Gå til innhold

Nattebjeffing

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hunden vår er landets største pyse, og har vært det siden vi fikk henne. Nå i det siste har hun begynt å våkne om natta med påfølgende bjeffing og boffing. Hun innbiller seg at hun hører ting som må boffes vekk, mens det i virkeligheten ikke er annet enn regnet som faller eller en bil som kjører forbi. Vi bor heldigvis i enebolig, så bjeffingen er ikke til plage for naboer, men vi skulle jo gjerne hatt en hel natts søvn selv. Hva i all verden gjør vi?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_vimselot_*
Skrevet

Hva gjør dere når bikkja bjeffer?

Bjeffer den på dagtid, har dere fått den til å passe på f.eks. at det ikke kommer en katt i hagen? Eller har du hylt mens den var valp når du så en edderkopp?

Tenk litt etter, og prøv å lære hunden ordet hysssj...santidig som du holder pekefingeren foran leppene dine. Det må du nesten få en venn av deg med på, hver gang det ringer på døra (MEN det var noe annet som får hunden til å bjeffe, og bare på natten?

Hunder kan lære, men først må du nesten oppdage hva hunden bjeffer mot eller for, og lære den å være stille når du bare løfter en finger, vet ikke hvilke bøker jeg kan anbefale deg å lese, for dette har jeg lært irl.

Med god hjelp av bøker også.

Det verste du kan gjøre, er å hisse deg opp midt på natten og kjefte /kommandere på plass, gå og legg deg.

Det får bikkja til å tro at (siden eier er så opphisset) at bjeffing var riktig og at du er enig og mest sur på forstyrrelsene utenfor...

Håper du får andre svar også, men lær hunden: jeg vil sove...

Si det hver kveld før du legger deg, og vær rolig. Vekker han deg, kan du snu ryggen til og si det samme.

Blir du irritert, bjeffer han hver natt på hver lyd.

Gjest Gjest
Skrevet

Hunden bjeffer også på dagtid, men nattebjeffingen er annerledes. Vi har forsøkt å ignorere nattebjeffingen, men det er jammen ikke lett når man bare vil sove og hunden boffer i vei som en traktor.

Men nå har vi kanskje løst det: radio! :)

I forgårs sto jeg opp for å bare være sammen med hunden da hun begynte å boffe og bjeffe klokken halv tre på natta. Selv om jeg var der (og hverken trøstet eller kjeftet) så falt ikke bikkja til ro. Så jeg ble lei, antok dette ville ta en stund og satte på TV-en. Det gikk to minutter, så sov dyret.

Så i natt forsøkte vi med å la radioen stå på gjennom natta, og jommen var det ikke stillt. Ikke bare gjennom natta, men også da mannen gikk (da hunden begynner å bjeffe om oppmerksomhet) og videre utover morningen. Da jeg kom ned til bikkja klokka halv ni, lå hun fremdeles i senga og slappet av. :)

Gjest vimselot
Skrevet

Ok, full guffe med radio på...

Har dere et vindu åpent, kan hun forsvare dere og hjemmet med å bjeffe pga. veps, en katt som går forbi, osv.

Lær henne hysj, samme hvor gammel hun er. Bikkjer er aldri for gamle til å lære. Det er bare en myte, selv om det er stor forskjell på hunder.

Da eks skulle hente Lady (som bjeffet når det ringte på døra), hadde jeg lært han å la være med det tullet. Så eks trodde at jeg ikke var hjemme da han kom og skulle hente Lady. Jeg visste at han var bare fem min. unna, og ringte og spurte hvor det ble av han.

- Nei, Lady bjeffet jo ikke, så jeg trodde du ikke var hjemme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...