Gå til innhold

Heter det internett eller Internett?  

1. 1. Heter det internett eller Internett?

• internett
      6
    • Internett
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på med hovedoppgave, og ordet "internett" skal nevnes flere ganger. Jeg vil skrive "internett" - med liten i, og de andre "Internett" - med stor... Ser at navnet på forumet her er "Data og internett" så noen er tydeligvis enige med meg. Hva mener dere andre?

Har funnet denne siden: http://home.nvg.org/~jardar/spraak/oss/internett.html som i alle fall forteller meg at jeg gjør rett i å sette to t-er til slutt, er ikke alle som er enige i det heller..

Så... Er det valgfritt det her med størrelsen på i-en, eller er det en av variantene som er rett?

Videoannonse
Annonse
Gjest Liten
Skrevet

Spurte en venninne av meg som jobber som fagoversetter om akkurat dette nettopp i.f.m. noe jeg skrev på jobb og hun svarte at på norsk skal du bruke to t-er på slutten og versal I ettersom dette er et egennavn; det finnes kun ett Internett. Derimot finnes det flere intranett, som dermed skrives med liten forbokstav.

Altså blir det korekte å skrive Internett

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, visstnok er det korrekt å skrive Internett, men som journalist (og alle veit hvor slappe journalister er :wink: ) så skriver jeg konsekvent internett utifra tankegangen at internett er en ting på linje med elefant eller datamaskiner. Å late som om det er mer enn det er å gjøre det til mer enn det er. Og språket er hva vi gjør det til - det er ikke gudegitt.

Gjest Liten
Skrevet

...det finnes mange elefanter og mange datamaskiner, men bare ett Internett. he he.... bare kverulerer nå! :sjarmor: Skriver internet/internett selv i uoffisielle ting, men bruker faktisk Internett i ting som skal publiseres på et eller annet vis.

Gjest Anonymous
Skrevet
...det finnes mange elefanter og mange datamaskiner' date= men bare ett Internett. he he.... bare kverulerer nå! :sjarmor:

Hvis mengde har noe med saken å gjør hva gjør vi da med troll, enhjørning, spøkelse ;-?

Og hva med det uformelle nettet? Nettet ;-0?

Nei da, jeg er med. Dette har vært diskutert opp og ned vegger i andre nyhetsgrupper og jeg tror vel ikke vi kommer noe videre her. Men jeg holder fortsatt på internett. Og heldigvis har jeg makt, språkmakt ... hehe.

Skrevet

Logisk med Internett.

Gjest >> Det finns vel flere troll, enhjørninger og spøkelser?

Hilsen Trille

Gjest Anonymous
Skrevet

(Skikkelig utenfor tema, men du snakker om LOGIKK og da er det vanskelig å la det være :ler: )

Gjest >> Det finns vel flere troll, enhjørninger og spøkelser?
Gjør det? Hvor er dem?

Tenk etter: Hvor er Internett? Du sier det er logisk med Internett, men det skjønner ikke jeg. Internett er en struktur og en kommunikasjonsmåte på linje med strukturen bak å fly, å snakke, å skrive. Det er et nettverk av maskiner. På jobben er det ett nettverk av maskiner; det fins ikke flere enn det. Men det betyr likevel ikke at det er Nettverk eller Nettverket.

Og å avfeie hele debatten med å si det er logisk - uten å forklare hva du mener med logisk samtidig som du hevder at det fins både et og flere spøkelser, mener jeg er en forsimpling av en debatt som har pågått i mange år.

På den annen side, selv om Zappfe skrev sin hovedoppgave på rim, så får man også huske at han ikke sto. Kanskje det er lurt å velge Internett?

Skrevet

Det finst mange ulike nettverk; intranett, bedriftsnett, nasjonale nett, internasjonale. Det nettverket me har kopla oss opp mot her, har me gitt eit namn. Det er eit eigennamn, og det er Internett. Det kan godt eksistere fleire internett, som ikkje har noko med dette nettverket å gjera. Tidlegare så hadde me Fidonett - eit system av BBS-ar som var knytta saman i eit nettverk av modemoppkoplingar. Kor stor utbreiing det hadde (eller har - eksisterer kanskje enno i oppdatert form?) veit eg ikkje, men det var i alle fall ein god del land. Eit slags internett.

Heime kan du kopla saman ulike maskiner i eit nettverk. Det blir då eit intranett. Du kan godt gi det eit namn om du vil, og kalle det Heimenett, eller Mittnett, eller Stompa for den del. Då får det stor forbokstav, fordi det er eit eigennamn.

Multinasjonale bedrifter kan vera kopla opp i eigne nettverk. Det vil då vera bedriftsnett - men òg internett, sidan dei er internasjonale. Kva namn nettverka får er jo opp til bedriftene.

Så altså, om me refererer til akkurat dette nettverket som me er kopla opp mot her og kommuniserer saman over, så er det eit internett med namn Internett.

Skulle vel vera greitt? :-)

Skrevet

Gjest>>Crazze kom meg i forkjøpet angående Internett.

Er du i tvil om det finns troll, enhjørninger og spøkelser kan du jo bare lese Harry Potter :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
... finns troll ...

Og jeg syns at skal du blande inn Finn i dette bør han få stor bokstav. Selv om det fins mange Finn. :blunke:

Crazee og Trille, vi forstår hverandre (vil jeg påstå), men vi blir ikke enige. Jeg har bestemt meg for at det ikke fins noen gud dermed kan jeg ikke gi henne stor bokstav heller. Hva Grooo velger å tro på - og bruke - i hovedoppgaven sin er meg revnende likgyldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...