Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har EL om et par dager. Så i går etter kos så ligger jeg bare og venter litt før jeg skal på do, noe a la pute under rumpa greie.

Og samboeren spør når jeg har EL og jeg forteller. Han spør om ikke det er for tidlig å ligge sånt. Jeg sier til ham at spermen kan leve opp til 5 dager og kan derfor være med og befrukte egget som kommer om par dager.

Han hevder dette er tull for spermen lever maks 8 timer og det er sikkert ingen lege som jeg har hørt dette fra.

Og når jeg tenker meg om, så har jeg bare lest det på nettet. Jeg har ikke egentlig hørt dette fra en lege.

Jeg har hørt at man er fruktbar 4 dager før EL, selve EL dagen og dagen etter.

Så hva er riktig? Hvor lenge lever spermen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Spermen lever opptil 6 døgn, egget lever 24 timer.

Gjest Gjest
Skrevet
Spermen lever opptil 6 døgn, egget lever 24 timer.

PS fra forelsniger på medisin studiet samt div medisinske bøker. Finnes dog ingen bevis for at pute under rumpen har noen effekt:)

Skrevet

Er det da noe forskjell på hvor lenge spermen lever i kvinne kroppen og ute i det fri?

Gjest Gjest
Skrevet
Er det da noe forskjell på hvor lenge spermen lever i kvinne kroppen og ute i det fri?

Ja. I det fri kan du i grove trekk si at når den er tørr er den død, nedkjølt er det fortsatt en liten sjans men det er lite futt igjen.

Men hvor har han hørt 8 timer fra? Eneste jeg kan tenke meg er i forbindelse med insemenering, hvor sæd som oppbevares i et kroppstemperert kondom kan transporteres et visst antall timer med hell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...