Gå til innhold

Nabo som røyker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg bor i blokk i første etasje, det er ikke så mange naboer i bygget men det er en av disse som begynner å irritere meg litt. Det er selvsagt røykeforbud inne i blokka. Men en av naboene bruker å stå rett ved utgangen hver kveld og røyke et kvarters tid. Han setter opp ytterdøra og står redd ved denne og røyker. Det er oppført skilt på ytterdøra om at røyking er forbudt. Røyken siver inn i leiligheten min både gjennom vinduet mitt og gjennom døra mi, som er rett ved ytterdøra. Har selvsagt dør og vinduer lukket men røyken kommer inn allikevel. Det svir i hals og øyne Han står jo egentlig utendørs og røyker, men synes godt han kunne ha gått et stykke unna blokka. Har jeg rett til å be han trekke litt unna selve blokka for å røyke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ta en vennlig prat med ham og forklare problemet og spørre pent om han kan stille seg litt lenger unna. Man fanger flere fluer med honning enn med eddik ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, har tenkt å gjøre det. Si fra på en pen måte. Jeg pleier å sove på dette tidspunktet, men den siste uka har jeg vært oppe sent og har da lagt merke til at røykinga forekommer hver kveld. Ekkelt å vite at jeg ligger og inhalerer røyken i søvne. Men er det vanlig at folk røyker rett utenfor ytterdørene i blokker? Det står jo skilt om at røyking er forbudt, gjelder ikke det også selve inngangspartiet?

Gjest lillebøll
Skrevet

Hvor mye klarer denne mannen å røyke på et kvarter dersom det svir i øynene dine enda du har dører og vinduer igjen?

Hadde det vært så ille hadde jeg nok bedt han flytte seg.

Gjest StockDama
Skrevet

Trur ikke det er uvanlig, heller ikke helt urimelig at de røyker utenfor døra, men om det plager deg såpass, kan du jo som foreslått over, spørre pent.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Har ikke akkurat den samme tråden vært oppe tidligere? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor mye klarer denne mannen å røyke på et kvarter dersom det svir i øynene dine enda du har dører og vinduer igjen?

Hadde det vært så ille hadde jeg nok bedt han flytte seg.

Hørt om allergi ?

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig i at man kan spørre naboen pent om han kan flytte seg, sannsynligvis gjør han det uten å tenke mer over det. HAn blir ikke vanskelig og sur bare fordi han røyker....

Skrevet

Åhhh - jeg føler med deg! Har selv fått en ny nabo nå som røyker. Vi bor i rekkehus og sønnen min har soverommet sitt ut mot den ene verandaen dems. Det blir så varmt på rommet hans så vi pleier å ha vinduet men det kan vi bare glemme nå - iallefall før klokka er rundt 22 på kvelden og han har vært til sengs i en time. Etter 22 går de over til den andre verandaen og forpester soverommet vårt. Hvor dumme er egentlig de som røyker?? Røyken er ikke luktfri selv om man står ute. Bor man så tett på andre mennesker er det vel en fordel å ikke være sååå egoistisk at man med vilje forpester lufta for alle andre! Jeg går ikke til naboens døråpning for å fise inn, men det har jeg sannelig lyst til å begynne med - for å ta igjen. Jeg tror jeg må ta en prat med de mens jeg enda klarer å holde meg rolig og saklig...La meg få høre hvordan det gikk med deg!

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor dumme er egentlig de som røyker?? Bor man så tett på andre mennesker er det vel en fordel å ikke være sååå egoistisk at man med vilje forpester lufta for alle andre!

Klarer ikke å dy meg, må kommentere denne ;) Det går vel begge veier, det å være egoistiske eller tolerante når man bor tett på andre mennesker? Klarer man ikke å la være å irritere seg over naboen får man flytte til enebolig på landet eller til skogs! :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo alltids spørre han om han i det minste kan lukke døren når han står å røyker slik at ikke røykelukten siver inn i oppgangen. Det

Men strengt tatt så synes jeg at en må akseptere at folk står å røyker utendørs, om det er så utenfor inngangsdøren (så lenge døren er lukket) eller på privat altan.

Når det gjelder skiltet på døren, gjelder det for inne i oppgangen eller utenfor også? Er vel ikke så vanlig at det er røykeforbud utendørs? Men såklart, gjelder røykeforbudet utenfor blokken også så må han jo bare flytte seg, men noe sikt har jeg aldri hørt om.

Bor en i blokk så må en bare tåle slikt synes jeg. Vi har også naboer som røyker og det siver av og til litt lukt inn når vi har vinduer eller altandøren åpen. Synes ikke det er spesielt kjekt, men såpass synes jeg en må tåle når en har valgt en slik boform. Det ville ikke falle meg inn å klage på det. Folk må få lov å røyke utendørs.

Skrevet

At naboer røyker ute er irriterende ja, når lukta siver inn. Men de må da få lov til å stå ute og røyke. De står på egen eiendom, og har full rett til å røyke der.

At noen røyker i felles gang er ikke akseptabelt. Det ville jeg sagt klart fra om. Da vi bodde i leilighet med felles gang og noen røykte med ytterdøra åpen gikk jeg ned og ga beskjed om at døra skal være igjen når fok røyker. Og røyking skal skje på utsiden. Vi er flere som bor her, og det er ikke tillatt å røyke i gangene. En nabo ble småsur, men det bryr jeg meg ikke om. Ingen røyker i mine ganger. Det skader ingen å røyke ute, og denne naboen har veranda med tak over som han kan stå under når det regner. Synes ikke synd på han i det hele tatt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Klarer ikke å dy meg, må kommentere denne ;) Det går vel begge veier, det å være egoistiske eller tolerante når man bor tett på andre mennesker? Klarer man ikke å la være å irritere seg over naboen får man flytte til enebolig på landet eller til skogs! :)

Jeg syns at når det er røykeforbud inne, så bør man vise såpass hensyn at man går litt unna inngagsdøra. Hvis han står rett utenfor, kunne han jo nesten like gjerne stått inne i gangen, og det er jo ikke lov. Dette handler om røyk som siver inn i egen leilighet, og da syns jeg man bør ha lov til å irritere seg litt. Skjønner heller ikke hvorfor han absolutt skal stå ved døra.

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her. Vel, det ser ut til at røykeren har forduftet. Har ikke sett eller luktet ham den siste tiden. Mulig han er på ferie. Mulig han har lest denne tråden :ler:

Jeg tror han lar vær å lukke døra fordi dersom døra lukkes må han ha med seg nøkkel og låse seg inn igjen, og det er visst mye mer tungvint enn å sette døra åpen med en langkost..

Inngangspartiet her er dessuten på en måte bygd inn i blokka, det vil si at han står under tak og røyker, med to vegger på hver side. Og derfra er det 2-3 meter til man kommer helt ut i friluft. Og han står rett ved døra, lent inn til den åpne døra, og røyker, så røyken siver for det meste rett inn i blokka.

Det blir jo røykeforbud flere steder også utendørs, f.eks. på sykehusområder og skoler. Det å bli utsatt for passiv røyking av late naboer i sitt eget hjem, kveld etter kveld, er uhørt, synes jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

:popcorn:

Er det ikke litt drøyt å bli så sure som enkelte i denne tråden før dere i det hele tatt har prøvd å spørre naboen om h*n kan flytte seg litt? De fleste røykere er ikke klar over akkurat hvor mye det lukter av røyk, for man blir ganske immun for lukta når man røyker selv, og disse røykerne som oppfører seg så plagsomt vet sikkert ikke at det er noen som sitter og irriterer seg over dem.

Gjest Gjest
Skrevet
:popcorn:

Er det ikke litt drøyt å bli så sure som enkelte i denne tråden før dere i det hele tatt har prøvd å spørre naboen om h*n kan flytte seg litt? De fleste røykere er ikke klar over akkurat hvor mye det lukter av røyk, for man blir ganske immun for lukta når man røyker selv, og disse røykerne som oppfører seg så plagsomt vet sikkert ikke at det er noen som sitter og irriterer seg over dem.

Akkurat det tenkte jeg å si også... Ta det opp med røykeren på en normal høflig måte, og hvis han er sånn passe hensynsfull flytter han seg selvsagt når han blir klar over problemet, flytter han seg ikke er han en lat egoist. Men det er faktisk ikke sikkert han har skjønt av seg selv at det siver røyklukt inn hos dere, slik trekk kan være ganske lokal, og det er ikke engang alle ikkerøykere som tenker at det er plagsomt.

Skrevet
Åhhh - jeg føler med deg! Har selv fått en ny nabo nå som røyker. Vi bor i rekkehus og sønnen min har soverommet sitt ut mot den ene verandaen dems. Det blir så varmt på rommet hans så vi pleier å ha vinduet men det kan vi bare glemme nå - iallefall før klokka er rundt 22 på kvelden og han har vært til sengs i en time. Etter 22 går de over til den andre verandaen og forpester soverommet vårt. Hvor dumme er egentlig de som røyker?? Røyken er ikke luktfri selv om man står ute. Bor man så tett på andre mennesker er det vel en fordel å ikke være sååå egoistisk at man med vilje forpester lufta for alle andre! Jeg går ikke til naboens døråpning for å fise inn, men det har jeg sannelig lyst til å begynne med - for å ta igjen. Jeg tror jeg må ta en prat med de mens jeg enda klarer å holde meg rolig og saklig...La meg få høre hvordan det gikk med deg!

Han er på sin egen altan, og må da der få røyke. Men dere kan jo høre om de kan benytte altanen i nærheten av deres soverom hele kvelden, eller ihvertfall fra kl 9 når sønnen din legger seg.

Hvis litt røyk plager deg såpass, burde du vel heller flytte et sted hvor du ikke har naboen boende helt oppå deg.

Gjest Minimi
Skrevet

Så du syns ikke naboen skal få lov til å stå på sin egen veranda og røyke?

Gjest Gjest_Murmel_*
Skrevet

Dette er i alle fall gjenbruk av gamle diskusjoner her på KG. Diskusjoner om røyking er OK, men hvorfor hente frem troll fra flere år tilbake?

Gjest Jytte
Skrevet
Trådstarter her. Vel, det ser ut til at røykeren har forduftet. Har ikke sett eller luktet ham den siste tiden. Mulig han er på ferie. Mulig han har lest denne tråden :ler:

Jeg tror han lar vær å lukke døra fordi dersom døra lukkes må han ha med seg nøkkel og låse seg inn igjen, og det er visst mye mer tungvint enn å sette døra åpen med en langkost..

Inngangspartiet her er dessuten på en måte bygd inn i blokka, det vil si at han står under tak og røyker, med to vegger på hver side. Og derfra er det 2-3 meter til man kommer helt ut i friluft. Og han står rett ved døra, lent inn til den åpne døra, og røyker, så røyken siver for det meste rett inn i blokka.

Det blir jo røykeforbud flere steder også utendørs, f.eks. på sykehusområder og skoler. Det å bli utsatt for passiv røyking av late naboer i sitt eget hjem, kveld etter kveld, er uhørt, synes jeg.

Det er nå hans hjem og ..

Dersom man er så plaget av røyk så bør man bosette seg i enebolig med stor hage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...