MissiS Skrevet 9. mars 2003 #1 Skrevet 9. mars 2003 Jepp! Jeg har herved bestemt meg for å bli gjeldsslave i minst 20 år... Skal kjøpe hus til sommeren av noen jeg kjenner. Men er det noen av dere som vet hvilke gebyrer o.l. som kommer i forbindelse med et huskjøp og evt ca hvor mye de er på? Kan jo ringe noen å spør, men hvis en av dere vet? Tinglysningsgebyret? omkostninger til staten? Hilsen MissS
Gjest Lea Skrevet 9. mars 2003 #2 Skrevet 9. mars 2003 Omkostningene varierer veldig. De kan være høye et sted og lave et annet. Men tinglysningsgebyrer i Oslo er som følgende: ----------------------------------------------------------------------- De vanligste gebyrene ved tinglysning: Tinglysing av skjøte, erklæring, leiekontrakt, transport, prioritetsviklese kr. 1.400,- Tinglysing av pantobligasjon inkludert pantattest kr. 1.750,- Utskrift av Grunnbok, elektronisk eller manuell kr. 140,- Kopi av tinglyst dokument kr. 140,- Gebyr i mortifikasjonssak kr. 3.500,- -------------------------------------------------------------------------- Denne teksten fant jeg i et prospekt på nettet: Dokumentavgift til staten 2,5% av kjøpesum. Tinglysning av skjøte kr 1.400,-. I tillegg betaler kjøper et konsesjonsgebyr, behandlingsgebyr på festetomter og tinglysning av dokumenter til egen finansiering med kr 1.890,- pr. obligasjon.
Gjest Lea Skrevet 9. mars 2003 #3 Skrevet 9. mars 2003 Eh... mulig at det ikke varierer så veldig heller. Tok kanskje litt feil der, men er ikke sikker. Gratulerer med gjelds-slave-tittelen forresten! (Og som snart-huseier)
MissiS Skrevet 9. mars 2003 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2003 Hmmmm... Takk skal du ha! Andre som har erfaringer med dette? MissS
Gjest Lea Skrevet 9. mars 2003 #5 Skrevet 9. mars 2003 Har søkt litt rundt nå og det ser ut som det er 2,5% av kjøpesum uansett hvor du bor/kjøper bolig. De andre beløpene er også ganske like, så jeg tror at det stemmer ganske bra. Uten om de 2,5% er det stort sett bare mindre summer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå