Gjest MinnieMus Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 I vår familie er det kun et barn på 1 år utenom søskenbarn, men de er ikke invitert i bryllupet vårt. Det er broren min sitt barn. Jeg er av den oppfatning at en ettåring ikke har noe glede av å være med, og ikke en gang vil huske at han var der. Et bryllup er en fest med lang middag, taler og alkohol - ikke særlig tilpasset barn etter min oppfatning. Eneste argument for som jeg kan komme på er at foreldrene vil "vise frem" barnet sitt, og det skjønner jeg forsåvidt. Ser dere andre grunner til at en ettåring skal være med?
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 I vår familie er det kun et barn på 1 år utenom søskenbarn, men de er ikke invitert i bryllupet vårt. Det er broren min sitt barn. Jeg er av den oppfatning at en ettåring ikke har noe glede av å være med, og ikke en gang vil huske at han var der. Et bryllup er en fest med lang middag, taler og alkohol - ikke særlig tilpasset barn etter min oppfatning. Eneste argument for som jeg kan komme på er at foreldrene vil "vise frem" barnet sitt, og det skjønner jeg forsåvidt. Ser dere andre grunner til at en ettåring skal være med? Vi ser ingen arugmenter for å ha barn i bryllup og invitere dem ikke.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #3 Skrevet 1. juni 2007 Nei jeg ser ingen grunn til at en 1-åring skal være med når ingen andre barn er invitert. Det blir som du sier, en 1-åring får ikke noenting ut av et bryllup, kommer aldri til å huske noenting og et vanlig bryllup uten barn er ikke særlig barnevennlig. Barnet kommer bare til å kjede seg og bli en belastning for foreldrene. Eneste grunnene jeg ser til å ha med 1-åring, er om foreldrene vil vise frem barnet sitt som du sier eller om det er langveisfarende som ikke har mulighet til å sette bort barnet til noen. Synes det er helt unødvendig for foreldre å være så egoistiske å ta med en 1-åring for å vise frem det skjønne lille barnet sitt på en dag som handler om noen andre. De får vist frem barnet sitt i dåp eller velsignelse eller andre ting de kan stelle til.
*Emma* Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 Jeg syns ikke det er noen grunn til å ha med en 1åring - med mindre alle barnet kjenner som kunne vært barnevakter er i bryllupet. (Vi hadde feks hatt et problem hvis vi skulle giftet oss hjemme og ikke hatt med barna - for alle som noengang har passet dem ville jo vært i bryllupet.)
Malama Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 Vi regner barn under ca et år som "naturlige" selv om de ikke vil ha noe utbytte av det. Ikke fordi foreldrene vil vise frem barnet, men pga barnet er så lite. "ammebarn". Det kommer bare to så små til oss, og begge disse foreldreparene er tilreisende, og det er ikke så lett å reise fra et lite barn ei helg. Så, jeg ville nå ansett det som mer naturlig at årsaken til at de ville ha med en ettåring er barnevaktproblem heller enn å vise frem da... Men nei, en ettåring har ikke noe utbytte av et bryllup, så dersom barnevakt ikke er et problem (og ei heller mating) så er det ingen tungtveiende grunn til at barnet skal være tilstede.
Gjest MinnieMus Skrevet 1. juni 2007 #6 Skrevet 1. juni 2007 Vi regner barn under ca et år som "naturlige" selv om de ikke vil ha noe utbytte av det. Ikke fordi foreldrene vil vise frem barnet, men pga barnet er så lite. "ammebarn". Det kommer bare to så små til oss, og begge disse foreldreparene er tilreisende, og det er ikke så lett å reise fra et lite barn ei helg. Så, jeg ville nå ansett det som mer naturlig at årsaken til at de ville ha med en ettåring er barnevaktproblem heller enn å vise frem da... Men nei, en ettåring har ikke noe utbytte av et bryllup, så dersom barnevakt ikke er et problem (og ei heller mating) så er det ingen tungtveiende grunn til at barnet skal være tilstede. Barnevakt er ikke noe problem, han er også vandt til å ha barnevakt. Han blir ikke ammet heller, se der er det ingen sperrer. Bare har hørt gjennom andre at moren syns det var litt leit at barnet ikke var invitert, lurer litt på hvorfor.... :klø:
Frey Skrevet 1. juni 2007 #7 Skrevet 1. juni 2007 Bare har hørt gjennom andre at moren syns det var litt leit at barnet ikke var invitert, lurer litt på hvorfor.... :klø: Det høres ut som hun vil vise fram barnet. Det er jo ingenting som tilsier at barnet må være med så kan ikke se annen årsak. Det vil alltid være noen som mener noe om hvem som inviteres, men det kan man ikke ta hensyn til. Da hadde i alle fall vi blitt bankerott..
Arkana Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 En ettåring er i mine øyne for stor til å anses som naturlig vedheng, og ville ikke blitt invitert.
Malama Skrevet 1. juni 2007 #9 Skrevet 1. juni 2007 Om barnevakt ikke er et problem, og ungen ikke ammes, og de ikke skal reise langt, og andr barn ikke inviteres, ja da ser jeg ingen grunn til at dere skal trenge å invitere barnet. Man kan ikke invitere alle som har lyst til å bli invitert. som Frey sier. Om det er for at de vil vise ham frem vet jeg ikke, det kan være mange årsaker til at de ville likt å ha med barnet, men det er dere som bestemmer gjestelista, ikke gjestene.
Malama Skrevet 1. juni 2007 #10 Skrevet 1. juni 2007 En ettåring er i mine øyne for stor til å anses som naturlig vedheng, og ville ikke blitt invitert. Litt situasjonsavhengig. I utgangspunktet er jeg enig med deg, men vi har et barn som slikt "natulig vedheng" som passerte ett år nå i mai. Men det er fordi gutten skal opereres for åpen gane i juni, og familien bor langt unna, så å sette igjen en relativt nyoperert 13 måender gammel gutt hos barnevakt er ikke så lett. (men den eldre broren hans skal tilbringe helga hos bestemor, det går greit) Denne gutten er sånnsett altså gammel nok til at han ikke faller naturig som "vedheng", men pga situasjonen, så gjør han det likevel. Men generelt er jeg enig med deg, og spesielt i den situajonen det i denne tråden er snakk om.
prinsessa Skrevet 1. juni 2007 #11 Skrevet 1. juni 2007 Jeg kan ikke fatte at noen vil ha med seg en 1 åring hvis ikke de må. Jeg er selv mor til 2 små og hadde ikke i min villeste fantasi tatt de med i bryllup. Nei, når jeg er i bryllup vil jeg kose meg sammen med mannen min og drikke vin og danse
Tusenfryd Skrevet 2. juni 2007 #12 Skrevet 2. juni 2007 Vis kal i utaskjærsbryllup i sommer og må ha med vår halvannetåring. Det ble sagt før invitasjonene kom at det var selvsagt, men på invitasjonen er det kun jeg og min mann som er nevnt. Vi må sjekke det opp, for vi kommer i en knipe om dette nå ikke er ok likevel. Nei, selvsagt skal ikke ungen være med for sin skyld, men skal man tenke sånn, kan man jo bare droppe ferier og alt mulig da - for ungen husker ikke noe før den er så og så gammel likevel... Blir teit argumenteajson synes jeg. Men noen ganger har man ikke en barnevakt klar som både barn og voksne trives med i hver by i dette landet hvis man kunne tenkes å dra - eller har noen der hjemme som kan ta barnet over en helg.
Kykkelikokos Skrevet 2. juni 2007 #13 Skrevet 2. juni 2007 Jeg elsker min niese og er veldig stolt av henne, så for meg ville det vært unaturlig å ikke ønske henne velkommen. Synes bare det er koselig om det er barn med. Hos oss blir den aller yngste hentet av sine besteforeldre litt utpå kvelden når det begynner å bli nok for henne. Den nest yngste kan legge seg på hotellrommet når hun blir trøtt.
Gjest Gjest_MinniMUs_* Skrevet 2. juni 2007 #14 Skrevet 2. juni 2007 Jeg elsker min niese og er veldig stolt av henne, så for meg ville det vært unaturlig å ikke ønske henne velkommen. Synes bare det er koselig om det er barn med. Hos oss blir den aller yngste hentet av sine besteforeldre litt utpå kvelden når det begynner å bli nok for henne. Den nest yngste kan legge seg på hotellrommet når hun blir trøtt. Nå er det ikke sånn at jeg ikke er glad i tantebarnet mitt, selv om jeg ikke vil invitere han i en voksenfest. Hvis det var flere barn ville det vært annerledes, men han ville i så fall blitt det eneste.
kathrine79 Skrevet 2. juni 2007 #15 Skrevet 2. juni 2007 Nei, selvsagt skal ikke ungen være med for sin skyld, men skal man tenke sånn, kan man jo bare droppe ferier og alt mulig da - for ungen husker ikke noe før den er så og så gammel likevel... Blir teit argumenteajson synes jeg. Blir vel ikke helt sammenlignbart det å ta med små barn i bryllup som å ta med små barn på ferie. Små barn har stor glede av av ferie selv om de ikke husker akkurat den ferien når de blir større, og foreldrene har glede av barna sine. Kan ikke se at så små barn har glede av å delta i et bryllup, kun heft for foreldrene...
Kykkelikokos Skrevet 2. juni 2007 #16 Skrevet 2. juni 2007 Nå er det ikke sånn at jeg ikke er glad i tantebarnet mitt, selv om jeg ikke vil invitere han i en voksenfest. Hvis det var flere barn ville det vært annerledes, men han ville i så fall blitt det eneste. Det var ikke det jeg mente. Jeg er veldig stolt av niesen min, så jeg synes det er hyggelig at alle får hilse på henne, og at hun får kost seg litt under festen i starten før hun reiser hjem. Hun er ikke så liten som ét år da. Hun er to og et halvt og veldig moden for alderen.
Gjest =tentacle= Skrevet 3. juni 2007 #17 Skrevet 3. juni 2007 Ettåringer kan kose seg masse i sammenhenger som ikke egentlig er lagt opp for dem. Halve slekten hans/hennes vil jo være der, sikkert noen barnet synes det er kjekt å treffe. For meg ville det ikke vært naturlig å ekskludere noen i nær familie fra gjestelisten, kun fordi de var små. Bryllup er en familiebegivenhet. Om foreldrene ønsker å la barnet være igjen hjemme eller bli hentet tidlig, kan godt være opp til dem. Dere kan jo gi en oversikt over hvordan dagen og festen kommer til å bli, så kan de selv velge hva de synes passer for barnet å være med på og ikke.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2007 #18 Skrevet 3. juni 2007 Ettåringer kan kose seg masse i sammenhenger som ikke egentlig er lagt opp for dem. Halve slekten hans/hennes vil jo være der, sikkert noen barnet synes det er kjekt å treffe. For meg ville det ikke vært naturlig å ekskludere noen i nær familie fra gjestelisten, kun fordi de var små. Bryllup er en familiebegivenhet. Om foreldrene ønsker å la barnet være igjen hjemme eller bli hentet tidlig, kan godt være opp til dem. Dere kan jo gi en oversikt over hvordan dagen og festen kommer til å bli, så kan de selv velge hva de synes passer for barnet å være med på og ikke. Jeg trodde et bryllup var brudeparets dag og ikke barnas dag
Kykkelikokos Skrevet 4. juni 2007 #19 Skrevet 4. juni 2007 Brudeparet kan jo feire dagen helt alene hvis det absolutt er deres dag da. Litt satt på spissen kanskje.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2007 #20 Skrevet 4. juni 2007 Brudeparet kan jo feire dagen helt alene hvis det absolutt er deres dag da. Litt satt på spissen kanskje. Kanskje "litt"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå