hva de ønsker, men jeg kunne faktisk blitt så skuffet at jeg hadde valgt å takke nei til å komme på grunn av noe slikt. Det er min rett som gjest å velge om jeg vil komme eller ikke. Hadde ikke mitt barn vært så viktig for mine søsken, så ville de faktisk ikke vært så viktige for meg heller at jeg ville valgt å komme. Og det unnskylder det ikke at mitt barn ahdde vært det eneste barnet, for for meg er et bryllup en dag man feirer sammen med nærmeste familie. Og velger man da å velge bort en niese eller en nevø, da har man i mine øyne valgt vekk en av de nærmeste. Det er ikke dermed sagt at mine barn er "verdens navle", men at de ikke skal bli eksludert fra et bryllup bare fordi de ikke er gammel nok i brudeparets øyne. Og jeg hadde fint klart å skaffet barnevakt til barna, men det hadde vært kos om barna kunne vært med i noen timer. Men som sagt gjør brudeparet som de vil Men nå er det jo slik at bryllup er en voksen fest, ikke en "familie" begivenhet på lik linje med barnedåp, julesleskap også videre. Så hvis du ikke vil komme dersom dine søsken vil legge opp til en familie dag i stede for et voksen bryllup slik de ønsker seg, så synes jeg virkleig at du ser på deg selv/dine barn som "verdens navle". Barn passer faktisk ikke inn over alt og det må taes hensyn til at barn er tilstede f.eks i et bryllup, og det er helt og holdent opp til BRUDEPARET om de vil legge opp til et selskap som passer for barn eller en bryllupsfest!
Gjest Piper Skrevet 7. juni 2007 #42 Skrevet 7. juni 2007 (endret) Men nå er det jo slik at bryllup er en voksen fest, ikke en "familie" begivenhet på lik linje med barnedåp, julesleskap også videre. Så hvis du ikke vil komme dersom dine søsken vil legge opp til en familie dag i stede for et voksen bryllup slik de ønsker seg, så synes jeg virkleig at du ser på deg selv/dine barn som "verdens navle". Barn passer faktisk ikke inn over alt og det må taes hensyn til at barn er tilstede f.eks i et bryllup, og det er helt og holdent opp til BRUDEPARET om de vil legge opp til et selskap som passer for barn eller en bryllupsfest! Og i mine øyne er et bryllup en familiebegiveht, så da har du og jeg to forskjellige syn på dette. Og heldigvis ser mine søsken det på samme måte, siden nieser og nevøer har vært invitert i bryllup. På lik linje som de var invitert på vår store dag. Kunne aldri falle meg inn å ikke invitere en så nær familiemedlem, da hadde jeg heller valgt bort en tante jeg ikke hadde hatt kontakt med på en stund. Og siden du nå snakker om at bryllup ikke er en "familiebegivenhet", hvorfor må alle tanter, onkler osv inviteres; selv de enkelte ikke har hatt kontakt med på 10 år? Og barn passer inn på slike tilstelninger, det er bare enkelte som ikke ønsker å ha barn tilstede, for hjelpe meg om disse barna skulle lage en eller annen lyd og forstyrre en tale eller noe annet. Nei, vi får bare være enig i å være uenig, men jeg forstår godt moren til barnet, at hun er skuffet fordi barnet ikke er invitert. Endret 7. juni 2007 av Piper
Malama Skrevet 7. juni 2007 #43 Skrevet 7. juni 2007 tja, når mange sier at de ikke synes barn hører hjemme i et bryllup, handler det ikke bare om at de kunne finne på å lage en lyd, men det faktum at de har en bryllupsFEST, der folk drikker alkohol, og enkelte mennesker mener nemig at små barn og fulle voksne ikke egentlig hører sammen... Og noen bryllupsfester er "rolige" i den sammenheng, med mye barn, voksne som ikke drikker så mye, etc, mens andre er reale fester der det drikkes såpass mye at mange ikke føler barn hører hjemme på dette.
*Emma* Skrevet 7. juni 2007 #44 Skrevet 7. juni 2007 hva er galt å ha barna dær,jeg er jo glad i dem.Jeg er jo brud og tante Det er ikke noe galt m å ha barn der - vi hadde selv fåre egne barn i vårt bryllup (det var det som føltes naturlig...at de var en del av begivenheten. Det var jo VI som giftet oss, ikke jeg og mannen...sa min eldste.) Men når jeg blir bedt som gjest til andre syns jeg faktik det er deilig å få en kveld m mannen uten barna - hvor vi bare kan kose oss....derfor syns jeg det er helt greit at jeg blir bedt uten min 2 åring feks...
Majabeth Skrevet 7. juni 2007 #45 Skrevet 7. juni 2007 Her er det jo snakk om 2 forskjellige måter å feire et bryllup på. Den ene er i de familiene hvor et bryllup er en familiebegivenhet, og der er smått og stort i familien invitert. Da tas det med at ungene kan bråke litt, man har ikke (så mye) alkohol etc...med de ulempene/ fordelene det kan ha. Eller man kan ha bryllupet som en voksenfest- kort og greit. Men det jeg mener er at det er brudeparet som setter føringen her, hvilken fest er det de vil ha? Selvfølgelig; er det flere enn brudeparet som betaler hele greia mener jeg at det ikke bare er brudeparet som skal bestemme alt. Men det igjen er en helt annen diskusjon. Det var nå min mening da...Vi skal ha en familiefest, så vi har invitert par med barn. Så får de heller bestemme selv om de tar med avkommet eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #46 Skrevet 7. juni 2007 Og i mine øyne er et bryllup en familiebegiveht, så da har du og jeg to forskjellige syn på dette. Og heldigvis ser mine søsken det på samme måte, siden nieser og nevøer har vært invitert i bryllup. På lik linje som de var invitert på vår store dag. Kunne aldri falle meg inn å ikke invitere en så nær familiemedlem, da hadde jeg heller valgt bort en tante jeg ikke hadde hatt kontakt med på en stund. Og siden du nå snakker om at bryllup ikke er en "familiebegivenhet", hvorfor må alle tanter, onkler osv inviteres; selv de enkelte ikke har hatt kontakt med på 10 år? Og barn passer inn på slike tilstelninger, det er bare enkelte som ikke ønsker å ha barn tilstede, for hjelpe meg om disse barna skulle lage en eller annen lyd og forstyrre en tale eller noe annet. Nei, vi får bare være enig i å være uenig, men jeg forstår godt moren til barnet, at hun er skuffet fordi barnet ikke er invitert. Poenget er at det er opptil brudeparet hvilke feiring de vil ha. Og det er forskjell på familieselskap/familiefest. Barn og alkohol passer ikke sammen, jeg ville aldri ha tatt med barna mine til en fest hvor enkelte drikker litt mye.
Gjest Piper Skrevet 7. juni 2007 #47 Skrevet 7. juni 2007 Poenget er at det er opptil brudeparet hvilke feiring de vil ha. Og det er forskjell på familieselskap/familiefest. Barn og alkohol passer ikke sammen, jeg ville aldri ha tatt med barna mine til en fest hvor enkelte drikker litt mye. Og jeg regner med at en 1 åring IKKE blir så lenge, at festingen blir et problem for dette barnet. Og barn har IKKE vondt av å se at noen drikker litt vin til maten
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #48 Skrevet 7. juni 2007 Og jeg regner med at en 1 åring IKKE blir så lenge, at festingen blir et problem for dette barnet. Og barn har IKKE vondt av å se at noen drikker litt vin til maten Det er fortsatt BRUDEPARET og IKKE DU som bestemmer om de vil har barn tilstede i sitt bryllup. Og dersom barnet skal hjem så går jeg utifra at foreldrene også drar hjem rett etter mat, ikke akkurat vanlig folkeskikk det heller!
kathrine79 Skrevet 7. juni 2007 #49 Skrevet 7. juni 2007 Det er litt pussig, men jeg synes ikke at noen kan være så strålende fornøyd og glad som en ett- eller to-åring. Også ved et middagsbord. (Men jeg forstår jo hvordan noen barn aldri lærer seg å spise på restaurant hvis de aldri får muligheten til å lære hvordan man oppfører seg ute..) Er bryllup er vel ikke rett anledning for barn å lære hvordan man oppfører seg ute
venus* Skrevet 7. juni 2007 #50 Skrevet 7. juni 2007 Er bryllup er vel ikke rett anledning for barn å lære hvordan man oppfører seg ute Poenget mitt var nok heller at noen barn allerede vet hvordan man oppfører seg ute, fordi de er vant til det. Dette er ikke rettet til deg, men av og til får jeg inntrykket av at gjester blir invitert til bryllup for å være beundrende statister. Gud forby om de skulle ha meninger om hvordan ting burde skje..
kathrine79 Skrevet 7. juni 2007 #51 Skrevet 7. juni 2007 Poenget mitt var nok heller at noen barn allerede vet hvordan man oppfører seg ute, fordi de er vant til det. Dette er ikke rettet til deg, men av og til får jeg inntrykket av at gjester blir invitert til bryllup for å være beundrende statister. Gud forby om de skulle ha meninger om hvordan ting burde skje.. Jeg håper da virkelig ikke våre gjester sitter med den oppfatningen Har ikke ettåringer nettopp lært seg å spise selv?
Malama Skrevet 7. juni 2007 #52 Skrevet 7. juni 2007 Tja, de barna rundt ett år som vi inviterer blir antakelig til foreldrene går hjem... De kan legges for å sove i et annet rom/en annen etasje, men... de blir der nok like lenge som foreldrene. Nettopp fordi dette er tilreisende par med små barn, de har ingen barnevakt i nærheten. Disse barna er dog så små at de neppe har noe problem med at andre drikker, derimot er det jo f.eks 7 barn fra 6 til 12 år som nok kan reagere på fulle mennesker? Og en liten gjeng tenåringer som jeg helst ser ikke får drikke (de er altså under 18) Tenåringene antar jeg uten problemer blir, og barna... vet ikke, noen av dem har barnevakter i nærheten, andre har ikke. Jeg har selv vært i flere bryllup da jeg var 12-14 år gammel, og vi storkoste oss, for dette var sånne brylluper med mye barn, familiefeiring, ikke veldig fest. Men jeg vet om andre brylluper der det ikke ville vært koselig å ha barn ja. Det avhenger av hva slags feiring brudeparet legger opp til, og derfor mener jeg at det må være opp til brudeparet om de ønsker å invitere barn eller ei, basert på bl.a dette, ikke bare "at de kan finne på å lage lyd". Babyer som er så små at den anses som "naturlig vedheng" er somregel ikke noe problem i denne sammenhengen, de er for små til å egentlig oppfatte så mye av at "onkel er rar" fordi han drikker...
Malama Skrevet 7. juni 2007 #53 Skrevet 7. juni 2007 Jeg håper da virkelig ikke våre gjester sitter med den oppfatningen Har ikke ettåringer nettopp lært seg å spise selv? HAR ettåringer lært å spise selv? SPISER de "voksenmiddag"? (altså f.eks oksesteik, med godt med krydder og smakfulle sauser?) Minner meg på at jeg må undersøke med småbarnsmødrene hvem av barna som heller vil ha pølser...
Arkana Skrevet 7. juni 2007 #54 Skrevet 7. juni 2007 Kunne aldri falle meg inn å ikke invitere en så nær familiemedlem, da hadde jeg heller valgt bort en tante jeg ikke hadde hatt kontakt med på en stund. Og hva da med oss som ikke inviterer fjerne tanter og kusiner, men kun foreldre og søsken og likevel velger å ekskludere de to eneste barna (nevø og niese) som hadde vært aktuelle å ha med? Jeg bryr meg fint lite om hva min samboers storebror og kone synes om det valget. Barna deres er ikke invitert og det vet de, og det hindrer dem heldigvis ikke fra å dele denne dagen med oss.
Gjest MinnieMus Skrevet 7. juni 2007 #55 Skrevet 7. juni 2007 Og i mine øyne er et bryllup en familiebegiveht, så da har du og jeg to forskjellige syn på dette. Og heldigvis ser mine søsken det på samme måte, siden nieser og nevøer har vært invitert i bryllup. På lik linje som de var invitert på vår store dag. Kunne aldri falle meg inn å ikke invitere en så nær familiemedlem, da hadde jeg heller valgt bort en tante jeg ikke hadde hatt kontakt med på en stund. Og siden du nå snakker om at bryllup ikke er en "familiebegivenhet", hvorfor må alle tanter, onkler osv inviteres; selv de enkelte ikke har hatt kontakt med på 10 år? Og barn passer inn på slike tilstelninger, det er bare enkelte som ikke ønsker å ha barn tilstede, for hjelpe meg om disse barna skulle lage en eller annen lyd og forstyrre en tale eller noe annet. Nei, vi får bare være enig i å være uenig, men jeg forstår godt moren til barnet, at hun er skuffet fordi barnet ikke er invitert. Jeg forstår at de som har stor familie med barn i alle aldre, og kanskje er spredt over forskjellige deler av landet, ser på et bryllup som en slags familiegjenforening og en familiefest. Jeg har en relativt liten familie som alle bor innen 1,5 times kjøreavstand og vi ser hverandre ofte i hverdagen. Langt over halvparten av gjestene våre er venner. Derfor er dette en voksenfest og ikke en familiefest. Så lenge det bare er dette ene barnet ser jeg det som helt unaturlig å invitere han.
Gjest Piper Skrevet 7. juni 2007 #56 Skrevet 7. juni 2007 Og hva da med oss som ikke inviterer fjerne tanter og kusiner, men kun foreldre og søsken og likevel velger å ekskludere de to eneste barna (nevø og niese) som hadde vært aktuelle å ha med? Jeg bryr meg fint lite om hva min samboers storebror og kone synes om det valget. Barna deres er ikke invitert og det vet de, og det hindrer dem heldigvis ikke fra å dele denne dagen med oss. For min del må dere gjøre som dere vil, men jeg hadde ikke tatt et slikt valg.
Gjest Piper Skrevet 7. juni 2007 #57 Skrevet 7. juni 2007 Jeg forstår at de som har stor familie med barn i alle aldre, og kanskje er spredt over forskjellige deler av landet, ser på et bryllup som en slags familiegjenforening og en familiefest. Jeg har en relativt liten familie som alle bor innen 1,5 times kjøreavstand og vi ser hverandre ofte i hverdagen. Langt over halvparten av gjestene våre er venner. Derfor er dette en voksenfest og ikke en familiefest. Så lenge det bare er dette ene barnet ser jeg det som helt unaturlig å invitere han. og jeg ser det slik at siden dette er det eneste barnet som er nær familie, ville jeg invitert det barnet. Vi får bare være enig i at vi er uenig, for vi kommer aldri til å bli enig på dette område.
Kykkelikokos Skrevet 7. juni 2007 #58 Skrevet 7. juni 2007 Jeg synes faktisk det er mer naturlig å invitere barnet når det bare er ét det er snakk om, enn hvis det var mange. Er det mange, så blir det lett veldig mange ekstra som må inviteres. Barn i så nær familie faller naturlig for meg å invitere. Utover dette har vi invitert datteren til kusinen min, etter at vi avtalte det med henne. Vi forhørte oss først med henne hva hun ønsket (de har tre døtre, men tar med bare den eldste). På den måten var vi sikre på at vi ikke inviterte noen av jentene, og så følte de voksne at de MÅTTE ta med seg barna fordi det kom til å bli ramaskrik hvis de var invitert men ikke fikk lov til å være med. Samtidig ville vi også ha navnet hennes på invitasjonen hvis hun skulle være med, fordi det ville være stas for henne å bli invitert. De reiser fra Bergen til Østlandet, så det var helt opp til foreldrene å bestemme.. For dem ville det kanskje vært veldig deilig å reise bare de to, men samtidig så er det også godt for eldstejenta å få være alene med mamma og pappa tror jeg. Vi gleder oss alle mann, både store og små.
Gjest MinnieMus Skrevet 7. juni 2007 #59 Skrevet 7. juni 2007 og jeg ser det slik at siden dette er det eneste barnet som er nær familie, ville jeg invitert det barnet. Vi får bare være enig i at vi er uenig, for vi kommer aldri til å bli enig på dette område. Helt greit for meg at du ser annerledes på det. Dette var for øvrig en avsporing, det jeg lurte på var gode grunner for hvorfor et så lite barn skulle dras med i et bryllup. Syns ikke det at barnet er familie er en grunn for at et aktivt barn skal måtte være med 60 voksne under en 3 timer lang middag for å bli kjørt hjem når vi går fra bordet og han faktisk kunne hatt glede av å være der med familien sin. Men da er det allerede leeeenge etter sengetid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå