MrsC Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Selv er jeg vant til at innen den nære familie (mamma, pappa,søsken), så kan man diskutere alt av private saker og dette blir ikke spredd videre til andre utenforstående. Sladder har alltid vært sett på med forakt. Man diskuterer ikke privatlivet til andre hvis ikke personen er tilstede og ønsker dette selv. Har noen et problem så hjelper man vedkommende om man kan, men man går ikke ut til andre med personlig informasjon om vedkommende. Med private saker mener jeg her f.eks hva som er oppgitt på selvangivelsen, andre pengerelaterte saker, graviditet, følelser, genrelt problemer av ulike slag m.m. I min svigerfamilie diskuteres også dette, men da må man regne med at det ikke holdes innenfor husets fire vegger i etterkant. Min svigermor har det med å spre slike ting på bygda gjennom sine venninner som alle "bare bryr seg om andres ved og vel" ved å vite hva person NN får i pensjon i måneden eller hva huskjøpet kostet. Min mann og jeg har forsøkt å si at vi ikke ser behovet for at andre skal vite hva vi tjener, hva huset vårt koster, eller generelt hva vi bruker penger på. Men da blir hun snurt/lei seg fordi hun ikke har noe å snakke om, som hun sier. Jeg føler nå at dette har gått så langt at jeg selv ikke forteller min familie alt det jeg pleier. Jeg ser at det er vanskelig for sambo å høre at jeg snakker i telefonen om saker han vet at han ikke kan si noe om til sin familie om ting skal forbli privat. Er jeg sær som synes svigermors sladring er er problem, eller hva mener dere?
Leo Skrevet 31. mai 2007 #3 Skrevet 31. mai 2007 I vår familie snakker vi også veldig åpent "internt", men det har alltid vært en uskreven regel at man ikke diskuterer/forteller slike ting til andre. Jeg forstår m.a.o. at du reagerer og ville sikkert ha gjort det selv. Sannsynligvis ville jeg ha reagert med å la være å fortelle henne noe som helst og bare svare vagt når hun evt. spør. Min mann og jeg har forsøkt å si at vi ikke ser behovet for at andre skal vite hva vi tjener, hva huset vårt koster, eller generelt hva vi bruker penger på. Men da blir hun snurt/lei seg fordi hun ikke har noe å snakke om, som hun sier. Så damen har ingenting å snakke om hvis hun ikke kan spre opplysninger som hennes sønn og svigerdatter uttrykkelig har bedt om at hun holder for seg selv rundt til alle hun kjenner? Da vil jeg vel anbefale henne å utvide interessefeltet sitt en smule...
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2007 #4 Skrevet 31. mai 2007 Jeg hadde reagert kraftig på dette. Men det er også grunnen til at jeg flyttet fra hjembyen og til Oslo. Alt for mye sladder.... Be henne slå på TVen, det går utallige såpeserier på TV på dagtid. Det er vel fordi gamle sladderkjerringer skal ha noe å prate om? Vi bør vel egentlig være glad for at det er sykt mange slike serier...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå