Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er for tiden på utkikk etter vår første selveide bolig/rekkehus/leilighet o.l.

Fra banken har vi lånebevis på 1,9, men vurderer nå å få den økt til 2,1 (ikke noe problem ifølge banken). Det første tallet på 1,9 var noe vi satte for oss selv fordi vi ikke ønsker å bo oss ihjel, men etter å ha vært på mange visninger den siste tiden så slår det oss at for bare 100 000 - 200 000 til er det mange flere og finere prospekter å finne...

Vet at det ikke utgjør særlig mange tusenlapper i måndtlige avdrag i forskjell på disse to lånebevisene, men er fremdeles litt usikker på om vi bør gå så høyt.

Hvordan tenkte dere da dere skulle kjøpe bolig? Kjøper dere heller noe dere virkelig vil ha for 100 - 200 000 mer enn å kjøpe noe som dere vet dere vil flytte fra om relativt kort tid til tilsvarende pris under?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri lånt mer enn at jeg har visst at jeg kunne bli boende uansett rentenivå (Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig), arbeidsledighet og sykdom. Jeg har m.a.o. heller valgt å gå litt ned i størrelse og standard og prioritert trygghet. F.eks. blir 200' - 300' ekstra i lån snart en rimelig stor belastning hvis renta skulle finne på å nærme seg ti prosent og på det nivået har den tross alt vært et par ganger de siste femten årene.

Skrevet

Det kommer an på. Vi har nylig kjøpt større bolig og måtte da øke lånet. Vi hadde 1 million i egenkapital etter salg av den forrige boligen så derfor tok vi så mye lån vi kunne fordi vi da har den sikkerheten i at vi kan refinansiere lånet om rentene skulle øke så mye at vi ikke klarer det (men det makslånet vi fikk var med hensyn til en god renteøkning, så jeg ser ikke på det som sannsynlig). Uten egenkapital hadde vi neppe strukket strikken så mye, det er ikke godt å bekymre seg for økonomien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...