Gå til innhold

Kan jeg bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte på p-piller for første gang for ikke så lenge siden. Bruker Loette, som har tre uker med rosa piller og én uke med hvite placebopiller i "mensuka". Jeg får ikke mensen før noen dager etter jeg begynner på disse hvite, så jeg hadde sex første dagen i den "hvite" uka. Kan jeg bli gravid da? Har studert pakningsvedlegget opp, ned og i mente, men det står ingenting spesifikt om dette.

Er bittelitt nervøs nå, så jeg hadde blitt glad om noen opplyste meg. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet
Begynte på p-piller for første gang for ikke så lenge siden. Bruker Loette, som har tre uker med rosa piller og én uke med hvite placebopiller i "mensuka". Jeg får ikke mensen før noen dager etter jeg begynner på disse hvite, så jeg hadde sex første dagen i den "hvite" uka. Kan jeg bli gravid da? Har studert pakningsvedlegget opp, ned og i mente, men det står ingenting spesifikt om dette.

Er bittelitt nervøs nå, så jeg hadde blitt glad om noen opplyste meg. :)

Ja, man kan bli gravid hvis man ikke garderer seg med kondomer...

Har ikke mye erfaring med p-piller, men de er ikke sikre. Jeg lurer stadig på hvor lite det blir omtalt i media om den mannlige p-pilla som er blitt forsket så mye på...

Men til ts, bruk kondomer hvis du er utrygg og ikke vil bli gravid nå.

Gjest Gjest
Skrevet

P-pillene er like sikre i uken med de hvite pillene som ellers. Det er selvsagt en liten usikkerhet med p-piller hele tiden, men ikke noe mer usikkert i uken med de hvite pillene enn ellers.

Gjest bente85
Skrevet

Du er helt sikker. :)

Det at p-piller ikke funker, det er tull.

De gjør de, det KAN hende at det er noen som er uheldige, men det får vi ikke gjort noe med.

Ellers skal de være ganske sikre.

Gjest Gjest
Skrevet
Du er helt sikker. :)

Det at p-piller ikke funker, det er tull.

Dette stemmer jo ikke, selv med perfekt bruk vil opptil 3% av brukerene bli gravide. Det er ganske mange synes nå jeg, som overhode ikke vil bli gravid!

Gjest bente85
Skrevet

Det er jo leit det at det er 3%, men skal folk slutte og bruke p-piller for det?

Jeg har brukt det i noen år selv, 5 år kanskje.

Og hos meg har det gått bra!

Jeg vet om noen få som har blitt gravide, men det er ikke mange.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo leit det at det er 3%, men skal folk slutte og bruke p-piller for det?

Jeg har brukt det i noen år selv, 5 år kanskje.

Og hos meg har det gått bra!

Jeg vet om noen få som har blitt gravide, men det er ikke mange.

Har ikke sagt at noen burde slutte med p-piller, men man burde huske på at det ikke er 100% sikkert.

Gjest bente85
Skrevet

Men av den grunnen at det ikke er helt sikkert, skal ikke folk gå rundt med den følelsen at er jeg sikker nå?

Det er ikke bra.

Det skjer i små tilfeller som sagt.

Skrevet
P-pillene er like sikre i uken med de hvite pillene som ellers. Det er selvsagt en liten usikkerhet med p-piller hele tiden, men ikke noe mer usikkert i uken med de hvite pillene enn ellers.

Synes dette er det mest riktige svaret.

Ingen prevensjonsmidler er 100 % sikre. Hvis man skal sette opp en slags "rangeringsskala" over sikkerhet, kommer p-pillen øverst med en sikkerhet på 98 prosent. (nettdoktor.no)

Det det går mest på er jo brukerfeil. At de ikke tas riktig, og hvis man skulle være uheldig å kaste opp eller lignende. P-pillene er så sikre de kan bli i alle fasene så lenge du tar dem hver dag.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes dette er det mest riktige svaret.

Ingen prevensjonsmidler er 100 % sikre. Hvis man skal sette opp en slags "rangeringsskala" over sikkerhet, kommer p-pillen øverst med en sikkerhet på 98 prosent. (nettdoktor.no)

Det det går mest på er jo brukerfeil. At de ikke tas riktig, og hvis man skulle være uheldig å kaste opp eller lignende. P-pillene er så sikre de kan bli i alle fasene så lenge du tar dem hver dag.

De fleste av de 2 prosentene er neppe brukerfeil. Ser du på WHO statestkken så blir 8 % gravid pr år ved "normal bruk", og så vidt jeg forstår er vanlige brukerfeil (sex 5 dager før og/eller sex før et tilstrekkelig antall piller er tatt ved glemt pille, diare, antibiotika osv) inkludert der.

Skrevet

Tar selfølgelig høyde for feilprosenten p-piller har.

Beklager om jeg uttrykte meg uklart, mente om jeg var like sikker på de hvite pillene som på de rosa.

Tusen takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...