Gå til innhold

Invitere barn?

Fremhevede innlegg

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg trodde et bryllup var brudeparets dag og ikke barnas dag :overrasket:

Og mener at det er en utstrakt misforståelse at det er fritt frem for å egotrippe fordi man gifter seg. Betyr ikke gjestenes gleder noe, så bør man la være å invitere dem, eller spesifikt nevne i invitasjonen at dagen "deles" utelukkende på brudeparets premisser.

En ettåring overtar ikke bryllupet om h*n får være med, og det sårer nær familie at h*n er ekskludert.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Og mener at det er en utstrakt misforståelse at det er fritt frem for å egotrippe fordi man gifter seg. Betyr ikke gjestenes gleder noe, så bør man la være å invitere dem, eller spesifikt nevne i invitasjonen at dagen "deles" utelukkende på brudeparets premisser.

En ettåring overtar ikke bryllupet om h*n får være med, og det sårer nær familie at h*n er ekskludert.

Så små barn har vel leggetid i 7-8 tiden, og har det mye bedre hos en barnevakt. Der slipper de å måtte sitte til bords i flere timer.

Jeg ville i hvert fall ikke tatt med barna mine på en fest.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Så små barn har vel leggetid i 7-8 tiden, og har det mye bedre hos en barnevakt. Der slipper de å måtte sitte til bords i flere timer.

Jeg ville i hvert fall ikke tatt med barna mine på en fest.

Ingen tvinger foreldre til å takke ja til invitasjon på vegne av ettåringene sine. Mor i dette tilfellet ønsket at barnet skulle være velkomment som en del av familien. Da greier hun sikkert også å organisere legging for barnet i passelig tid, og det barnet ellers måtte ha behov for så lenge det skulle være med.

Gjest Gjest
Skrevet

Brudeparet betaler faktisk fort 100 000 kr for dagen for å invitere alle slik at ingen blir såret, så de har full rett til å legge opp dagen slik DE vil og ikke kun etter gjestenes ønsker.

Ettåringer er ikke akkurat lydløse så det er helt fair å ikke ville ha h*n der, og ikke minst når ingen andre barn er invitert.

Synes småbarns foreldre er en smule selvsentrete, det er ikke deres dag, ikke deres fest, ikke de som har spart lenge for å kunne invitere alle til fest.

Skrevet

Litt merkelig å kalle det en misforståelse. Jeg forstår at småbarnsforeldre setter sine barn i sentrum, men de må også forstå at alle andre ikke setter andres barn i sentrum i enhver anledning.

Jeg syns det er snakk om å respektere andre, dette er ikke egoisme.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Brudeparet betaler faktisk fort 100 000 kr for dagen for å invitere alle slik at ingen blir såret, så de har full rett til å legge opp dagen slik DE vil og ikke kun etter gjestenes ønsker.

Ettåringer er ikke akkurat lydløse så det er helt fair å ikke ville ha h*n der, og ikke minst når ingen andre barn er invitert.

Synes småbarns foreldre er en smule selvsentrete, det er ikke deres dag, ikke deres fest, ikke de som har spart lenge for å kunne invitere alle til fest.

Dette gjelder bror, svigerinne og niese eller nevø av den som gifter seg, ikke perifere bekjente. De legger gjerne ut mer penger for gave til paret, enn paret legger ut i kuvertpris for deres middag.

I et bryllupsbudsjett på 100 000, kan ofte 10-15000 være penger til f.eks brudens drøm om prinsesseantrekket, gjerne også mer. Hva korsettet til bruden koster, kommer meg ikke til gode som gjest. Likevel forventes det at gjester som inviteres til kaffe klokken 22 er takknemlige for å ta del i den store dagen, og for å bli "spandert" en stor fest på. Det er meget dyr "gratis" kaffe og kaker...

Hvis man skal ta det økonomiske aspektet her ;)

Gjest =tentacle=
Skrevet
Litt merkelig å kalle det en misforståelse. Jeg forstår at småbarnsforeldre setter sine barn i sentrum, men de må også forstå at alle andre ikke setter andres barn i sentrum i enhver anledning.

Jeg syns det er snakk om å respektere andre, dette er ikke egoisme.

Det er ikke snakk om at barnet blir satt i sentrum, kun at det får sin plass i periferien rundt paret og feiringen, i stedet for å bli satt bort til barnevakt.

Skrevet
Det er ikke snakk om at barnet blir satt i sentrum, kun at det får sin plass i periferien rundt paret og feiringen, i stedet for å bli satt bort til barnevakt.

Men barnet er jo ikke invitert som gjest, og heller ikke velkomment. Noe foreldre bør respektere.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Men barnet er jo ikke invitert som gjest, og heller ikke velkomment. Noe foreldre bør respektere.

Selvfølgelig må de respektere at de ikke får lov til å ta med barnet. Men de har ingen plikt til å synes at brudeparet er godt vertskap uavhengig av hvilke valg de gjør, og det er kun det jeg gir uttrykk for.

Skrevet

Vi skal ha to barn,som jeg er tante til.Gutten er 7 år og jenta er 13 år. :bryllup:

Gjest Gjest
Skrevet

Endelig helt ENIG med Wadjet!

Skrevet

Jeg skjønner ikke at de vil ha barnet med seg heller jeg da (med mindre dte er pga mangel på barnevakt.) Som småbarnsforeldre å kunne gå ut en kveld (selvom det er noen andres bryllup) og bare være kjærester er jo bare så deilig. Vi blir bedt i bryllupp neste sommer og jeg har sagt fra (nær familie) at det er HELT gereit om de inviterer oss uten barn - selvom det er langt unna og vi må overnatte borte.

Skrevet
Jeg skjønner ikke at de vil ha barnet med seg heller jeg da (med mindre dte er pga mangel på barnevakt.) Som småbarnsforeldre å kunne gå ut en kveld (selvom det er noen andres bryllup) og bare være kjærester er jo bare så deilig. Vi blir bedt i bryllupp neste sommer og jeg har sagt fra (nær familie) at det er HELT gereit om de inviterer oss uten barn - selvom det er langt unna og vi må overnatte borte.

hva er galt å ha barna dær,jeg er jo glad i dem.Jeg er jo brud og tante :sjenert::forvirra:

Skrevet

Bruden vs. nybakt mor? Da snakker vi om battle of the year mellom narsisisster ;)

Mer seriøst, dette kommer vel an på hva som er vanlig i familien. I min familie ville det vært helt merkelig å ikke invitere barn. Og disse nye familiemedlemmene får masse oppmerksomhet. Tror alle, barna inkludert, synes det er koselig.

Skrevet
hva er galt å ha barna dær,jeg er jo glad i dem.Jeg er jo brud og tante :sjenert::forvirra:

Ikke noe galt med å ha barna der om du vil det.

Men heller ikke noe galt at andre IKKE ønsker det.

Skrevet

inviterer dere alltid barn til venner og familie når dere har fest? dette er en fest IKKE en familiebegivenhet! Skjønner ikke hva ett-to åringer har ved middagsbordet å gjøre... Ikke spiser de maten, ikke koser de seg ved bordet heller...! Jeg hadde vært lykkelig hvis jeg fikk en kveld fri med mann! Dersom folk er invitert langveisfra og ikke har mulighet for å ordne barnevakt er det en selvfølge at barna enten er med på festen eller at brudeparet ordner med en trygg barnevakt som foreldrene kan stole og som holder barna i nærheten...!

eldre barn er noe helt annet

Gjest Piper
Skrevet

Kunne aldri falle meg inn å nekte noen av våre nieser og nevøer å komme på en slik dag, for de er da virkelig en del av den nærmeste familien.

Det er forskjell på søskenbarn og på nieser og nevøer, og klarer man ikke å forstå det så vet man kanskje ikke hva nærmeste familie er.

Men brudeparet velger selv hva de ønsker, men jeg kunne faktisk blitt så skuffet at jeg hadde valgt å takke nei til å komme på grunn av noe slikt. Det er min rett som gjest å velge om jeg vil komme eller ikke. Hadde ikke mitt barn vært så viktig for mine søsken, så ville de faktisk ikke vært så viktige for meg heller at jeg ville valgt å komme. Og det unnskylder det ikke at mitt barn ahdde vært det eneste barnet, for for meg er et bryllup en dag man feirer sammen med nærmeste familie. Og velger man da å velge bort en niese eller en nevø, da har man i mine øyne valgt vekk en av de nærmeste.

Det er ikke dermed sagt at mine barn er "verdens navle", men at de ikke skal bli eksludert fra et bryllup bare fordi de ikke er gammel nok i brudeparets øyne. Og jeg hadde fint klart å skaffet barnevakt til barna, men det hadde vært kos om barna kunne vært med i noen timer.

Men som sagt gjør brudeparet som de vil

Gjest Piper
Skrevet
inviterer dere alltid barn til venner og familie når dere har fest? dette er en fest IKKE en familiebegivenhet! Skjønner ikke hva ett-to åringer har ved middagsbordet å gjøre... Ikke spiser de maten, ikke koser de seg ved bordet heller...! Jeg hadde vært lykkelig hvis jeg fikk en kveld fri med mann! Dersom folk er invitert langveisfra og ikke har mulighet for å ordne barnevakt er det en selvfølge at barna enten er med på festen eller at brudeparet ordner med en trygg barnevakt som foreldrene kan stole og som holder barna i nærheten...!

Hvorfor må brudeparet invitere alle tanter, onkler, søskebarn osv, om dette ikke er en familiebegivenhet?

Skrevet

I min familie så blir som regel barn invitert til fester ja.. Personlig er jeg også veldig uenig i at et bryllup med påfølgende fest ikke er en familiebegivenhet.

Det er litt pussig, men jeg synes ikke at noen kan være så strålende fornøyd og glad som en ett- eller to-åring. Også ved et middagsbord. (Men jeg forstår jo hvordan noen barn aldri lærer seg å spise på restaurant hvis de aldri får muligheten til å lære hvordan man oppfører seg ute..)

Skrevet
Ikke noe galt med å ha barna der om du vil det.

Men heller ikke noe galt at andre IKKE ønsker det.

Det er jo sant :sol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...