Gå til innhold

Få glassene blanke igjen

Anbefalte innlegg

Gjest *Magica*
Skrevet

Har noen gamle krystallglass som er blitt veldig matte. Er det mulig å få dem blanke igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet
Har noen gamle krystallglass som er blitt veldig matte. Er det mulig å få dem blanke igjen?

Nylonvask er effektivt.

Skrevet (endret)

😉

Endret av Asti
Skrevet

Krystall har høyt blyinnhold og er derfor mykere og mer utsatt for riper enn vanlig glass. dersom det er fordi glasset er oppripet at det er matt er de vanskelig å få blanke igjen.

Skrevet

Smuldre opp oppvaskmaskin tabletter og hell på noe varmt vann....Vips, fine som nye!

Skrevet

Oppvaskmiddelpulver er et vidundermiddel, sterkt som fy og fjerner de utroligste ting. Jeg har brukt det på flekker på den hvite benken min, belegg i doskåla, m.m.

Men jeg bruker heller pulver framfor å smuldre opp tablettene, da!

Gjest Gjest
Skrevet
Krystall har høyt blyinnhold og er derfor mykere og mer utsatt for riper enn vanlig glass. dersom det er fordi glasset er oppripet at det er matt er de vanskelig å få blanke igjen.

:Nikke:

Er glassene blitt vasket i oppvaskmaskin?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis glassene er vasket i oppvaskmaskin så er dette altfor hard behandling for krystall. Blyet i glasset vaskes ut og de blir matte. Tror det da er veldig vanskelig å få dem blanke igjen..... Du ser det godt om du setter et nytt og gammelt glass sammen...

Skrevet

Bly er en bestanddel i glassmassen i krystallglass og kan ikke vaskes ut..

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

En antikvitetshandler jeg snakket med sa at gammelt krystall kan bli angrepet av en "glass-syke" og bli matt, og det var det visst ingenting å gjøre med. (Innsiden av karafler der proppen ble stående i og stenge for luft).

Men jeg husker ikke helt hva han forklarte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...