Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i PP3 nå, og testet positivt på EL-test 28. mai. I morgen er jeg invitert på bursdagsfest hos en venninne, og lurer derfor på om jeg kan drikke alkohol uten å gjøre noe skade på et eventuelt befruktet egg.

Det er jo for tidlig å teste seg for graviditet.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var forsiktig med alkohol mellom antatt EL og forventet mens.

Skrevet

Men hva om man ender opp med å prøve i flere år uten hell da..? Da ender man jo opp med å ikke kunne kose seg med alkohol i heletatt.

Skrevet
Da ender man jo opp med å ikke kunne kose seg med alkohol i heletatt.
Neida. Man befinner seg jo mellom EL og (evt. uteblitt) menstruasjon bare ca. halvparten av tiden da!
Gjest Gjest
Skrevet

Drikker svært skjelden i utgangspunktet, og unngår alkohol om det er en mulighet for at jeg kan være gravid. Altså i praksis mellom EL og mens.

Skrevet

Det vil være ca 3 dager etter EL da, siden testen slo ut 28. og den viser at EL kommer dagen etter eller så. Tror kanskje jeg tar sjansen.. Vi får se i morgen.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Neida. Man befinner seg jo mellom EL og (evt. uteblitt) menstruasjon bare ca. halvparten av tiden da!

Det forutsetter vel at man har regelmessig mens. Jeg har hatt mensen 4 ganger på 1 år, og når det ikke er noen regelmessighet er det umulig å vite hvor i syklusen man er (med mindre man tar EL-tester, men med sykluser på over 90 dager, blir det mange EL-tester og en liten formue).

Når jeg har skullet på fest har jeg tatt en graviditetstest. Så lenge den ikke har slått ut, har jeg drukket.

Det mest optimale hadde selvfølgelig vært å ha regelmessige sykluser, slik at jeg visste når jeg hadde EL og ergo kunne holde meg unna alkohol da.

Sånn situasjonen er nå, velger jeg kun å forholde meg til graviditetstest

Skrevet

Det er jo alt for tidlig for meg å teste nå, så jeg kan ikke forholde meg til noe graviditetstest. Jeg er fremdeles usikker på hva jeg skal gjøre i morgen.

Skrevet

Jeg hadde drukket, hvis det var meg. Hvis man prøver over tid, blir man sprø av å skulle være ekstremt påpasselige med sånt. Men jeg drikker ikke mye da, så for meg er det ikke stort problem. Hva med å drikke litt og ikke bli full?

Skrevet

I begynnelsen drakk jeg ingenting mellom EL og mens. Men så begynte prøvingen å trekke ut, og nå drikker jeg uavhengig av hvor jeg er i syklusen. Men får jeg positiv test en gang så er det ingen tvil!

Jeg synes du må kjenne på dette selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Det vil være ca 3 dager etter EL da, siden testen slo ut 28. og den viser at EL kommer dagen etter eller så. Tror kanskje jeg tar sjansen.. Vi får se i morgen.

Dersom alkohol virker inn så vil du spontan abortere, men det er jo et valg/en sjanse du bestemmer om du er villig til å ta.

Skrevet
Dersom alkohol virker inn så vil du spontan abortere, men det er jo et valg/en sjanse du bestemmer om du er villig til å ta.

Og du er lege, eller? Det er jo haugevis av mennesker som har drukket uten å vite at de var gravide? "Fosteret" får jo ikke engang kontakt via navlestreng før etter en god stund.

Jeg har uansett bestemt meg for å la være å drikke alkohol. Mye bedre å slippe å bli dårlig i morgen uansett, og mannen kan ikke drikke pga han skal kjøre bil.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde drukket.

Men nå drikker jeg aldri store mengder, så argumentet med å slippe å være dårlig neste dag har ingen verdi for min del. Jeg hadde drukket 1-2 glass vin som ellers også, sammen med mat, og ikke tenkt noe mer på det. Etter et positivt resultat på en graviditetstest er det noe annet, men fram til jeg tester positivt, lever jeg som normalt.

Det går faktisk an å drikke uten å drikke mye.

Skrevet

Drikker meg aldri full jeg heller, men jeg blir alltid småuggen hvis jeg drikker f.eks en cider.

Gjest Gjest
Skrevet
Og du er lege, eller? Det er jo haugevis av mennesker som har drukket uten å vite at de var gravide?

Ikke langt unna. Det også en kjent sak at 1/4 av graviditeter ender i spontan abort. Fordi om det går bra med noen så trenger det ikke å gå bra med andre.

Dersom man drikker så tidlig så vil ikke fosteret få langvarige skader, enten så overlever det eller det spontan aborterer.

Skrevet

1. Det er jo ikke et foster fordi om egget er befruktet

2. Hvorfor skulle det skade "fosteret"?

Gjest Gjest
Skrevet
1. Det er jo ikke et foster fordi om egget er befruktet

2. Hvorfor skulle det skade "fosteret"?

Beklager det er embryo en stund til. Alkohol er MEGET skadelig både for embryo og foster, jo tidligere jo mer skader, derfor ender mange embryoer i spontan abort etter alkohol inntak.

Men er du heldig så rekker ikke embryoet å feste seg til du evnt drikker alkohol, selvom det er i disse tider og da skulle det gå bra. Men det er vel en sjanse å ta hvis du er desperat på å bli gravid?

Skrevet

Jeg er ikke desperat på å bli gravid, det ville vært å ta litt hardt i.

Du forteller fremdeles ikke hvordan alkoholinntak kan skade noe som ikke er koblet til via en navlestreng.

Gjest Gjest
Skrevet

Du forteller fremdeles ikke hvordan alkoholinntak kan skade noe som ikke er koblet til via en navlestreng.

Så snart embryoet fester seg i livmoren så vil det påvirkes av alle giftstoffer som finnes i morens blod/kroppsv.

Gjest Gjest
Skrevet

Her har du noen sider med referenaser, som du ser utvikles navlestrengen i uke 5:

Pregnancy.org

Yale

Hjertet som er blant organene som er fare for alkohol påvirking, er mest sårbart før navlestrengen dannes:

Alkohol og fosterskade

Fosterutvikling enkelt forklart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...