Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #1 Skrevet 30. mai 2007 Jeg bor i et hybelfellesskap med 4 andre studenter. Vi deler kjøkken, stue og bad. Pluttselig dukker huseier opp for to dager siden og spør om det er noen rom ledige. Det er to ledige rom. Han sier at det kanskje skal flytte inn to arbeidere fra malaysia. Han ene jeg bor med hadde sett de, og de var i 30-årene. Kan ikke si at vi studentene som bor her er så veldig happy for dette. Ikke har huseier sagt noe ifra om dette på forhånd. Hadde jeg vist dette, hadde jeg sagt opp på flekken og flyttet. Tror de skal flytte inn umiddelbart. Hva synes dere? Hvordan hadde dere reagert om det var dere? Jeg er ikke rassist eller noe slikt, men syns ikke det er høvelig at det flytter inn utenlandsk arbeidskraft i 30-årene, og som skal bo sammen med oss studenter. Ikke kan de et ord norsk heller... Vi ymtet frempå for huseier at vi ikke syntest det var så kult at han skulle la de flytte inn. Og vi påpekte at når vi flyttet inn så fikk vi forståelsen for at dette var et bofellesskap for studenter. Han kunne forsåvidt si seg enig i det, men påpekte likevel at vi ikke kunne bestemme hvem som skulle flytte inn. Hva tenker dere om dette`? Er mest irritert for at han ikke har informert oss om dette i god tid på forhånd. Nå er husleien for juni mnd allerede betalt... og jeg må minst bo her en mnd til, i værste fall sammen med disse mannlige arbeiderne. Er jente selv.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 Jeg hadde ikke vært så happy selv jeg. Arbeidsmenn i 30-årene er ikke studenter. Jeg mener dere bør ha noe å si om saken når dette er personer dere skal bo og omgås med, de skal jo ikke jobbe hele tida. Men jeg aner ingenting om regelverk på sånne ting.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #3 Skrevet 30. mai 2007 Kan de engelsk? I så fall bør det ikke være noen problemer å sette opp husreglene slik at de også forstår dem. Se det fra en utleiers perspektiv: To rom som ikke er utleid betyr i praksis tapt inntekt. Om det ikke er studenter som har meldt interesse, så er det vel eiers valg om hvem h*n tar inn (om da bygget ikke går under noe spesielt reglement for skolen, lokale studentboliger eller liknende). Etter hva jeg kan huske av generelle regler jeg har lest så er ikke huseier nødt til å gi dere noe spesiell varsel bare fordi de nye leietakerne ikke går igjennom deres nåløye. En ting jeg har erfart (både som leietaker og utleier) er at å tro og synes hjelper ikke. Om det er spesifikke situasjoner o.l. man ikke vil komme opp i så bør det spesifiseres i en kontrakt. Gjør det ikke det så er det ditt problem. Sånn er det bare. At du kun har en måneds oppsigelsestid er da en positiv ting (og lite).
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #4 Skrevet 30. mai 2007 Gi det nå en sjanse. Kanskje er det hyggelige folk, hva med å benytte anledningen til å utvide horisonten litt? Lære noe om Malaysia?
Gjest Kristin_ Skrevet 30. mai 2007 #5 Skrevet 30. mai 2007 Jeg bodde i studentboliger, og plutselig midt i sommerferien kom jeg ut på felleskjøkkenet og så at det satt tyske turister der som spiste middag av tingene mine. Dette hadde skjedd uten et knyst fra utleier, og jeg synes egentlig det var litt merkelig. Det er tross alt hjemmet mitt det er snakk om, ikke et hotell...
Gjest Frysepulver Skrevet 30. mai 2007 #6 Skrevet 30. mai 2007 Så lenge det ikke står i kontrakten deres at dere har noe dere skulle ha sagt mht hvem andre som bor der er det vel lite du kan gjøre. Ellers ser jeg ikke problemet? Du er ikke rasist, men det er et problem at de er fra Malaysia?
Gjest Eir Skrevet 31. mai 2007 #7 Skrevet 31. mai 2007 Jeg skjønner ikke at det skulle ha noe å si, og synes det høres veldig fordomsfullt ut å være negativ til det. Hvorfor er det så viktig for deg at de andre skal være studenter og norske?
Gjest Kristin_ Skrevet 31. mai 2007 #8 Skrevet 31. mai 2007 Jeg synes egentlig at det var greit å bo sammen med noen jeg kunne kommunisere med, og jeg trodde at studentboliger var for.. ja... studenter. Bodde da masse utvekslingsstudenter der og det var jo ikke noe problem, men når de andre rommene ble brukt nærmest til hotelldrift og jeg fremdeles bodde der synes jeg det ble veldig ukomfortabelt.
MissJenny Skrevet 31. mai 2007 #9 Skrevet 31. mai 2007 jeg tror ikke trådstarter er rasistisk, og jeg skjønner henne veldig godt. bor selv i studentbolig, vi er 8 i hvert hus. to og to deler, kjøkken og bad i en egen liten leilighet. Nede bor det 2 utenlandske sammen, de er veldig trivelige, men kan ingenting norsk og lite engelsk. Glad de er her, men kunne aldri tenkt meg å delt kjøkken og bad med de. Det fordi det kan bli en litt rar stemning, og de er jo studenter så vi har noe felles. Det blir verre om de hadde vært arbeidere som ike studerte og som vi andre ikke hadde noe felles med i form av at vi ser de på skolen. Her hr studentsamskipnaden gjort noe lurt, utenlandske studenter bor sammen, men de er foredlt på hvert hus, slik at de samtidig blir integrert. Det er jo koselig å dele kjøkken med noen man kan prate med.. 2 av 4 kan fort bli litt rart.
Hobgoblin Skrevet 31. mai 2007 #10 Skrevet 31. mai 2007 Jeg skjønner også trådstarter. Når man deler bad og kjøkken er det viktig å kunne snakke med folk. Det kan fort bli konflikter om rengjøring og annet selvom folk snakker samme språk! Og hvis man da ikke har felles språk/ evt mangelfulle kunnskaper, blir det ekstra vanskelig. Men naturligvis - det kan hende at de to gjestearbeiderne fra Malaysia har støv på hjernen, og kjefter ned studentene fordi de ikke har tørket smuler av kjøkkenbenken etter seg.
Gjest Eir Skrevet 31. mai 2007 #11 Skrevet 31. mai 2007 Greit nok at språk kan være ett problem, men dersom de skal tilbringe noe tid i Norge vil de jo etterhvert lære seg språket. Og å interagere med nordmenn er jo en veldig god måte å lære det på. Og mest sannsynlig skjønner de jo engelsk, så man kan ta viktige beskjeder ol på engelsk i begynnelsen.
Badlands Skrevet 31. mai 2007 #12 Skrevet 31. mai 2007 Skjønner at når ein sjølv er student, og bur i studentbolig, så vil ein gjerne bu med andre studenter. Det er godt å bu med nokon i same livssituasjon, med same økonomi, same rutiner, som ein kan diskutere student-ting med. Det er vel litt derfor ein veljer å bu i studentbolig - litt av det som gjer det sosialt og triveleg? Det har lett for å bli slik at dei utanlandske arbeidstakarane som bur slik, isolerer seg, er ikkje med på vaskinga som dei andre deler (ikkje fordi dei ikkje vil, men fordi dei kanskje ikkje skjøner korleis det fungerer, eller ikkje er til stades når ting vert planlagt), og heller ikkje på det sosiale, koselege, evt. felles middagar og slikt. Slik blir det gjerne når ein ikkje har så mykje til felles, og når aldersspriket er stort. Det er jo ikkje SIKKERT det blir slik, men eg har erfart det slik i ein liknande situasjon.
Gjest Meep Skrevet 31. mai 2007 #13 Skrevet 31. mai 2007 Jeg skjønner TS veldig godt, og syns ikke hun er rasistisk på noen måte. Jeg ville ikke vært komfortabel med å bo sammen med to menn i 30-årene med en hel annen kultur, rett og slett fordi det er hjemmet mitt. Det er ikke bare bare å bo sammen med noen, men nå det i tillegg blir så store gap mellom livssituasjon og kultur så kan det bli ubehagelig. Det har ikke noe med rase å gjøre, det handler om å bo med noen som du kan trives med, og det er ofte folk på samme alder, i samme livssituasjon og med samme interesser. Likevel er det ikke så mye du kan gjøre om ikke noe står spesifisert i kontrakten. Hvis det ikke går så greit så kan du jo flytte.
Rosalie Skrevet 1. juni 2007 #14 Skrevet 1. juni 2007 Skjønner at når ein sjølv er student, og bur i studentbolig, så vil ein gjerne bu med andre studenter. Det er godt å bu med nokon i same livssituasjon, med same økonomi, same rutiner, som ein kan diskutere student-ting med. Det er vel litt derfor ein veljer å bu i studentbolig - litt av det som gjer det sosialt og triveleg? Det har lett for å bli slik at dei utanlandske arbeidstakarane som bur slik, isolerer seg, er ikkje med på vaskinga som dei andre deler (ikkje fordi dei ikkje vil, men fordi dei kanskje ikkje skjøner korleis det fungerer, eller ikkje er til stades når ting vert planlagt), og heller ikkje på det sosiale, koselege, evt. felles middagar og slikt. Slik blir det gjerne når ein ikkje har så mykje til felles, og når aldersspriket er stort. Det er jo ikkje SIKKERT det blir slik, men eg har erfart det slik i ein liknande situasjon. Men TS bor vel ikke i studentbolig, men i privat hybelfellesskap. Og da må man regne med at ikke alle som bor der til en hver tid er studenter.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2007 #15 Skrevet 1. juni 2007 Her hr studentsamskipnaden gjort noe lurt, utenlandske studenter bor sammen, men de er foredlt på hvert hus, slik at de samtidig blir integrert. Det er jo koselig å dele kjøkken med noen man kan prate med.. 2 av 4 kan fort bli litt rart. Dette høres jo horribelt ut! Hvordan skal de lære norsk hvis de ikke får muligheten til å bli kjent med folk som snakker norsk sammen? Jeg er så lei av å høre at utlendinger må lære norsk, men de skal helst kunne det perfekt før vi skal nedlate oss til å snakke med dem. Våkn opp! Slik fungerer det ikke! Man må snakke norsk, med folk som har norsk som morsmål for å lære det skikkelig. Jeg bor selv i et annet land (ikke engelsk- eller skandinaviskspråklig), og jeg snakker nå språket perfekt. En av grunnene er at jeg bodde på studenthjem, sammen med studenter fra dette landet i begynnelsen, og fikk anledning til å snakke det nye språket mye. Andre bodde sammen med andre utlendinger, og brukte som regel engelsk som et lingua franca, og de lærte ikke språket så godt som jeg. Trådstarters tilfelle er litt annerledes, siden det ikke er snakk om studenter, men så lenge aldersforskjellen ikke er veldig stor (arbeidere som nærmer seg pensjonsalderen), forstår jeg ærlig talt ikke probelemet. Og problemer med vasking og sånt kan man få med hvem som helst. Det er jo bare å ta en prat med folk, og ikke bare ta avgjørelser mens de ikke er tilstede.
Gjest Tweek Skrevet 1. juni 2007 #16 Skrevet 1. juni 2007 Jeg ville blitt veldig irritert at 2 eldre menn som ikke kunne språket jeg snakket skullef lytte inn i samme hus. Dere betaler for å bo der, og da har dere faktisk noe å si! Hva med å finne noen andre potensielle som kan bo der?
CeeCee Skrevet 1. juni 2007 #17 Skrevet 1. juni 2007 Hvis utleieannonsen sa "Studentfellesskap" så synes jeg det er rart at ikke-studerende skal flytte inn....
Rosalie Skrevet 1. juni 2007 #18 Skrevet 1. juni 2007 Jeg ville blitt veldig irritert at 2 eldre menn som ikke kunne språket jeg snakket skullef lytte inn i samme hus. Dere betaler for å bo der, og da har dere faktisk noe å si! Hva med å finne noen andre potensielle som kan bo der? Njaaa, strengt tatt ikke... De betaler for hybelen sin, samt for å få bruke fellesarealene. Hva/hvem/hvor på de andre hyblene har de ingen uttalelsesrett på. Men ja - dere kan jo bare finne noen andre til å flytte inn. For litt av problemet er jo at studenter helst ikke vil flytte inn før i august, og utleier er ikke interessert i å la to hybler stå tomme. Det taper h*n penger på.
CeeCee Skrevet 1. juni 2007 #19 Skrevet 1. juni 2007 Njaaa, strengt tatt ikke... De betaler for hybelen sin, samt for å få bruke fellesarealene. Hva/hvem/hvor på de andre hyblene har de ingen uttalelsesrett på. Men ja - dere kan jo bare finne noen andre til å flytte inn. For litt av problemet er jo at studenter helst ikke vil flytte inn før i august, og utleier er ikke interessert i å la to hybler stå tomme. Det taper h*n penger på. Var det snakk om bare et par måneder? Da har jeg misforstått... Trodde det var permanent jeg, ikke sesongarbeidere... Synes det er tåpelig å henge seg opp i noe sånt om det er snakk om en liten periode. Da bør man stikke fingeren i jorda og se på sine egne holdninger...
Rosalie Skrevet 1. juni 2007 #20 Skrevet 1. juni 2007 Var det snakk om bare et par måneder? Da har jeg misforstått... Trodde det var permanent jeg, ikke sesongarbeidere... Synes det er tåpelig å henge seg opp i noe sånt om det er snakk om en liten periode. Da bør man stikke fingeren i jorda og se på sine egne holdninger... Aner ikke om det er sesongarbeidere eller for en kort periode. Poenget er at de vil ha hybel nå, og der er det ledig hybel. Naturligvis leier da huseier ut til disse framfor å vente på at studenter vil flytte inn i august. Kjapt 10.000 kroner tjent, det! For øvrig er det en måte å få bestemme selv hvem som skal få flytte inn i hybelkollektivet - man har én felleskontrakt på leiligheten, og man betaler en fast sum i måneden for hele leiligheten. Da har man selv ansvar for å finne folk, og den/de som har skrevet under kontrakten er også ansvarlige for at det til enhver tid er nok depositum innbetalt, at alle betaler husleia og at leiligheten ikke blir herpa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå