Gå til innhold

Noen alenemødre her? (student)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Har sett på en leil til 8500, den er stor og strøken og ligger rett ved der jeg vil bo. men tør jeg ut med 8500,- ???!

Hadde tenkt meg mer i gaten 6000-7000.

har en liten jobb hvor jeg tjener ca 4000 i mnd (før skatt)

jeg bør vel ha adresse hos moren og faren min først, for en mellomstasjon.

jeg bor med eksen nå, men skal flytte ut. har ikke så mange midler tildepositum heller før vi får solgt leil.

hjelp meg ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Har sett på en leil til 8500, den er stor og strøken og ligger rett ved der jeg vil bo. men tør jeg ut med 8500,- ???!

jeg bor med eksen nå, men skal flytte ut. har ikke så mange midler tildepositum heller før vi får solgt leil.

hjelp meg ;)

Aldri i verden om jeg hadde turt å leie en leilighet for 8500,-

Ikke engang for 6000-7000, med så lite inntekt og bare lånekassen i tillegg.

Du skal jo ha råd til mat ++ i tillegg.

Gjest allium
Skrevet

Jeg synes det var litt mye, ja.

Er alenemor og student selv, betaler 6200 i måneden på boliglånet, og hadde jeg ikke hatt sluttpakken fra tidligere arbeidsgiver å tære på, ville det aldri gått.

Skrevet
Jeg synes det var litt mye, ja.

Er alenemor og student selv, betaler 6200 i måneden på boliglånet, og hadde jeg ikke hatt sluttpakken fra tidligere arbeidsgiver å tære på, ville det aldri gått.

Skrevet

hjelp meg ;)

Gjest Persille
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Persille
Skrevet

Men som alenemor får du jo også overgangsstønad (redusert overg.stønad hvis du tjener mer enn 30.000 i året), dobbel barnetrygd + småbarnstillegg hvis du har barn under 3 år, barnebidrag fra far, samt at du får dekket 64% av barnehage/sfo. Du kan også søke utdanningsstønad, som er 3-4000 i året. Du kan også søke om bostøtte fra husbanken/kommunen. Dessuten kommer du i skatteklasse 2.

Tipper at du vil få totalt ca.20.000 utbetalt pr.mnd. Likevel synes jeg 8000 var mye, men det kommer jo an på hva man prioriterer å bruke penger på. Men 6-7000 går utmerket!:-)

Gjest Gjest
Skrevet
Men som alenemor får du jo også overgangsstønad (redusert overg.stønad hvis du tjener mer enn 30.000 i året), dobbel barnetrygd + småbarnstillegg hvis du har barn under 3 år, barnebidrag fra far, samt at du får dekket 64% av barnehage/sfo. Du kan også søke utdanningsstønad, som er 3-4000 i året. Du kan også søke om bostøtte fra husbanken/kommunen. Dessuten kommer du i skatteklasse 2.

Tipper at du vil få totalt ca.20.000 utbetalt pr.mnd. Likevel synes jeg 8000 var mye, men det kommer jo an på hva man prioriterer å bruke penger på. Men 6-7000 går utmerket!:-)

Så mye??? Da skal jeg jammen meg slutte i jobben min, begynne å studere og kreve aleneomsorgen for sønnen vår. Skal også flytte ut nå og jeg har på langt nær så mye utbetalt!

Gjest allium
Skrevet
Så mye??? Da skal jeg jammen meg slutte i jobben min, begynne å studere og kreve aleneomsorgen for sønnen vår. Skal også flytte ut nå og jeg har på langt nær så mye utbetalt!

Har du ikke? Da har du jammen dårlig betalt.

For du får vel barnetrygd idag også. Det må du legge til. Og så deler barnets far på utgiftene til barnet, så på en måte får du bidrag også.

Jeg får forøvrig ikke 20000 i måneden som student og alenemor, og jeg har to barn.

Gjest gjest TS
Skrevet

Vel. nå har jeg ikke hørt om alenemødre som får 20.000 utbetalt. det må isåfall være før skatt.

Jeg tipper at jeg kommer rundt 14-15000.

Men jeg har ikke undersøkt dette helt riktig ennå. kan jeg ringe nav og få svar med en gang?

Hva bør jeg gjøre først?

melde flytting, også søke? eller?

Jeg er student og har en liten biinntekt som sagt.

ikke så mye penger å betale depositum med heller

noen med erfaring?

overgangsstønad opptil 9000

jeg får studielån fra lånekassen. og har skjønt at jeg får 7000 i mnd derfra. men har hørt via andre at man kan få 4000 bare i stipend, altså ikke lån..?

barnetrygd, og lønn

så litt får jeg jo å rutte med. men det blir vel ikke 85000 i bolig, blir litt mye.

takk for svar

Gjest allium
Skrevet

Dere må ha forskjellig adresse før du kan få noen støtte. Dere må også ha meglingsattest.

Du får like mye lån som andre studenter, men du får ikke like mye stipend. Grensen for hvor mye inntekt du kan ha fra trygd før stipendet reduseres er nemlig mye lavere enn for lønnsinntekt. Den er på ca. 60000.

Hvis du ikke er avhengig av lånet, kan det hende det lønner seg å bare søke stipend for halve året, for da er grensene mye høyere.

Skrevet (endret)

Student + aleneforelder med 60/40 deling eller mer får:

Stipend: ca 4000,-

Lån: ca. 11 000 pr semester + 3000 pr. mnd ( 31 500 pr. år - 2003)

Dobbel barnetrygd cs. 1900,-

Full overgangsstønad: ca 9000,-

Stønad til barnepass: 65% ca.

Bostøtte fra Husbanken

Bidrag fra den andre forelderen

Dette blir godt over 20 000 pr. mnd.

Aleneforelderen får overgangsstønad og stønad til barnetilsyn uansett sålenge barnet er under 3 år. Over tre år kan aleneforelderen få dette dette i max 2 år dersom h*n er i minst 50% jobb eller under utdanning.

Endret av CeeCee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...